Čtenářský test: Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI

Hlas lidu? Test vlastního auta? Proč ne, dali jsme opět šanci jednomu ze čtenářů a tohle je výsledek, recenze Volkswagenu Passat Variant z roku 1998.

Auto jsem pořídil po špatných zkušenostech s Fordem Mondeo mk3 2.0 TDCI. Passata jsem kupoval před více jak rokem na inzerát. Cena 80 000 Kč, nájezd v době koupě 280 000 km (nyní 310 000 km). Kilometry pravdivé, o deset, dvanáct let starých Passatech se 130 000km se nebudu ani zmiňovat.

Původní majitel si vedl záznamy a výměnách a opravách, měnil pravidelně všechny filtry, olej, rozvody byly dělány v 220 000km. Byla měněna přední ramena. Rozumně jezdil, za což mluvila dlouhodobá spotřeba 5.0 l/100 km. Koupený byl Passat původně v Německu od prvního majitele.Co k designu Passatu? Neurazí ani nenadchne, prostě je to starej dědek s klasicky usedlým německým designem. Taková tuctovka, ale to mě nijak nevadí. Interiér je uvnitř prostorný, zvláště z mými 195 centimetry to opravdu pocítím a můžeme jet pohodlně i čtyři, což se například v Octavii (kterou doma taky máme) rozhodně nestane.

Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Passat fotogalerie

Když jsem u interiéru, je to klasika těch let, ergonomie na dobré úrovni, samozřejmě zpracování plastů musíme v dnešní době hodnotit už úplně jinak. Na plastech se projevují roky, praskají panty, loketní opěrky, schránky spolujezdce, je slyšet povrzávání… Sedačky jsou i po těch letech víceméně pohodlné(v porovnání s Octavií luxus). Stejně tak ani na zadních sedadlech se nemusíte nijak tísnit, všude místa dost.Co se týče výbavy, můj kus byl docela dobře vybaven: všechna okna v elektrice, zrcátka v elektrice, climatronic, elektrické střešní okno (plně funkční), ABS, vyhřívání sedaček (řidičovo nefunguje, dráty v sedačce jsou KO), čtyři airbagy. Ke spokojenosti chyběl tempomat, sehnal jsem si originál páčku s kabeláží a za pomoci návodu z internetu dodělal. Funguje na výbornou, vzhledem k délce mých nohou ho využívám velice často.

Co se týká problémů a závad, v interiéru jsem řešil zatékání pod čalouněním dveří (vespodu je hliníková výplň – stačilo odšroubovat a podmáznout silikonem a vše bylo v pořádku). Dále častým problémem byly překroucené kabely v gumovém přechodu mezi dveřma a karoserií. Nejlepší je natáhnout nové kablíky(na starých je zpuchřelá izolace a to by znovu dělalo neplechu).

Ještě chci zmínit, že dost věcí je řízeno komfortní jednotkou, která je u řidičovy sedačky pod kobercem a pokud zatéká pod dveřmi a dostává se na jednotku vlhkost, tak nahnijí konektory. A to zlobí. Takže nastane-li problém s osvětlením interiéru, zámky, okny – nejdřív juknout pod koberec!Dál tu máme kufr, který rozhodně není malý. Je prima, že má hranu rovnoběžně se dnem, takže je to fajn na nakládání a vykládání, nebo například kdo má psa, tak se při nastupování nezraní. V této souvislosti zmíním vytahovací síť v mezistěně, což je ohledně psů super. Dál jsou výborné dvě zásuvky 12V , jedna třeba na ledničku a druhá na měnič napětí/nabíječku. Jsou zde i postranní kapsy. Klimatronic funguje dobře, nemám výhrad, měnil jsem klimakompresor.


Síť integrovaná do příčky mezi prostorem pro posádku a zavazadelníkem je skvělá a funkční. Podobně chytré řešení nabízí Volvo.

Klasickou bolestí slepá světla. Koupil jsem náhradu originálu, čirou optiku polského výrobce DEPO i s blinkry za 4100,- z internetového obchodu. Vypadají stejně jako originální xenony a svítí bezvadně, maximální spokojenost!

Když není zaslepený zámek na oknech funguje automatický dojezd oken a střešního okna bohužel jen s klíčem v zámku, ne na dálkové ovládání. Takže pomocí klíče pohodlně zavřu všechna okna, včetně střešního. Otevřít jdou logicky jen okna bez šíbru.

Podívejme se na prastarou pýchu koncernu VW a podvozkové vlastnosti. Začneme tím podvozkem. Je to takový divný mix, ve předu všem známá složitá hliníková ramena, vzadu je klasická vlečná zakroucená trubka. Někde jsem se dočetl, že má v silentblocích řízenou geometrii, ale stejně je to paradox.

V praxi to vypadá tak, že jízda je pohodlná, předek samozřejmě drží velice dobře s vlečným ramenem to jakžtakž jde, pokud se nedostanete třeba v zatáčce na nerovnosti, to pak zadek nervózně poskakuje.

Jízda je určitě pohodlnější než v Octavce (i když tu můžeme srovnávat s Golfem, že?) je to dáno vyšší hmotností a větším rozvorem. Nehledě na podélné uložení motoru a převodovky, které lépe rozkládá hmotnost, takže nedotáčivost není tak výrazná. Samozřejmě sporťák to není, takže na žádné machrování to není, ale i tak s aspoň trochu zkušenou rukou a nohou si toho nechá líbit docela dost. K předním ramenům nemám co dodat, bývalý majitel tam asi dal dobrou sadu, takže za chvíli na ní bude najeto 100 000 km a sada je zatím v pořádku.

Posilovač a celkově řízení je komunikativní, cítíte co se děje pod koly. Servo jen v krajních rejdech píská, dělá to u hodně Passatů, vyměnil jsem hadičky k servu a samozřejmě olej. Třeba k tomu někdo bude mít radu v diskuzi….

Co se týká brzd, samozřejmě je to čtyřikrát kotouč, nejedná se o žádný zázrak. Musí se na to trochu víc dupat, ale výsledek se dostaví. Možná je to taky tím, že jsem je komplet vyčistil, promazal (pístky samozřejmě) a na předek dal originální ATE destičky a Brembo kotouče. Stejně je ale účinek takový vlažný, prý pomůže výměna za dvoukomorový posilovač z verze B5.5 (BG) a výš. Je s tím ale moc velká práce na to, abych to dělal.

Opěvované, nenáviděné a nevím co všechno, prostě TDI. Když to vezmu z uživatelského hlediska, jedná se naprosto spolehlivý a nezničitelný motor s naprosto výbornou spotřebou (za předpokladu pravidelné výměny oleje, všech filtrů včetně vzduchového) a rozvodů.Pro Passata doporučuji jedině verzi 81Kw, která se od 66tky liší nastavitelnýma lopatkami turba a dvouhmoťákem. Verze 81kW stačí na tak tak na rozumnou jízdu, verzi 66kW si nedokážu kloudně představit.



Naftová devatenáctistovka je sice zastudena hlasitější a má síly tak akorát, umí se ovšem odměnit příznivou spotřebou.

Když jsem Passat kupoval, tak byla zatuhlá regulace na turbu, pán s tím jezdil jen poklidnou jízdou, a ono je potřeba tyhle lopaty, co jsou řízeny pod tlakem, občas rozhýbat. Samozřejmě jsem zaslepil EGR ventil.
S pomocí kamaráda jsme turbo rozebrali a technickým benzínem vyčistili usazené saze. Turbo bylo původní, najeto 280 000 naprosto bez náznaku vůle, opotřebování a netěsnosti jak na lopatkách, tak na hřídeli!

Samozřejmostí byla nová chladící směs a vyčištění trubek od nečistot, aby se nic neusadilo v chladiči, výměna žhavící svíčky. Jsou tam dvoje žhavičky – jedny klasicky na motor a druhé jsou na malém chladícím okruhu (topení) v kovové objímce. Ty přihřívají vodu než se dostane motor na provozní teplotu. V zimě je to super, když to funguje, jak má.
Rozvodová sada, kvalitní i s vodní pumpou a kladkami mě stála 3900 Kč. Dělalo se svépomocí u šikovného kamaráda. Vzhledem k podélnému uložení se musí rozebrat přední maska. Diagnostiku seženete na internetu do 400 Kč a s ní zjistíte, jak je na tom váha vzduchu, efektivita spalování ve válcích a log chyb.To jsou veškeré věci k údržbě motoru, pokud je dodržíte, motor se Vám odvděčí nesmrtelností a nádhernou spotřebou. Samozřejmě, je to kamnopal, takže ráno trochu muziky a lá Zetor. Žádné sportovní výkony se nekonají, ale na svižnější přesuny a rozumné předjíždění to stačí.

Musíme počítat s omezeným pásmem otáček, kdo má rád točící Japonce, moc to chápat nebude… Záběr z nízkých otáček sem si nastavil sám poladěním táhla od turba do podtlakového pístku. Dal jsem záběr cca od 1600 do 3800 ot./min, pak už to stejně nemá moc smysl. Díky hmotnosti auta a uložení motoru a převodovky podélně a převodu síly příčně má motor trochu klidnější a vlažnější projev, než v Octavii.


Výrobce nedodal do výbavy originální tempomat? Nevadí, zlaté české ručičky problém vyřeší. Rychle a levně.

Abych to celé shrnul, je to stařešina, ve starších ročnících už člověk musí maskovat flíčky rzi nebo přetírat horší lak. Není to sporťák ani luxusní limuzína (jak by si někdo mohl o Passatu myslet), ale je to naprosto spolehlivý dělník. Když mu dám aspoň základní údržbu, odvděčí se skvělou spotřebou a spolehlivostí. Náhradních dílů je všude spousta, vcelku za pár korun.

Jestli chcete rodinné nenáročné prostornější auto, myslím, že je to rozumná volba. Ovšem za předpokladu, že vyberete dobrý kus, protože najít takový je v bazarech nadlidský úkon.

Náklady:

Komplet rozvody + filtry + olej 3900 Kč

Opětovná výměna oleje 700 Kč

Nový vzduchový filtr 200 Kč

Výměna oleje v převodovce a posilovači řízení cca 700 Kč

Obě přední ložiska cca 1400 Kč za obě

Žhavičky Bosch cca 800 Kč

Manžety kloubů 400 Kč za obě

Přečalounění volantu kůží 1100 Kč

Nový kompresor klimatizace, zánovní 2000 Kč

Přední světla 4100 Kč

Přední brzdy ATE + Brembo cca 5500 Kč

Podtlakové hadičky 150 Kč

Letní gumy starší, v bezva stavu, Michelin Pilot 3000 Kč

Kubajz
Redakčně upraveno a zkráceno

Chcete se podělit o zkušenosti s vaším autem? Umíte napsat recenzi a nafotit sadu slušných fotek? Napište nám do redakce!

27.1.2012 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist