D-FENS: Bezpečná rychlost, díl první

8 fotografiídopravní předpisy v čr

Na začátku tohoto článku položím skutečně provokativní otázku. Slyšeli jste někdy z oficiálních míst zabývajících se bezpečností automobilové dopravy pojem „bezpečná rychlost“?

Diskuze

70 komentářů

    Vladimír

    Pěkný článek založený na faktech… Čtu noviny, dívám se na různé televizní pořady s politickou tématikou a tlak úředníků a mediální masírka celkově na téma vysoká rychlost je cítit ze všech stran. Viděl jsem v jednom pořadu, jak náš pan šéf dopravní policie Leoš Tržil mlel něco o tom, jak se dokonce už i v Něměcku upouští od neomezené rychlosti. V německu jsem celkem často a můžu potvrdit, že je to jenom kec. Má pravdu pouze v tom, že na většině dálnic je omezena rychlost, ale pouze na několika kilometrech. Omezená rychlost bývá omezená zpravidla na místech v blízkosti větších měst, nebo na dálničních křižovatkách. Výjímečně na jiných úsecích dálnic, kde si pozorný řidič může všimnout, že je to kvůli absenci oplocení (nemyslím svodidla, ale plot), nebo kvůli hubenému odstavnému pruhu, a nebo kvůli špatnému stavu vozovky, nikoliv proto, že by řidiči nezvládli své auto ve vysoké rychlosti!!! U nás by na některých dálnicích mohl být také alespoň zvýšený rychlostní limit např. na D5 nebo D11. Jenže to by nebylo pro naší polici a úředníky zřejmě moc pohodlné, nevím jaký mají důvod nás pořád šikanovat se všemi těmi omezeními… je mi z toho špatně…

    jm09

    A jeste zajimavejsi je sledovat podle ceho se stavi nove silnice (normy CSN, EN)
    Jako hlavni (zasadni, primarni) je NAVRHOVA RYCHLOST! Jak uz mozna tusite tak navrhova rychlost neni totozna s maximalni povolenou rychlosti. Jestli si spravne pamatuji tak navrhova rychlost kapacitni dvoupruhove silnice muze byt az 110km/h a naopak v horskem terenu pri malem zatizeni muze byt az 70 km/h. Navrhova rychlost je bezpecna rychlost pri snizenych rozhledovych a adheznich podminek – coz si predstavuji jako zatazeno a mirny dest.

    lojz

    Že to tady už někomu silně přerostlo přes hlavu je zřejmé. K článku uvedu pro zestručnění jen dvě výhrady :
    – reagovat na zkreslené grafy zkreslováním dalších grafů mi přijde, že autor je na stejné duševní úrovni jako úředníci.
    – i když je to nepříjemné, tak rychlostní limity udávají nejvyšší povolenou rychlost, nikoliv přikázanou rychlost. Plynulá (rozuměj stejná)rychlost všech účastníků bude zřejmě nejbezpečnější způsobem dopravy, rozum ale upřednostní jízdu takovou rychlostí, jaké je daný jedinec bezpečně schopen jet.
    Do nebe volající je však argumentace, že za případnou nehodu může pomaleji jedoucí kloboučkář nebo začátečník, místo dementa co předjíždí v nesprávný čas na nesprávném místě, nedodržující bezpečnou vzdálenost, rychl.limity atd.
    O maximální rychlosti a její zvyšování se lze kdykoliv bavit. Ale na konkrétních případech a bez demagogických populistických keců.

    Karel

    Autor článku má asi silné auto, tak prosazuje rychlou jízdu.

    Honza Zapletal

    Problém je, že za loudalem se tvoří kolona, která musí postupně předjíždět. V koloně jsou pak často pomíchána auta s diametrálně rozdílnou schopností zrychlovat a řidiči vepředu se dostávají pod tlak (chtějí předjetím umožnit předjíždění dalším autům v koloně). Předjíždění je vpodstatě nejnebezpečnější legální manévr, který s autem děláme, což je umocněno našimi úzkými, zakroucenými a neudržovaným porostem znepřehledněnými okreskami. Proto řidič, kvůli kterému se odehrají desítky těchto manévrů za cestu, protože jede rychlostí moc pomalou, aby nebránil plynulosti provozu (většinou ale zase moc rychlou, aby šel v podmínkách našich silnic snadno předjet i se slabším autem), vytváří podle mě celkem velké nebezpečí.

    Naprosto s tímto článkem souhlasím. Do puntíku.

    trhač

    Karel má asi starej oprejskanej Kadett, tak ho serou všichni, co se zmohli aspoň na Octavii 1.6.

    lojz

    – Loudala (berme kloboučkáře či kamion jedoucí o 10-15 km/h pomaleji) nemusíte předjíždět. Můžete, ale nemusíte, jestli chápete význam těchto slov. Nejvyšší povolená rychlost vám nikterak negarantuje, že jí budete moci pořád jet bez omezení. Sám víte, že z dědiny do dědiny lze dojet i o minutu později.
    – Už si kruci uvědomte, že za rizikové předjíždění může řidič, který rizikově předjíždí. Nebo už jste někde četl, že by za to mohlo pomaleji jedoucí vozidlo?
    – Ano, je to nepříjemné jet o něco pomaleji, komu to způsobuje psychické problémy, dá se to ambulantně řešit. Což však nebude případ některých redaktorů.
    – Pokud předjíždění u nás patří k nejrizikovějším manévrům, při kterém je způsobenou velké procento nehod, tak kdo je tím nezkušeným řidičem? Ten kloboučkář nebo předjížděč? Všichni víme kdo.
    – A to už se dostáváme ke klasickým nešvarům českých silnic, např. kdy se ke koloně zezadu přiřítí silný vůz či motorkář, kteří prostě nemohou počkat, až bude první auto postupně předjeto všemi auty z kolony. Takových rizikových chování známe z cest mnoho, ale za většinou stojí nezkušený řidič co předjíždí, nikoliv kloboučkář.
    Ale kdo si to tady přizná?

    cestny.pirat

    asi jazdite po inych cestach ako my ostatni.

    slimaci – ked nevedia jazdit MPR, preco sa pchaju na cesty? 4.ligovy hokejista sa tiez nepcha na MS v hokeji.

    predbiehanie kolony – a kolko krat ste uz videli, ze za pomalym kamionom sa vytvorila kolona, ktoru nakoniec obehol zozadu niekto na 1-2x, pricom poradie aut v kolone sa nezmenilo, teda nikto nepredbiehal, ani ked bezpecne mohol. dokazom ze bezpecne mohli predbiehat je, ze iny vodic za ten cas stihol obehnut 10 aut.

    krasne to povedal slovensky novinar Alexander Stefuca:

    \“Situácia sa nie vždy dá riešiť represiou, najväčšie nedostatky dnes sú v správaní vodičov. Celá Európa sa totiž prispôsobuje tým vodičom, ktorí na to jednoducho nemajú. Ak by sme sa na to pozreli živočíšne, v prírode sú slabší jedinci vytláčaní na okraj, v doprave sa to však nedeje.\“

    D-FENS

    Nejsilnější auto, které autor momentálně vlastní, má výkon 88kW a maximální rychlost 200 km/h, kterou jsem s ním ještě nejel. Jezdí i s podstatně silnějšími auty, ale ani tak ne extra rychle. Autor dostal celkem 0 pokut za rychlost a ani nezpůsobil dopravní nehodu in terms of law. Najel asi 700 tis. km. Proč hledáte problém i mně a ani v jednom bodě nezkusíte rozporovat článek, který jsem napsal???

    Hell

    Bože, to je kravina.

    drusus

    D-Fens neobjavil nieco nove a nezname, len dal viac alebo menej vedomym pocitom mnohych vodicov jasnu formu.

    Clanok je vynikajuci. Dovolim si uz len neparne rozvinut a doplnit argumentaciu k zvysenemu riziku pri nizkych rychlostiach.

    Pomali vodici nemusia byt len vidlaci a zelenaci, mozem to byt ja, vy, telefonujuca brunetka, unaveny otec troch deti, co mu v aute skacu po hlave, seriozny pan v obleku smatrajuci po spadnutom vrchnaku od mineralky.. Potencialne rizikovi su ti, ktori jazdia dlho alebo dlhodobo hlboko pod optimalnu rychlost vacsisny ostatných – traktor, pretazena dodavka, moped mimo mesto, kombajn, nadrozmerny naklad, dochodca v starom aute a pod.

    Preco su rizikovi? Pretoze, ako ukazuje vanovy graf, rastie riziko, ze sa stanu ucastnikom nehody, ktoru sposobi vodic priamo za nimi, resp. ktora sa stane niekde v kolone utvorenej za pomalym vodicom.

    Ako to funguje zazil uz kazdy. Za pomalym autom sa nastosuje vlacik aut, ktore jazdia nalepene jedno na druhom (z bezpecneho odstupu sa zle predbieha). V lepsom pripade cakaju, kedy budu moct pricinu kolony obehnut. V horsom sa najde nejaky debil, ktory zacne hned zozadu predbiehat auta po troch. Treba stale sledovat brzdove svetla a odstup od auta pred sebou, diery na ceste a sucasne aj ci sa niekto neruti zozadu. No a ak do toho spadne este ten vrchnak od mineralky.. Vlastne predbiehanie je rizikovy manever sam o sebe.

    Ha haaa! Ale ked auto stoji, nemoze predsa sposobit nehodu! Samozrejme moze, pokial ostane stat v jazdnom pruhu. Nie nadarmo je povinne pouzivanie vystraznych trojuholnikov. Komu sa to este stale nezda, nech odstavi auto v lubovolnom jazdnom pruhu na dialnici.

    Termin ako bezdovodne pomala jazda uz niekto vynasiel. Ma vela chyb krasy – nie je jednoznacne a univerzalne zadefinovana, na rovnakom mieste je za roznych okolnosti rozna. Lisi sa aj od auta k autu (traktor proste 90 km/h neda) – preto stoji mimo zaujem organizacie Pomahaj a chran. Nic to ale nemeni na fakte, ze aj neprimerane pomala jazda zvysuje riziko nehody.

    A jedna povodna definicia na zaver: Primeranu (bezpecnu, optimalnu) rychlost neurcuje vyhlaska, jednotlivec v klobuku, ani dopravne znacenie 🙂 Je to:
    a) rychlost umoznujuca „splynut“ s okolitou premavkou
    b) ak z lubovolneho dovodu nemoze byt splneny bod a), je to rychlost umoznujuca ostatnym za danych podmienok bezpecne a rychle predbiehanie

    Rascal

    Myslel jsem že autor vlastní favorita. Mimo jiné teda.

    xXx

    A urcite take dvoukolak. Meni to na veci snad neco?

    Tomek

    víceméně se ztotožňuji s mnoha body článku, jedno je ale opravdu mimo mísu. Pomalý řidič (rozuměj začátečník / důchodce / sváteční řidič apod.) nemá podle autora asi co dělat na silnici. Faktem ale je, že mají právo na život na silnici jako kdokoliv jiný. Já ty spěchače částečně chápu, taky se snažím předjíždět slimáky, ale jen tam, kde je opravdu vidět dopředu. Nikdo nikoho pomalou jízdou nenutí dělat riskantní manévry.
    Minulý týden Praha – Karlovy Vary 2 proud. Nikdy jsem neviděl tolik riskantních situací během 1 jízdy (cca 6x, 1 mě vytlačili na krajnici) … to asi ten festival. Průměrná GPS rychlost 100 km / h , pražákům ale nestačí a musí jet cca 130-150 trvale.

    to nemá smysl diskutovat s lidmi jako vy, kteří nemají smysl pro realitu. Vy jste taky načínal a taky jednou budete starší … mají vás nebo vaše rodiče pak ostatní vyloučit ze silnice ? Jsou silnice jen pro namyšlené vo-ly s prominutím ?

    re - slimaci ...

    mozna to nektere prekvapi, ale zakon si myslim hovori jasne : Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění
    pozdějších předpisů
    § 18
    Rychlost jízdy
    (2) Řidič nesmí
    b)
    omezovat plynulost provozu na pozemních komunikacích, zejména bezdůvodně pomalou
    jízdou a pomalým předjížděním.

    Standa

    už mnohokrát jsem zažil, že jsem někoho dojel a on schválně v úseku, kde nelze bezpečně předjet, zpomalí i na 20kmh a jede prostředkem vozovky a má z toho děsnou srandu. Taky jsem mnohokrát zažil \“loudu\“, který, než jsem k němu dorazil, jel nízkou rychlostí, ale v okamžiku, kdy jej chci předjet, začne bránit v předjíždění zvyšováním vlastní rychlosti nebo i najížděním na moje auto. Kecy o pražácích si nechte pro své zakomplexované kamarádíčky. Mně ohrožují primitivní jedinci za volantem auta prakticky jakékoliv značky a jakéhokoliv domovského práva – ale opravdových pražáků bylo mezi nimi málo.
    Vždy se těším na cestu do Německa, tam si zatím cesty užívám bez toho, aby mně někdo omezoval nebo ohrožoval, a dokonce ani policajti mne nezastavují jen proto, aby se podívali \“na lékárnu a žárovičky\“. Doufám, že jim to vydrží

    Autor nazorne ukazal, ze objektivne existuje isty interval optimalnej rychlosti, pri ktorej je jazda najmenej rizikova. Tato rychlost je prave taka, ktoru jazdi v danom mieste a za danych podmienok vacsina aut.

    Jazdit dlhodobo pod optimalnou rychlostou je viac menej legalne, niekedy dokonca nevyhnutne. Dolezite je si bez zbytocnych emocii uvedomit, ze aj neprimerane pomala jazda preukazatelne znamena zvysene riziko ako pre mna, tak pre vodicov za mnou.

    Mam pravo pouzivat cestu aj ked nemozem, nechem alebo neviem ist rychlejsie, je ale namieste maximalna ustretovost voci ludom za mnou, preto ze som pricinou vytvorenia podmienok, ktore nas vsetkych potom vo zysenej miere ohrozuju..

    dick

    tihle omezovači jsou nejhorší. Jediným řešením je silný auto, protože pak předjedete všechno. Nemám problém s člověkem, který jede pomalu, ale chová se předvídatelně a kajícně – taky uhejbám rychlejším. Nejhorší je ale jedinec, kterýmu omezování ostatních dělá evidentně dobře – a to jsou jak cyklisti (někteří), tak kdokoli jinej (od autobusáka, přes taxikáře po sedmnáctiletý pako bez papírů).

    Petr Drozda

    Článek je zajímavý a není nic než jen souhrn vcelku daných a jednoznačných interakcí, které přináší každodenní řidičská praxe.
    Dovolím si reagovat takto.

    Nepřiměřeně pomalá jízda:
    ať se to líbí či nikoliv. Ano, vyvolává nebezpečné a kolizní situace. V praxi to vypadá tak, že jedinec nepřiměřeně podmínkám a možnostem pomalou jízdou zdržuje ostatní řidiče. Je tedy příčinou vzniku kolizní situace. Vymyká se nějakému průměru, protože kdyby tomu tak nebylo, přece nevznikne kolona z donucení pomalu jedoucích aut, což? Ostatní řidiče nutí více riskovat, přičemž cholerici riziko zvyšují prudkým emočním chováním – rizikové předjíždění, stres a nervozita, ti pragmatičtější z nás jsou dotčeni drastickým snížením vlastní pasivní bezpečnosti (snížení rozestupů, krátké reakční časy atd.)

    Není nic snažšího, než jet ohleduplně. Rozumný člověk na pomalu jedoucí individuum nenadává, primárně neznaje (až na pár zjevných vyjímek) důvod pomalé jízdy. Může to být třeba citlivý náklad atd. Stejně tak pomalu jedoucí řidič prostě uhne na stranu, aby umožnil bezpečné a přehledné předjetí ostatním řidičům. Opak je známkou ignorace, sobectví a v důsledku i tuposti. Na valné většině našich silnic I. tříd uhnout lze.

    Schopnosti řidičů:

    výrazně ovlivňují bezpečnost provozu. Aut je více než kdy jindy, provoz veskrze hustší, klade vyšší nárok na odbornou zdatnost (ano, řidičský um je odbornou zdatností). Výpotky autoškol by tomu měly odpovídat. Místo toho vidím řím dál více se rozevírající nůžky mezi nároky na šoféry a jejich zdatností. O příčině mám jasno – vlastnit řidičák není ústavním právem. Skutečně ho nemusí mít každý, i když tomu tak ve skutečnosti je. Úroveň šoférů podle toho vypadá…

    Docela mě zaujal komentář, který narážel na potřebu držet se s minimálním rozestupem vozů, které se chystám předjíždět.
    Sorry, ale pakliže nemám pod zadkem stádo aspoň 200 kobyl, jedná se o sice běžné chování, ale kardinální pitomost. I se slabším vozem se dá bezpečně a rychle předjíždět. Chce to ale pozorné sledování provozu, přehled o situaci před sebou na hranice viditelnosti a využít odstupu od auta před sebou k dostatečné akceleraci ještě než začnu předjíždět. Což je další významný požadavek kladený na řidiče – tj. zkušenosti s dobrým timingem a velmi dobrou schopnost odhadu času, rychlosti, vzdálenosti a jejich součtu.
    Dá to i amatér. Když chce, je vnímavý a ochotný se učit…

    Vladimír

    … slovo zkušeného řidiče.

    CD

    Mám dojem, že normovaný pojem návrhová rychlost nemají autoři auto-článků příliš v lásce.
    Jednak proto, že exaktně říká, jaká rychlost je bezpečná. Druhak proto, že nejvyšší povolená rychlost bývá většinou o 20-30 km/h vyšší, než návrhová rychlost.
    Kromě toho autoři dopravních omezení musí počítat ještě s druhou stranou, kdy omezení rychlosti není na ochranu toho, kdo je rychlostně omezen, ale na ochranu ostatních účastníků silničního provozu. (Někde omezení rychlosti je nutné, aby mohlo na silnici bezpečně vjet vozidlo z vedlejší silnice, jinde je důležitá ochrana chodců či zvířat).

    jaké je Vaše IQ?

    jaké je Vaše IQ?

    lojz

    Čtete po sobě co píšete?

    První byste si měl srovnat, co je pomalejší vozidlo a nepřiměřeně pomalé vozidlo. Já vám pomohu s tímto rébusem. Zkusme si jako příklad za pomalejší vozidlo dosadit loudala (o těch 10-15 km/h méně mimo obec) a za nepřiměřeně pomalé vozidlo traktor či cyklistu (abych taky udělal autorovi radost). Loudala jedoucího 45-tkou v obci nepovažuji za nepřiměřeně pomalé vozidlo, i kdyby z toho měla někomu prasknout žilka.

    Při řízení nikdy nevycházíme z žádného průměru. Průměrní jsou možná čtenáři Dfense, kteří tady hýkají blahem a těší se, až je někdo průměrnou rychlostí protáhne v koloně po Praze. Na cestách nevycházíme z průměru, ale z toho co se zrovna děje. Při dojíždění pomalejšího vozidla odhadujeme jeho rychlost a dobu, kdy se k němu přiblížíme, atd. Kde v tomto vidíte rizikovou situaci?

    Takže k vašim argumentům. V jedné větě píšete, že pomalejší vozidlo vás NUTÍ k předjíždění. Nenutí, to je vaše rozhodnutí. Rozhodně není příčinou vzniku kolizní situace. Což v následujících větách zřejmě nevědomky potvrzujete, neboť za viníky rizikového chování sám označujete choleriky s rizikovým předjížděním, pragmatiky s drasticky sníženou pasivní (můj ty bože???) bezpečností. Ty krátké rozestupy a reakční doby jsou díky prvnímu pomalému vozidlu nebo proto, že se pragmatik lepí na prdel?
    Neboť ve vašem příspěvku vidím hodně pozitivních věcí, berte prosím mou reakci jen jako jiný názor na některé detaily.

    Paulie

    Autor OPRAVDU vlastní (nebo minimálně vlastnil) Fafena, ale samozřejmě ne jako jediné auto 🙂 Takže můžeš přestat štěkat…

    beranek

    Výborně napsáno a shrnuto. Chtěl jsem podotknout jednu věc, ale už jste ji zmínil, tak ji jen zopakuji a zdůrazním.

    Jezdit po silnici není ničí právo. Vyžaduje podle zákona (mimo jiné) odbornou způsobilost, takže na silnici nemůže každý a každý si nemůže myslet, že má právo po silnici jezdit, pokud na to po odborné stránce nemá. Zákon to stanoví jasně v podobě požadavku na odbornou způsobilost.

    Bohužel jsou ale požadavky na odbornou způsobilost v ČR velmi nízké, jako kdyby se uvažovalo, že jezdit po silnici smí autem každý, i když na to nemá nebo to neumí (a autoškoly se podle toho chovají). A to je chyba. A rozhodně v tom není nic elitářského, jak si někteří diskutující zde myslí, jde totiž o bezpečnost.

    A ano, mohlo by se stát, že by např. mnohem větší část starších řidičů na silnice nesměla, ale znovu opakuji, jezdit po silnici není ničí právo. Vyžaduje určité vlastnosti a schopnosti a pokud jejich úroveň klesne pod určitou hranici, takový člověk na silnici prostě nesmí. Kdysi tu někdo zmiňoval zajímavý příměr o druzích a typech leteckých licencí a přísnosti pro jejich získání. Určitá analogie pro řidičské průkazy by jistě nebyla na škodu bezpečnosti silničního provozu a dokázala eliminovat ty, kteří na to prostě nemají.

    A znovu opakuji, není na tom nic elitářského. Lidé ty schopnosti buď mají a pak mohou řídit, anebo ne, ale pak na silnici nesmí.

    Rigel.kent

    Možná by někdo lidem jako ty měl vysvětlit, že řídit auto není občanská povinnost, ale výsada…takže pokud na to dotyčný geront nemá, skutečně má použít hromadnou dopravu…ty a tobě podobní si myslí, že můžou křivit přírodní zákony a že člověk, který nemůže ani pořádně chodit a třepe se jako sulc patří za volant? Nikoliv! A to říkám s plným vědomím toho, že za pár let budu taky geront a taky na to třeba nebudu mít, abych jezdil…

    Rigel.kent

    Vypíchnu z těch tvých hovadin jednu perlu…osel, co jede 45 po městě jistě a nepochybně není extrémní loudal…nicméně jeho rychlost nutí většinu normálních řidičů s normálními auty podřadit na trojku, protože jenom hovad by si rochnil v otáčkách kolem 1200 rpm…bohužel ale těch tvých 45 km/h je ve skutečnosti loudalových 45 km/h tachometrových, takže boreček, jsa přesvědčen o svém prospěchu bezpečnosti provozu, ve skutečnosti jede 40 km/h a tím nasírá nemalou část řidičů…

    Rascal

    Favorit ze sebe 200 nevytlačí. Proto se ptám.

    Majk.Z

    Psal jsi, že řidiči nemusí jet maximální povolenou rychlostí, že to není přikázaná rychlost. Jak píše Rigel.kent, ty taky nemáš za povinnost sednout za volant, když na to nemáš jak fyzicky, tak psychicky.

    Silnice jsou pro lidi s řidičákem. Lidi, kteří řídit neumí, řidičák mít nemají. Chyba je, že tady ten řidičák dostane každý vůl, jak říkáte. Bohužel je to asi dobrý bussines. Můžete si říkat co chcete, ale nakonec je to všechno stejně jen o penězích.

    CD

    To je moc hezké.
    Jen zapomínáte na to, že obec není primárně určena pro jízdu automobilů, ale pro život lidí.
    člověk se v obci většinou nachází ve stavu nechráněném, tedy jako pěší. Jako takový se chce po obci pohybovat a když už je jeho pohyb po obci omezen tím, že musí přecházet silnici, nebo se pohybovat na kraji silnice, dejte mu alespoň možnost svobodně rozhodovat o svém bezpečí a v běžném prostředí mu ponechte možnost adekvátně reagovat v případných kolizních situacích s automobilem.

    Průměrný chodec není schopen reagovat (uskočit) na vozidlo jedoucí rychleji než 30 km/h. Při vyšších rychlostech je již odkázán čistě jen na reakci řidiče vozidla.

    Jezdit v obci v místech, kde se pohybují chodci na chodníku neodděleném zeleným pásem či zábradlím od silnice, maximální povolenou rychlostí pro jízdu v obci je nejen nebezpečné, ale předevší bezohledné.

    CD

    Souhlasím s Vámi.
    Jezdit po silnici není ničí právo.

    Je to výsada, která s sebou nese i určité povinnosti. Těmi povinnostmi je především neohrožování okolí a přírody, neomezování ostatních účastníků a dodržování pravidel silničního provozu.

    A poněvadž tuto výsadu mají pouze někteří účastníci (tedy řidiči), měla by být jejich povinnost dodržování norem a ohleduplnost k ostatním na silnici mnohem vážnější a přísnější, než u cyklistů, chodců a zvířat.

    Tonda

    Myslíte si, že pouze vy znáte informaci o rozdílu skutečné a tachometrové rychlosti? Zkuste psát něco zajímavějšího nebo si kupte normální auto. Kdo má potřebu řadit v autě ve městě čtyřku, měl by se zamyslet nad svými příjmy.

    Tomek

    pokud to někdo dělá naschvál , asi je to o něčem jiném než o čem píšu. Máte pravdu, zobecňovat bych asi nemusel 🙂

    Tomek

    souhlasím … způsobilost je nutná. Pokud je např. ten důchodce nezpůsobilý reagovat nebo fyzicky zvládat auto, nemá za volantem co dělat. Pokud ale jede o něco pomaleji, pak to přece neznamená, že je nezpůsobilý (např 40 v obci, 60 mimo obec apod.).
    Je to sice velice otravné, ale neohrožuje účastníky provozu, pokud dodržují max. rychlost … docela by mě zajímalo, jaké jsou vaše představy o přijatelné rychlosti.
    Může se stát, že v.ů.l co jede 120 po okresce vlítne do zatáčky a za ní párset metrů \“nečekaně\“ jede slimejš 60tkou. Ten, kdo v tomto případě ohrozil, byl ten závodník- kdyby jel 90, neměl by problém jednak vidět pomalu mizející auto v zatáčce, nebo alespoň dobrzdit.
    Zrovna včera jsem projížděl 30tkou boční ulicí a jistý de.bil nebyl schopen pochopit, že hledám v autech parkujících po obou stranách místo na parkování a najížděl na mě zezadu… rychlý auto a krátký rozum některé lidi zbavují soudnosti.

    Bedza

    Miluju hypotezy odvozene z malovani i vymysl vanove krivky, priste bych ocenil porci slusnosti k nastudovani/uziti primarnich zdroju, elementarnich znalosti teorie dopravy, dopravniho inzenyrstvi a statistickych metod. Prestoze by bylo mozne neco zajimaveho prokazat, tak je to totalni sracka.

    capina6

    Pro mně je duležitějši sledovat dopravní situaci před vozidlem než sledovat ručičku tachometru.Proto si myslím že autor toho članku má v něčem pravdu.

    Damian

    Pomalý řidič nemá co dělat na silnici….ono je to ještě o něco složitější, těch pár škatulek nestačí…nevím, asi to každý vidí jinak, ale tohle není ani tak o rychlosti. Pokud po silnici \“popojíždí\“ autoškola, většina z nás se spíš pousměje a v klidu zpomalí, než aby praskala vzteky a zoufale předjížděla, nebo se pletu? Něco jiného je pak sorta lidí (většinou důchodců), kteří řídí podle hesla \“já nemusím znát pravidla silničního provozu, já jezdím pomalu. Takhle řídil můj děda, a nevěřili byste, kolik úsilí stálo přesvědčit jeho lékařku, aby mu nepotvrdila povinnou prohlídku. Jí tím totiž uteklo 150,- korun, které jsme jí museli dát, jinak by dědeček jezdil dál. Po dvou infarktech, mozkové mrtvici a téměř nevidomý. Nikdy jsem se v autě nebál tolik, jako když jsem jel jednou s ním. A právo na život mu rozhodně neupírám. Právo na ovládání auta ale ANO !!
    A že nikdo pomalou jízdou nenutí k předjíždění je taky s prominutím hloupost. Všichni jsme to zažili. Nikdo nepojede 30km ani za traktorem, který rychleji jet nemůže. Natož za tím, kdo se jen rozhodl zdržovat. Hlavně tam, kde to člověk nezná, využije první místo, kde má pocit, že dokáže předjet. A předjede. Už proto, že nemůže vědět, kdy a jestli vůbec přijde další možnost. Nebo se až tak moc pletu? Pak patřím mezi ty nedočkavce. Jednám tak totiž téměř 20 let. Většinu z nich profesionálně.
    Sice zastavím, abych pustil autobus, chodce, autoškolu, nebo člověka, který evidentně nestíhá provoz v Praze, to mi problém nedělá…a to pravidelně….ale pan Klobouk, děda \“já jezdím pomalu\“ a telefonující \“kravaťák\“, kteří jedou mimo obec (pokud možno v serpentinách) 30….tak ti mě přivádějí k nepříčetnosti. Bez ohledu na to, že právě třeba v těch serpentinách skutečně své okolí ohrožují. A bez ohledu na to, že mnohdy jednají v rozporu se zákonem. A že mnozí z nich nemají na silnici opravdu co dělat. Ale to už je zase chyba na straně lékařů….

    D-FENS

    Mám tč. 4 auta a různě se to číslo mění, Favorit je jeden z nich, je nejstarší, nejslabší a mám ho raději než podstatně silnější a rychlejší nové auto, které jsem si koupil minulý týden. Ale proč se tím vůbec rozptylujete… soustřeďte se na článek, ne na Favorita.

    Pawlik

    Ano, obec je pro lidi. Ale v poslední době jsem často svědkem situace, kdy si lidé staví domy po stranách frekventovaných silnic 1. třídy mimo intravilánu obcí. Podle mě je to jejich dobrovolné rozhodnutí, a tudíž nemají právo požadovat zvláštní ohledy.

    Cože? 30 km/h? Nevím jak jste starý. Já chdil do školy přes tehdy hlavní silnici E7, ve městě čtyřproudovka s normálním přechodem, v obci se jezdilo 60. Přesto nepamatuju, že by tam kdy došlo k nehodě. Tehdy totiž nebyla přednost chodců na přechodech a maminky nás učily \“pořádně se rozhlídni, než budeš přecházet\“. Přednost na přechodech mě štve i jako chodce. V Brně totiž \“dopravní experti\“ vytvořili několik přechodů v úsecích se zelenou vlnou, a tak když chci přejít, lepím se na zeď domu, aby mě někdo nechtěl pustit. Dokážu si totiž představit to množství exhalací, které kolona, jedoucí ze zelené od poslední křižovatky, vypustí po té, co má maličkost přejde a bude se opět rozjíždět – a o dvěstě metrů dále bude stát znovu, protože kvůli jednomu pěšákovi nestihne zelenou.

    Azaque

    No, asi každý k tomu nějaký důvod má…

    Pawlik

    Jdou prosím někam s dopravní inženýrstvím. Musím bohužel používat relativně nové cesty, navržené \“dopravními inženýry\“. Podle mě ti lidi nemají řidičák, a pokud ano, měli by jej vrátit. Odstrašujícími příklady jsou obchvat Jablunkova a nově průjezd Hrádkem. Silnice mezi Rychalticemi a Frýdkem – Místkem je ve stavbě, ale už od pohledu nebude o nic lepší. Poslední projektant, který navrhoval něco v daných lokalitách a měl v hlavě mozek byl ten, který dělal obchvat Mostů u Jablunkova (mezi Jablunkovem a hranicí).

    Jar. Novák

    Definice bezpečné rychlosti je z mého pohledu jednoduchá. Moji rychlost mi v každém okamžiku dávají moje brzdy. Vždy musím auto zastavit včas bez ohledu na to jakou rychlostí jedu. A to může být i přes 200 km/hod. Každý by měl vědět jak jeho auto brzdí. Mám 37 let řidičský průkaz a nemám nehodu. Není to štěstí ani náhoda. Náhody neexistují. Na tachometr se moc nedívám. O mnoho důležitější je sledovat situaci …

    pavel z čb

    s tím souhlasím. zrovna včera jel jeden kloboučník s manželkou svým favoritem z jihlavy do hradce. Kdo to tam zná, ví, že rovinek na předjíždění málo a silnice úzká, což vyžaduje spolupráci předjíždějícího i předjížděného a to bohužel neklaplo, takže 60 km/h, celou cestu – přiznám se, že mi ruply nervy a na pána jsem i zatroubil, ale bylo jen vidět, jak se za volantem rozčiluje, který pirát ho chce předjet…jinak zpět k článku – rychlostní limity by se měly stanovovat konkrétním místům – stejně je všude značek fůra a zbytečných tak jedna kulatá, která by na široké silnici povolila rychlejší tempo…

    Petr Drozda

    Což Vám ale bude soustavně rozmlouvat Policie ČR, která Vám pomáhá a chrání před sebou samým instalací opatření, která Vám za chvíli neumožní oči od tachometru ani na vteřinu odlepit.
    Pánč pomalu znamená bezpečně, říkat to Tržil, Besip, v důsledku i Parlament a ti vědět, co je pro nás dobré….

    Samozřejmě souhlasím s Vaší reakcí.

    trent

    Důvodem je třeba to, aby všechny ostatní vytrestal?

    Trent

    Proč? Co má společného zařazená čtyřka a můj příjem. Budete se divit, ale ve městě mám zařazenou čtyřku. a poměrně často.

    Trent

    Proč? Co má společného zařazená čtyřka a můj příjem. Budete se divit, ale ve městě mám zařazenou čtyřku. a poměrně často.

    no jo no

    jak je u df-ense zvykem, článek je kombinací polopravd a demagogie – pro něho by bylo lépe, kdyby žil v Proxima-Centauri, kde by si po svých silnicích mohl jezdit sám!!!

    Berny

    Souhlasim. D-FENS se casto a rad na svem webu rozciluje nad cisly a tvrzenimi, ktere si nekdo vycucal z prstu, a v tomto clanku udelal uplne totez. Zejmena nepredlozil jediny dukaz, ze leva strana \“vany\“ existuje a na tvaru krivky je zalozen cely clanek.

    Na ty Vaše hospodské kecy tady není nikdo zvědavý. Alespoň tedy já ne. Pokud s něčím v obsahu článku nesouhlasíte, vysvětlete to, ať má diskuse nějaký smysl! Kritizovat umí každý.

    Na ty Vaše hospodské kecy tady není nikdo zvědavý. Alespoň tedy já ne. Pokud s něčím v obsahu článku nesouhlasíte, vysvětlete to, ať má diskuse nějaký smysl! Kritizovat umí každý.

    Kuba Turek

    Velmi oceňuji mého tchána. V 65 letech sám uznal, že za volantem usíná, a že už nestíhá rychlost dnešní dopravy na silnicích. Od té doby sednul za volant jenom 2x, když si vždycky vyzkoušel moje nové auto, kdyby bylo potřeba odvézt někoho z nás třeba do nemocnice. Jezdí spokojeně MHD a vlakem v Praze i na chalupu a když potřebuje, řekne si, ať mu odvezu něco většího. Když by to nešlo, může si zavolat taxík.

    CD

    Jojo, často vidím dopravní experty na minimální povolenou rychlost a jízdu v pravém pruhu, jak se klidně nalepí půl metr na vozík s koněm, nebo se zařadí na dálnici do pravého pruhu pět metrů před náklaďák převážející živá zvířata či před cisternu.

    Márty

    Z pozice majitele favorita a fóbie(oboje musclecar neskutečných rozměrů) souhlasím s autorem.

    Márty

    Autorem článku…

    vsem

    Pekna uvaha, jenom s posledni casti nelze souhlasit.

    Snizeni rychlosti na prazskem okruhu je nespravne oznaceno v grafu 75->50. Ostatni grafy s \“vanovou\“ krivkou maji v 0 ocekavanou rychlost. Zmenou maximalni povolene rychlosti na komunikaci se tyto grafy nemeni.

    Druha vec je vysvetleni \“nesmyslneho zpomaleni\“ – to se deje kvuli snizeni hluku (dB) pro ty, kteri v techto mistech bydli. Nejde ani tak o motor, ale o pleskani pneu o vozovku. Pri pomalejsi jizde, se tento hluk snizi, jako kdyz rukama tleskate pomaleji.

    Integrale

    A kde prosím čtete, že autor článku prosazuje rychlou jízdu? Já naopak čtu pravý opak Vašeho tvrzení – tedy aur píše, že jezdit výrazně rychleji, stejně jako výrazně pomaleji, než odpovídá optimalizaci poměru plynulosti bezpečnosti je vysloveně nebezpečné!
    Zkuste si článek přečíst znovu, zkuste se podívat znovu na ty jednoduché grafy, zkuste se nad nimi zamyslet.
    Stále nic? Tak si zkuste zopakovat základní školu, kde Vám hodná souškaučka ty grafy vysvětlí…
    Prostě jezdit výrazně jinak (je jedno, zda rychleji či pomaleji nebo pravými dveřmi napřed či po střeše) než je \“běžné\“ znamená riziko. pro toho, kdo tak činí, i pro ostatní.
    Statistiky dávají autorovi za pravdu – zatímco Německo má míň mrtvých na silnicích na 100 000 obyvatel než ČR a v Rakousku při zkušebním zvýšení rychlostního limitu na dálnicích nezjistili ani nárůst ani pokles bezpečnosti, statistiky z ČR a světa jasně ukazují, že kde dojde k výrazné restrikci omezením rychlostního limitu spolu s nějakým fízldohledem, naroste okamžitě výrazně počet dopravních nehod.
    Co k tomu dodat? Je to tím, že má autor možná výkonné auto? Osobně mám přesně 2x výkonnější auto než autor (shodou okolností to vím přesně) a jet v panelákovém sídlišti kolem zaparkovaných aut podél silnice 50 km/h, jak mi umožňuje zákon, považuji za rychlost doslova prasáckou a často právě tam, na přechodech pro chodce, kolem škol, nákupních center apod mne předjíždějí řidiči automobilů s výkonem v řádech pětiny mého motoru, mých čtyřpístkových brzd Brembo, řízení TRW, podvozku se 6 tituly mistra světa v rallye…

    Integrale

    A proto limit konkrétní nejvyšší dovolené rychlosti stanovuje plošně zákon?
    Máte v tom dost podstatnou logickou chybu, ne? Zkuste myslet:
    přeci ta místa, o nichž píšete, jsou zákonem nepostižitelná nebo postižitelná velmi složitě! Tedy logika velí, že by měla být řešena MÍSTNÍ ÚPRAVOU, ne?
    A japa to mají v Německu? Nejvyšší dovolená rychlost jízdy na Německých dálnicích není dána apriori zákonem, ale řeší se místní úpravou. To jsou věci, co? Takže tam, kde se kolem Mnichova řadí auta na dálnici jsou světelné cedule, které upravují nejvyšší dovolenou rychlost v daném úseku podle hustoty provozu. Naopak v noci v přehledném úseku, kdy největším zdrojem nebezpečí je nízkoletící UFO nesvítí na ceduli 60 nebo 80 či 120 km/h jako během různých částí dne, ale nejvyšší dovolená rychlost není omezena. I tak ale platí, resp. JEN TAK PLATÍ, ŽE ŘIDIČ JE POVINEN PŘIZPŮSOBIT RYCHLOST JÍZDY STAVU VOZOVKY, POVĚTRNOSTNÍM PODMÍNKÁM, TECHNICKÉMU STAVU VOZIDLA, SVÝM SCHOPNOSTEM, atd. Pokud nejvyšší dovolenou rychlost upravuje plošně zákon, toto ustanovení DE FACTO NEPLATÍ! V takovém případě paradoxně stát přebírá část odpovědnosti za bezpečnost libovolného vozidla (avšak škody jím způsobené nehradí, ale to je na delší diskusi). Nestanovení limitu nejvyšší dovolené rychlosti přeci neznamená \“jeď, co to dá\“, ale \“jeď, jak uznáš za bezpečné\“. To je asi rozdíl v chápání těchto pojmů mezi Vámi a mnou.
    Je to v rozporu s tím, co píše autor? Naopak! Je to pouze v rozporu s Vaším tvrzením…

    StaraVydra

    Mnohokrat dekuji za vyse uvedeny pohled na vec. Myslim si to stejne. Jakakoli dalnice a silnice je STAVBA s projektovanymi parametry, mezi nez patri i rychlost provozu (maximalni).
    Klidne se muze stat, ze D1 v useku Humpolec – Brno – Vyskov bude oficialne prohlasena stavebim uraden (nebo vice st. urady) za nezpusobilou pro rychlost vice nez 100 km/h. Osobne bych se tomu nedivil a akceptoval to.

    R2242V

    Poznámku na adresu Friče sis mohl odpustit. Byl to můj učitel, sice trochu jednostranně zaměřený, ale svému oboru rozuměl.

    echo

    Ovšem při této logice by Němci mohli mít neomezenou rychlost zákonem nikde.

    LuKaS

    Tato os ukazuje rychlost a tam vidim -30 -20 -10 0 +10… to akoze co ma znamenat??? akoze auto cuva? Tak bud ma rychlost 0 alebo 20kmh a nie -20. Toto je uplna kravina a iba statistiky. Kazdy den su smrtelne havarie a si predstavte ze v klude idete po ceste a z protismeru to do vas celne napere nejake auto. Potom by ste zacali uvazovat ci by sa vam viac pacilo keby islo o tych 10kmh pomalsie

    jákob

    Článek se mi líbí, jen bych měl jednu technickou poznámku – common sense je snad zdravý rozum, ale ten někdy bývá v rozporu s všeobecně sdíleným přesvědčením.

    Pokud jde o rychlostní limity, byl bych pro místní úpravu nebo v lepším případě pro úplné zrušení. A kdyby tu byly nějaké soukromé silnice (což není moc reálné), tak by to samozřejmě záviselo na libovůli majitele.

    aj ja, pretoze jazdim GPS 55km/h tam kde je to bezpecne = prehladne.

    Ferda

    Vážení, hromadně vzato máte vždy jen část pravdy.
    Jezdím od roku 1970, tudíž budu nejspíš \“kloboučkář\“.
    Vlastnil jsem celou řadu aut, ale žádné nerozbil,
    přesto mne nepotkalo vždy jen to pozitivní.
    Základem problému je, že tisíckrát jsem byl předjížděn i na neskutečně zbytečných místech.
    Oni totiž ti nebezpeční mi nejvíc připadají právě z těch, co musejí být s prominutím vždy honem vpředu.
    Silniční systéme v pravdě není o tom, kdo bude kde dřív. Příklady ale dávat nebudu, bylo by to marností.

    Ferda

    Vážení, hromadně vzato máte vždy jen část pravdy.
    Jezdím od roku 1970, tudíž budu nejspíš \“kloboučkář\“.
    Vlastnil jsem celou řadu aut, ale žádné nerozbil,
    přesto mne nepotkalo vždy jen to pozitivní.
    Základem problému je, že tisíckrát jsem byl předjížděn i na neskutečně zbytečných místech.
    Oni totiž ti nebezpeční mi nejvíc připadají právě z těch, co musejí být s prominutím vždy honem vpředu.
    Silniční systém v pravdě není o tom, kdo bude kde dřív. Příklady ale dávat nebudu, bylo by to marností.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist