d-fens-soumrak-teplomeru.jpg

D-FENS: Soumrak teploměrů

technika

Možná jste také zaznamenali rostoucí počet automobilů postrádajících teploměr chladící kapaliny.

Diskuze

39 komentářů

    Pavel F.

    Ukáže kontrolka, že je motor pod svojí pracovní teplotou? Ukáže. (např. svítí modře) Ukáže kontrolka, že je motor nad svojí pracovní teplotou? Ukáže. (např. svítí červeně) Co víc uživatel potřebuje vědět? Jestli má chladící kapalina 91 nebo 92 stupňů Proč?
    Jinak v nových autech od VW (viděl jsem to v Touragu (přímo extra budík), v Octavii, Passatu, Sharanu, Multivanu (jako údaj na displeji)) mají navíc palubní počítače možnost ukazovat teplotu oleje, což vzhledem k všudypřítomnosti turbomotorů chlazených olejem vidím jako přínos. Takže někde jde i o rozšiřování budíků než úbytek.

    KFL

    Tenhle trend mi přijde jako totální zhovadilost. Ještě beru kontrolky, je to furt lepší než nic.

    Ale když u turbonafty nebo turbobenzínu není vůbec žádný ukazatel teploty, je to k uzoufání. Mně to vadí dost. Člověk se pak musí orientovat podle účinnosti topení (v zimě) nebo podle ujetých kilometrů či doby puštěného motoru. Ve finále si člověk stejně dává pozor (návyky se nemění), ale ručička nebo ukazatel mi zkrátka chybí a připadám si ošizený.

    Mimochodem – poprvé jsem na absenci teploměru narazil ve Focusu RS (2002), kde jsem tuhle fíčuru vůbec nechápal, a jezdil pořád v diagnostickém režimu, který teplotu vody ukazoval (o teplotě oleje jsem si mohl nechat zdát).

    kuzi

    At uz dobudoucna s teplomerem ci bez, dalsi poucny clanek o tom, jak funguje rozhodovani a deje uvnitr automobilek. Dekuji.

    Jen vice takovych clanku, kde lze nahlednout \“pod poklicku\“.

    Jim

    Co potřebuje uživatel vědět? Tak třeba v zimě, jestli se motor správně zahřívá. Ona ta modfrá kontrolka totiž zhasne po několika metrech, kdy je teplota chladicí kapaliny horko těžko 75 stupňů. Provozní je přitom 90. Nemluvě o faktu, že teplota oleje, která je ještě důležitější, roste ještě pomaleji! Ukazatel teploty oleje sem v octavii ani dalších jmenovaných fakt neviděl.

    Gallardo

    Já musím říct, že v ,,moderním´´ autě typu Peugeot 1007 kde je jen kontrolka mi klasický analogový ukazatel vůbec nechybí. Je to nejspíš proto, že zkrátka nemám obavy o kvalitě provedení chladícího systému a vím jak s motorem zacházet za studena. U 30 let staré stodvacítky byla situace úplně jiná a na ukazatel teploty vody jsem se díval pomalu častěji než na rychloměr (kvůli přehřívání).Myslím si že, pokud někdo spěchá ráno do práce tak motor bude točit studený s ukazatel i bez něj.

    Kubajsu

    A já si blbec myslel, že se vylepšilo řízení chlazení, když tam ta ručka sedí a ani se nehne. A vona je to jenom průměrovací vojebávka …

    mn

    je tam

    riderhenry

    Tak to bych nesouhlasil. Proste mi ani neprijde na mysl vytocit studeny motor, kdyz jedu treba v lednu rano do prace. Jelikoz i predjeti na kratsi trase neznamena vetsi rozdil, nez max. par minut (vetsinou kvuli semaforum ale ani to ne…), tak radeji usetrim sve auto (a penize) prasackeho vytaceni… Ale to je omzna take tim, ze mam auto, ktere jeste ridim a dostavam od nej zpetnou vazbu…

    Co se tehle mody tyce, naprosto to nechapu. Posledni dobou jsem mel na tahle auta stesti a kdyz je clovek zvykly na vetsi motor a presedne do litroveho trivalce, napriklad, docela by se hodil nejaky ukazatel, ktery mu napovi, jak rychle se motor zahriva (i kdyz je pravda, ze olej se zahriva jeste pomaleji, takze porad to neni 100% ukazatel). Docela me taky bavi ukazatel tlaku oleje, ktery mam v aute z vyroby – at clovek dela, co chce, ani se nehne 🙂 To teplota chladici kapaliny se alespon prumeruje (hadam z clanku – chova se to stejne, jak popsal autor…).

    Jime, nastavení zhasnutí kontrolky studeného motoru závisí na rozhodnutí výrobce, stejně jako rozsah klasického ručičkového teploměru (který třeba také nezačíná na nule). Mimochodem, jaký rozdíl zaznamená motor, pokud chladící kapalina má 75 místo 90? To už je prakticky v toleranci pracovního rozsahu. Mimochodem, více důležitější je údaj o teplotě oleje, který roste významně pomaleji než teplota chladícího okruhu a je pro motor důležitější.
    Pokud jste ještě neviděl ukazatel teploty oleje, navštivte nejbližší autosalon VW nebo Škody.

    olso

    JJ, aj ja som bol taky naivny:)
    Mam otazku, ked je voda na 90, za kolko sa zohreje asi olej? Ako spoznam ze uz mu mozem nalozit?

    Není ten ukazatel ve VW a Škodě spíš teploměr chladící kapaliny?

    obeť

    som obetou takehoto setrenia..

    opel astra H – bez PC, teda bez rucicky i bez PC udaju.

    Vypadol termostat, prasklo tesnenie pod hlavou. Skoda celkom za 250€

    Vdaka, hajzli v opli

    drgi

    zvycajne je to 15-20 km, po ktorých sa dostatocne ohreje olej v motore, prevodovke a diferenciali, zohreju sa loziska v kolesach, kvapalina v tlmicoch pruzenia atd.

    drgi

    k tym ridicom a motoristom: na vychod od raja rozlisujeme medzi vodicmi, polovodicmi a izolantami.

    na mx5 v lednu do prace? hm, hm 😀

    btw, ten tlakomer na olej sa vraj da rozchodit na fungujuci, tak ako bol v 1. generacii, akurat treba vymenit nejake cidlo a rozoberat budik na palubovke.

    Řidič

    Já v Alhambře (což je stejné auto jako Sharan) si mohu přepínačem navolit na displeji zobrazování teploty oleje.

    simson

    Taky patřím k těm, kteří o nějakém průměrování teploty neměli ani tušení. Jen mi přišlo divné, jak je možné, že ta ručička teploměru drží na 90 jako přibitá, když by díky funkci termostatu měla logicky kolísat.

    Skalik

    A co panove rikate takove veci, ze v octavii vybavene prevodovkou dsg o 7 kvaltech nejde pri stani v rezimu P nebo N vytocit motor na 4000RPM?

    A prej to neni rozbity nybrz vlastnost. Zvedl se mi zaludek a nechtel bych to.

    Tak to je skutecne zasadni vada. :o)
    Jinak doporucuju DSG vyzkouset. Funguje prekvapive dobre, ve spojeni s padly v podstate temer idealne.

    PS: Samozrejme ne nutne DSG od VW, proste jakoukoli prevodovku tehle koncepce.

    Hugo

    Mám za to, že to není ani průměrovací ojebávka (alespoň v generaci NB), ale prostě falešný budík, který se po otočení klíčku pohne někam do dvou třetin (i u úplně studenýh auta), aby to jakože vypadalo. Trochu jsem tenhle krok nepochopil, co by jim dalo za práci tam dát normální funkční budík, zvláště u takhle zaměřeného auta. Navíc za ty peníze by to už bylo jedno…

    Hugo

    To je ovšem úplně normální vlastnost snad všech i 20 let starých automatů. I u manuálu jsem se s tím setkal. Zřejmě ochrana proti prasení, což u automatu je celkem pochopitelný, když polovina trotlů dělá burnout způsobem vytočím motor a prdnu tam D…

    Pavel F.

    Ach jo, ja pisu, ze jsem videl ty teplomery oleje videl na vlastni oci a nez se radsi pujdete presvedcit do nejblizsiho autosalonu, tak se tu radsi dohadujete. Opravdu jsou to teplomery oleje, ne teploty vody v chlazeni, ne teploty vzduchu ci cehokoliv jineho. Howgh!

    Skalik

    Rozhodne bych nezamenoval robotizovany manual (DSG) a klasicky automat.

    Skalik

    S dsg jsem jezdil. A mam radeji klasicky automat nebo klasicky manual.

    A nemoct vytocit motor na miste za vadu skutecne povazuji. Kolikrat pri diagnostice pazvuku z motoroveho prostoru je potreba to protocit zda je vse v poradku. A to nemluvim o chudacich tunerech

    fighter

    Robotizovaný manual není DSG, robotizovaný manuál funguje úplně jinak, vygoogluj si to:)

    nickson

    Robotizovany manual se spis oznacuje SMG. A neni to Sub-Mini Gun, ale Seqential Manual Gearbox (nar. BMW).

    nickson

    😀
    No me zas zarazilo, ze se v jedne casti clanku pise o autech – a v jine o Mazdach, Opelech a znackach zacinajicich na \“F\“.
    Pricemz bych podotkl, ze prvne jmenovana skupina tim problemem moc netrpi, ale na tu druhou to sedi 🙂

    Pavel F.

    Tuzéři si nebudou připlácet za DSG, protože ušetřené peníze mohou vrazit do tuzingových doplňků z Tesca. 🙂

    echo

    U Škodovek, co mají analogové ukazatele, se jedná o teploměr chladící kapaliny.

    Pavel F.

    Ach jo, kolikrát musím opakovat, že když jsem to viděl na vlastní oči, tak to tam opravdu je! To za á…
    A za bé, já jsem nikde netvrdil, že se teplota oleje ukazuje analogově. Mám tu nový Sharan i novou Octávku a když v Maxidotu přepínáte údaje typu aktuální spotřeba, průměrná, spotřeba, atd., tak je tam i teplota oleje.
    Kolik lidí tu ještě bude tvrdit, že tam nic takového není a kolikrát já jim budu říkat, že mají zvednout prdel a skošit se podívat do nejbližšího autosalonu?

    mariachi

    Osobne se mi libilo reseni v M5 E39 z roku tusim asi 1998. V otackomeru byly LEDky, ktere se po nastartovani rozsvitily a pridaly tak cervenemu poli jeste dalsi policka oranzova. Za ne se motor nemel tocit (nevim, jestli to slo, nebo ne). Postupne pri jizde zhasinaly, az mel ridic k dispozici vsech asi 7000 otacek. A pokud se nepletu, na ty LEDky nemela vliv jen teplota chladici kapaliny, ale i ostatni parametry motoru. Tady je to videt od 4000 otacek dal: http://rwd-cars.de/pics/BMW-M5-E39-010.jpg

    Simson

    Vlastnil jsem Renault 16TL. Měl pouze oranžovou kontrolku na přehřátou vodu. Stačilo to bohatě.

    Simson

    Ještě bych dodal. To auto s tím teploměrem jsem na dálnici uvařil opravdu luxusně, protože jsem se věnoval něčenu jinému, než stálému čučení na budíky. Takže pípnutí a rozsvícené varování stačí.

    MAR

    Takhle to ma i moje 530d E60. Prijde mi to jako optimalni reseni.

    leo

    OT nevíte někdo proč nefungují D-fensovi stránky?

    Safi

    Opel Astra F. Díky teploměru jsem neoddělal hlavu v okamžiku kdy přestal fungovat termostat. Prostě vím že na chladiči je ventilátor a ten se má sepnout když se blíží průser. Teploměr šel až do červeného a ventilátor nic. Volám mechanikovi, popíšu co se dějě a ten hned ví. Protože teploměr funguje – chyba bude v termostatu. Nech to zchladnout a přijeď sem. Mám tady jeden co sice spíná o pár stupňů dřív ale můžeš jezdit hned. Říct mu: Hele normálně jedu a najednou mi tam svítí červená – tak ví velký ….. Jsem zastáncem myšlenky že každý by měl mít o věci kterou užívá alespoň minimální znalosti, jinak budou stále případy kdy na servis přitáhnou babu a ta se sebe dostane: No ono to nejdřív svítilo červeně, ale pak už to jen blikalo takže jsem myslela že v pohodě dojedu.

    musketer

    Já osobně jsem uvařil již 2 auta na dálnici, obě neměly teploměr. Až vám náhle (to je moment) začne svítit kontrolka je už pozdě a zastavit se také nedá kdekoliv.Mohl jsem ty káry pak rovnou sešrotovat, protože oprava neměla smysl. Od té doby mi auto bez teploměru do baráku nesmí. Vybírám káry s teploměrem a je to čím dál víc těžší.

    Kalfa

    Já to říkám pořád : Vzduchem chlazený dvoutakt ( pro nepamětníky Trabant) byl uživatelsky ideální vůz, nerozptyloval pozornost zbytečnými fičurami a když klekl, dal se odtlačit silou pouhého řidiče.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist