Čtyřletá supermini do 180 tisíc: Colt, Swift, Polo

Otestovali jsme tři malé a mladé ojetiny od VW, Suzuki a Mitsubishi, které spojuje velice podobná cena i srovnatelné motory. Který vůz za 180 000 korun zvolit?

Dnes za 170 000 až 180 000 korun můžete teoreticky koupit úplně nové auto. Není to tedy zrovna nízká částka, pokud se bavíme o ceně malého ojetého auta. Když má ale i ojeté auto málo kilometrů a slušnou výbavu i motor, hledá si nového majitele až překvapivě snadno. Všechny tři dnes testované vozy pocházejí z nabídky autocentra AAA AUTO. Kromě prodejce mají společný i rok výroby 2007.

Mitsubishi Colt od té doby ujelo 51 000 kilometrů, pohání jej zážehová třináctistovka o výkonu 70 kW a může se pochlubit nejnižší cenou. Ta činí bez koruny 170 000 korun. Suzuki Swift má za sebou zatím 43 000 kilometrů. Pod jeho kapotou najdeme taktéž třináctistovku, avšak o výkonu 68 kW. Třetím do party je Volkswagen Polo s 58 000 ujetými kilometry. Stojí stejně jako Swift bez koruny 180 000 Kč, ale na rozdíl od konkurentů jej pohání tříválec o objemu 1,2 litru disponující výkonem 44 kW. Všechna auta vypadají velice zachovale.Jak hodnotíme
Srovnáváme mezi sebou tři ojeté automobily, jež se utkají v pěti disciplínách. V každé obdrží známky od 1 do 3, čímž bude vyjádřeno jejich pořadí v daném kole (nejedná se tedy o průběžný stav, ale jde výsledek v každé disciplíně). Na závěr výsledky každého modelu zprůměrujeme, a tak se dopočítáme konečného pořadí. Disciplíny s názvy „Spolehlivost“ a „Bezpečnost“ se bodují na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V dalších kolech ale rozhodují naše zkušenosti s konkrétními testovanými vozidly.

Spolehlivost podle TÜV
Testované automobily figurují ve statistikách spolehlivosti TÜV ve dvou věkových kategoriích. Mezi vozy 2-3 roky starými a mezi vozy ve věku 4-5 let. V první skupině figuruje v žebříčku celkem 128 automobilů, ve druhé najdeme 117 vozidel. Ve skupině nejmladších vozidel dopadl nejlépe Swift, který jako jediný dosáhl na příčky mezi nejspolehlivější vozy – konkrétně na 26. místo za 4,1 % vážných závad. Jen těsně nad průměrem najdeme Mitsubishi Colt na 47. místě za 4,7 % poruch. Volkswagen Polo je hodnocen jako lehce podprůměrný automobil. Najdeme ho na 85. pozici za 6,1 % závad. Průměr je v této věkové skupině 5,5 %.

Ve skupině vozidel ve věku 4-5 let najdeme na nejvyšší příčce model Colt a to konkrétně na 34. pozici (8 % vážných poruch). V těsném závěsu na 37. místě pak figuruje další japonský zástupce – Swift (8,4 % závad). Oba automobily spadají mezi nadprůměrně spolehlivé vozy, ale k nejlepším se neřadí. Poslední příčka z testovaných vozidel patří opět Polu, které bylo hodnoceno na 86. místě za 12,6 % poruch. Průměrný výskyt závad v dané věkové skupině přitom činí 10,4 %. Polo je tedy podprůměrně spolehlivé.

Mimo hodnocení uveďme, že malý Volkswagen Polo mnohdy trápí vůle na stabilizátoru, vadné těsnění bočních oken nebo potíže s motory 1.2. Swift se zase častěji potýká s vůlemi v zavěšení ramen přední nápravy, praskáním žárovek v potkávacích světlech nebo kratší životností spojky. Coltu se někdy vyčítá horší brzdný účinek a zvlněné brzdové kotouče. Ale jak již padlo, na pořadí v první disciplíně mají vliv jedině výsledky spolehlivost TÜV. Zde si vedlo nejlépe Suzuki, které mezi mladšími vozy dopadlo z posuzovaných aut jasně nejlépe, a ve druhé skupině jen těsně obsadilo druhé místo z testovaných. Za ním se umístilo Mitsubishi a jasně nejhorších výsledků dosáhl Volkswagen.

1. Suzuki Swift, 2. Mitsubishi Colt, 3. Volkswagen PoloBezpečnost podle Euro NCAP
Také v další disciplíně budeme vycházet z tabulek. O hodnocení bezpečnosti osobních vozidel na evropském trhu se již řadu let stará Euro NCAP. Nárazový test absolvovalo Mitsubishi Colt a Suzuki Swift v roce 2005, Volkswagen Polo jím prošel už v roce 2002. Všichni tři konkurenti dosáhli v hodnocení bezpečnosti posádky při nárazu na čtyři hvězdičky z pěti možných. Bodovým ziskem se však liší. Nejhůř dopadl Colt s 25 body, druhé místo patří Polu s 28 body. Swift oceněný 30 body se tedy ukázal jako nejbezpečnější dle metodiky Euro NCAP.

1. Suzuki Swift, 2. Volkswagen Polo, 3. Mitsubishi Colt


Jízdní komfort
Základem pohodlí je dostatek místa ve vozidle. Na danou třídu si automobily v tomto směru nestojí špatně. Na předních sedadlech je ve všech místa dost. Interiér vypadá vzdušně zejména u Swiftu a Coltu, tedy vozidel s vyšší střechou. Využitelnost takového prostoru je ale diskutabilní. Rozdíly v prostornosti najdeme především v oblasti zadních sedadel. Mitsubishi a Volkswagen mnoho místa pro kolena cestujících nenabídnou. Jsou na tom přibližně stejně, avšak německý zástupce má trošku širší interiér.

Suzuki Swift má z hlediska prostornosti jasnou převahu. Ani vzadu se tísnit nebudete, protože je zde dost místa pro kolena, i na šířku. Také sedadla tohoto vozu hodnotíme nejlépe a to jak z hlediska rozměrů, tak pohodlí. Naopak nejméně se nám líbily tužší sedačky v Coltu. V porovnání zavazadelníků si stojí nejhůře Suzuki, jehož kufr disponuje 201 litry. Mitsubishi odveze náklad o objemu 220 litrů a největší objem zavazadlového prostoru nabídne Volkswagen Polo – 270 litrů je už pěkná hodnota.

Zásadní vliv na jízdní komfort má samozřejmě podvozek. V tomto směru nejlépe obstál Swift, jehož naladění si dobře poradí s nerovnostmi. Velmi pozitivně zapůsobilo také Polo, v němž se nebudete cítit špatně ani na méně kvalitní vozovce. Tuhé nastavení Coltu nám ale dalo pocítit kdejaký výmol. Z hlediska komfortní výbavy si automobily stojí přibližně stejně. Důležité je, že žádnému nechybí klimatizace. Prostornost, komfort odpružení a sedadel nám i tak určují pořadí jasně.

1. Suzuki Swift, 2. Volkswagen Polo, 3. Mitsubishi ColtZa volantem
Porovnání motorizací není úplně snadné – tedy pokud jde o třináctistovky. Tříválcová dvanáctistovka o výkonu 44 kW si v Polu vede dobře ve městě, mimo něj při jízdě vyšší rychlostí ale působí jako kardiak. Ve stoupání se zadýchá a ani předjíždění není úplně snadné. Navíc po překonání přibližně 110 km/h je z malého motoru velký nenasyta. A to nemluvíme o drobných vibracích tříválce a zvuku připomínajícím splašený šicí stroj.

Výhodou Volkswagenu je však učebnicově přesné řazení. Ostatně, to není špatné ani v Coltu. Ten je navíc osazen živou třináctistovkou disponující výkonem 70 kW. S autem cvičí pěkně a navíc nezaskočí nadměrnou spotřebou. Také Suzuki Swift má pod kapotou „jedna-trojku“. Pracuje s výkonem 68 kW a obecně je známá jako velice svižný motor. Zde však spolupracuje s automatickou převodovkou, která ambice agregátu trochu tlumí. Překvapivě ale ani tak za jednotkou v Mitsubishi moc nezaostává. Rozdíl je opravdu minimální.

Minus ale představuje automatická převodovka. Ta sice není vyloženě zlá, přesto by mohla řadit o něco rychleji. Pokud stojíte na plynu nebo řadíte ručně, jsou reakce ucházející. Při jízdě běžným tempem (ne na plný plyn) se ale celé auto při přeřazení zhoupne. Po stránce jízdních vlastností si stojí Swift velice dobře. Jeho podvozek zdatně drží jízdní stopu i při rychlých průjezdech zatáček. Stejně tak Polo se rozhodně nemá za co stydět. V zatáčkách navíc těží z nižší stavby karoserie a menšího přenosu hmotnosti. To je právě fakt, který limituje vyšší Colt. Nechová se tak jistě jako konkurence a po stránce jízdních vlastností citelně ztrácí.

Zmínit musíme také brzdy. Zatímco v Coltu a Polu pracovaly tak nějak normálně, u Swiftu se ukázaly jako excelentní. To nám trochu usnadnilo výběr vítěze této disciplíny. Rozhodli jsme se přiklonit k Suzuki, které sice neoslní automatem, ale ani netrápí řidiče nepovedeným tříválcem jako je tomu v případě Volkswagenu. Mitsubishi Colt nás zaujal motorem, avšak podvozek nás neuspokojil.

1. Suzuki Swift, 2. Volkswagen Polo, 3. Mitsubishi Colt


Cena, výbava a stav
Všechny tři automobily potěší dobrým stavem. Žádné vůle jsme neodhalili a také na pohled jsou vozidla velice zachovalá. Nakonec ještě aby ne, vždyť se po silnicích prohánějí teprve čtyři roky. Z hlediska výbavy si jasně nejlépe stojí Suzuki s osmi airbagy, klimatizací, ABS, palubním počítačem a vyhřívanými předními sedadly. Zapomenout nesmíme ani na elektrická přední okna, zrcátka a autorádio. Proti tomu má Mitsubishi Colt jen čtyři airbagy, manuální nastavení zrcátek a navíc zámek řadicí páky. Postrádá výhřev sedadel.

Ten ostatně nemá ani Volkswagen, který nabízí pouze dva čelní airbagy. Najdeme zde ale elektrické ovládání zpětných zrcátek. Palubní počítač mu v porovnání se Suzuki chybí, zbytek výbavy se shodný. Colt zatím ujel 51 000 km a stojí 170 000 korun. Swift má za sebou 43 000 kilometrů, ale je o 10 000 Kč dražší. Stejnou cenu má i Polo s 58 000 ujetými kilometry. Co z toho vyvodit?

Především je podle nás Polo předražené. To však není případ pouze tohoto jednoho kusu, ale Volkswagenů na českém trhu obecně. Přitom testovaný vůz s tříválcem 1.2/44 kW a pouze dvojicí airbagů podle nás tuto hodnotu nemá. Vždyť mnohem lépe vybavený Swift je na rozdíl od Pola považován za velice spolehlivý, má výborné jméno mezi motoristy a výrazně lepší pohonnou jednotku. O menším kilometrovém proběhu nemluvě. Přitom stojí stejně.

1. Suzuki Swift, 2. Mitsubishi Colt, 3. Volkswagen Polo


Verdikt
Na začátku srovnávacího testu jsme čekali souboj mezi Volkswagenem a Suzuki. Že Japonec zvítězí ve všech disciplínách, je ale nečekané. Jistě, někdo může namítat, že kdyby bylo Polo s jiným motorem, Swift by přišel o výhodu v podobě lepší pohonné jednotky. Jenže kdyby byl Swift s manuálním řazením, choval by se za jízdy také lépe. Nemluvě o faktu, že Polo s jiným motorem – třeba čtrnáctistovkou, by stálo více. Colt potěšil svižným agregátem, ale jinak neoslovil. Proto mu patří celkově třetí příčka za známku 2,6. Druhé místo náleží Volkswagenu Polo za známku 2,4. Drtivou převahu prokázalo Suzuki Swift vítězstvím ve všech disciplínách. Poprvé si tak nějaký vůz v našich srovnávacích testech ojetin vybojoval čistou 1.

Ceny dílů z druhovýroby


Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů
Milan Jirouš
Z těchto tří vozů je dle mého soudu jasně nejlepší volbou Swift. Jen bych hledal auto s manuální převodovkou, která pracuje výborně a vůz se chová daleko lépe než s automatem. Polo s tříválcem je mou noční můrou. Jiný agregát by jej posunul výrazně výš. Colt této generace jsem nikdy nepochopil. Dle mého, zcela zbytečné auto.

Dalibor Žák
Dnes se s Milanem shodnu. Kdyby mělo Polo silnější motor nebo aspoň nižší (odpovídající) cenovku, možná by se mi líbilo víc, takhle dávám na první místo Swift i s automatem, který mě ve městě docela bavil. Colt mi přišel takový nemastný neslaný, vlastně docela smutný. Takže já doporučuji Swift a klidně nechte odpočinout levé noze.

Martin Plaštiak
Nejsem nepřítelem Pola, jenže pokud potřebujete dostupné auto, kupovat si Volkswagen je málokdy dobrý nápad. Problém Mitsubishi Colt lze popsat snadno: Není tak dobré jako soupeři. A nikdy nebylo, přestože bez přímého srovnání jde o schopné auto. Pokud se bavíme o poměru ceny k hodnotě, který je v této kategorii velmi důležitý, nemůže Suzuki skončit jinde než na prvním místě. Zvlášť když je zároveň velmi zábavné. Jen proboha zapomeňte na vyhřívaná sedadla a automat. Ušetříte.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO

2.6.2011 8:30| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist