Dacia Logan vs Peugeot 301 – srovnání levných sedanů

Postavili jsme proti sobě dva opravdu levné sedany. Dacia se svojí základní cenovkou hraje prim, ale nestojí za to připlatit si za Peugeot s novějším motorem?

Malé levné sedany jsou populární hlavně v zemích položených na východ od našich hranic, ale jejich kouzlo spočívající v kombinaci velké užitné hodnoty a nízké ceny už dávno objevili i tuzemští zákazníci. Toho si samozřejmě všimli i ostatní výrobci, takže rumunskému sedanu, který dlouhou dobu držel prim, poslední dobou přibyli konkurenti.

Mezitím však Dacia Logan povyrostla do další generace, drží si však oproti soupeřům nějaký náskok? O tom bude diskutovat společně s Peugeotem 301. Obě auta ve srovnání pohánějí základní motorizace – benzínové atmosférické dvanáctistovky. V případě Dacie se jedná o řadový čtyřválec, naproti tomu pod kapotou Peugeotu kmitají písty jenom tři.

V otázce vzhledu si obě auta nemají moc co vyčítat. Dacia u Loganu použila stejnou masku, s jakou jezdí Sandero. Oproti předchozí generaci jde na první pohled rozhodně o krok kupředu, z některých úhlů je však karoserie stále poněkud těžkopádná – dveře a kliky jsou obrovské, stejně jako kufr vypadá na autě naroubovaný. To ale v této cenové relaci autu vyčítat prostě nelze.

Je to ale Peugeot, který působí o něco hodnotněji, a to i díky metalíze (13 500,- Kč oproti 10 500,- Kč u Dacie) a chromovým doplňkům v masce chladiče a hlavní boční linii. Provedení zádě je opět těžkopádné, s cílem co možná nejvíce nafouknout zavazadlový prostor je široká a vysoká, na což si vzpomenete při každém parkování. To samozřejmě platí jen v případě, že auto nevybavíte parkovacími senzory (u Dacie 6000,- Kč, u Peugeotu 9000,- Kč).Nastupujeme. První dojem? Jednoznačně levné plasty, které se vám v případě Dacie připomenou i nelibou vůní. Naštěstí to není ostré aroma čínských hraček a dá se na ně zvyknout. U Dacie ale dojem z laciného provedení o působí o něco intenzivněji, vzhled interiéru nesnese srovnání s moderní dobou. Zato jsou všechny ovládací prvky maximálně jednoduché, snadno ovladatelné a čitelné. Atmosféra je tu díky tomu o něco vzdušnější, než v Peugeotu. Logan si zkrátka na nic nehraje a vlastně je nám díky tomu velmi sympatický.

Líbil se nám i multimediální systém za 6500,- Kč (jen pro nejvyšší výbavu). Grafikou nebo rychlostí neohromí, ale to by u jednoho z nejlevnějších aut na trhu čekal asi málokdo. Podstatné je, že funguje. A funguje dobře, navigace pracuje bez problémů, i když v anglickém jazyce, a totéž se dá vyřknout i na adresu rádia. Nechybí ani USB, co nás však skutečně překvapilo, je podpora pro iPod. U většiny německých značek si za to musíte draze připlatit, tady je to v ceně.


Poslání je jasné – nabídnou hodně muziky za málo peněz. A to se daří oběma.

Kabina Peugeotu je oproti konkurentovi opět o něco modernější. Stále tu vévodí tvrdé plasty, ale jako celek je vnitřní prostor dotaženější. Logan vám svoji cenovku neustále ukazuje technicky zaostalými detaily, jako třeba klaksonem na páčce směrovek, nemožností stáhnout zadní okna z místa řidiče (pouze velmi krkolomně) nebo chybějící funkcí trojitého blikání. Peugeot je na dnešní dobu zkrátka dospělejší.

Na poli praktičnosti vítězí o prsa korejské atletky sedan z Rumunska. S objemem 510 litrů má nad Francouzem navrch o pouhé čtyři litry, dovnitř se navíc pohodlně dostanete i zvenčí. Asi nemusíme připomínat, že spíš než hodnota zavazadlového prostoru vás bude při manipulaci limitovat malý nakládací otvor sedanu. Oběma vozům lze objem zavazadelníku dále navýšit sklopením sedadel, rovnou plochu však nečekejte ani u jednoho. Co víc, pod sklopenými opěradly obou aut objevíte odkryté plechy, které jsou v případě Peugeotu ostré více, než by měly.Usadit se v obou autech pohodlně není jednoduché, ale pokud nemáte před sebou dlouhou cestu, není se čeho bát. Mírné nepohodlí tu pramení ze zvláštní pozice za volantem. V obou autech jej lze nastavovat jen výškově a ideální polohu si za ním najdete jen těžko. V Peugoetu se sedí níž, což je útulnější, ale celá palubní deska a hrana okna je podivně vysoko. Naopak v Loganu sedíte výš a trochu krkolomně, alespoň je z auta lepší rozhled.

DOPORUČUJEME: Citroën C-Elysée 1.2 VTI – první jízda

Jdeme jezdit! Peugeot slibuje o něco rychlejší a zároveň úspornější jízdu. V reálném sprintu jsou na tom ale obě auta téměř stejně, až ve vyšších rychlostech začne mít drobnou převahu Peugeot, přičemž jemný cvrkot tříválce ani nezní utrápeně. Čtyřválec v Dacii se sice projevuje trochu hlučněji, ale zní kupodivu příjemně hutně. Dálniční provoz však ani jednomu z účastníků příliš nesvědčí. Mnohem lépe se cítí na obyčejné silnici.

Sjíždíme proto na okresky. Do zatáček se budete trochu bát jít naplno v obou autech. Logan se naklání jak zaoceánský parník, ale po chvíli si podvozek získá docela důvěru. Dokáže držet stopu i přes nerovnosti, jediným projevem nelibosti je hlasitý projev podvozku. Odhlučnění zkrátka není nic moc. Na stejném úseku za volantem „třistajedničky“ bude mít řidič o něco větší strach, ačkoliv na konci okresky jede naprosto stejnou rychlostí. V podvozku není cítit tolik důvěry, i když je jeho projev velmi podobný – hodně se naklání, ale je pohodlný.Paradoxně, o něco citlivější a bystřejší je elektricky posilované řízení v Peugeotu, za což sklízí naše sympatie, ale volant se kvůli divokému tvarování špatně drží. Naproti tomu Dacia má hydraulicky posilované řízení o něco pomalejší a nepřesnější, zato trochu komunikativnější. Především však opět ukazuje, že v jednoduchosti je síla. Kormidlo je příjemně tenké, z obstojného materiálu a hlavně je kulaté! Ve výsledku je jako celek Logan příjemnější auto. Navíc, ačkoliv to pravděpodobně moc zákazníků zajímat nebude, lze v něm spatřit i stopy zábavy.


Dacia Logan je po všech stránkách jednodušší auto. Ve výsledku na tom vydělává.

Ohledně spotřeby si dvanáctistovka v Peugeotu papírově řekne ve městě o sedm litrů, čemuž dostojí i ve skutečnosti. Spotřeba se od papírových údajů odlišuje v mimoměstském provozu, kdy je nutné s motorem více pracovat, a to asi o litr na sto kilometrů. Motor Dacie je na tom se spotřebou podobně – ve městě si řekne papírově o 7,6 l/100 km, s čímž ve skutečnosti také nemá problém. Mimo město a kombinovaně si však řekne o necelý litr paliva navíc.

Obě auta si jsou velmi podobná jak jízdně, tak ve chvíli, kdy přijde ke slovu praktičnost. Dacia Logan je ale o něco jednodušší auto, což ve výsledku není na škodu, jelikož je to znát na ceně. Logan v základní motorizaci pořídíte od 159 900,- korun v základní výbavě Access, ve které však nedostanete zhola nic – elektrická přední okna a zrcátka, centrální zamykání, nastavitelný volant a sedadlo, palubní počítač ani nárazníky v barvě karoserie nebo dělená zadní sedadla – jen posilovač řízení, stabilizaci, čtyři airbagy, úchyty ISOFIX a všehovšudy dvě barvy karoserie. Střední výbava Ambiance za 174 900,- korun je o poznání lepší, nejvyšší Arctica za 194 900,- pak přihazuje přední mlhovky, manuální klimatizaci a rádio s MP3 a Bluetooth. Stále si však musíte připlatit za tempomat (6000,- Kč), elektrická zadní okna (3000,- Kč), loketní opěrku (2500,- Kč) nebo zadní parkovací senzory (6000,- Kč).Peugeot startující na 232 500,- korunách ve výbavě Access nabízí kromě elektrických zrcátek vše vyjmenované, co Loganu chybí. Střední výbava Active za 262 500,- korun přihazuje navíc právě elektrická zrcátka, přední mlhovky nebo manuální klimatizaci. Nejvyšší Allure od 282 500,- korun potom nabízí dále elektrická zadní okna, loketní opěrku nebo automatickou klimatizaci. To jsou prvky, za které u konkurenční Dacie musíte stále ještě připlácet. Další prvky, jako tempomat (5000,- Kč) nebo parkovací senzory (9000,-) jsou už ale za příplatek také u Peugeotu, stejně jako vyhřívaná sedadla (6000,-), která u Dacie nedostanete vůbec.

Verdikt
Peugeot 301 ztrácí svou cenovkou, pravdou ale je, že dostanete za své peníze více výbavy a o něco vyspělejší a dotaženější auto. Dacia Logan ale stále vychází o něco výhodněji, zvláště v nejvyšší výbavě je to už srovnatelné auto. Sice jí do kolen lehce sráží její prostší vizáž a konstrukce – je to skutečně jednoduché auto – ale ve výsledku tato skutečnost není tolik na škodu. Pokud se přes tyto maličkosti přenesete, potom Dacia Logan v dané třídě dává o něco větší smysl.

Ondřej Lilling, Hugo Kottás

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1149
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu185/60 R15
Pneumatiky vzadu185/60 R15
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)55 / 75 při 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)107 při 4250 ot./min.
0-100 km/h (s)14,5
Nejvyšší rychlost (km/h)156
Spotřeba paliva (l/100 km)7,6 / 4,6 / 5,8
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4347
Šířka (mm)1733
Výška (mm)1517
Rozvor náprav (mm)2634
Provozní hmotnost (kg)974
Celková hmotnost (kg)1505
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)520
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)790
Zavazadlový prostor (l)510
Ceny
Základní cena modelu159 900,- Kč
Základní cena test. verze194 900,- Kč
6.6.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist