Čtenářský test: Toyota Auris 1.6

Podle autora testu je tohle "japonský Golf." Ovšem za lepší cenu s lepší výbavou. Dostatečný důvod pro pořízení.

Toyotu Auris jsem koupil v Českých Budějovicích na na úvěr Toyota Genio 50/50 (doplacení bezúročného úvěru po roce). To rozhodlo o nákupu vozu značky Toyota Auris s výbavou Terra Cool. Byla to dobře mířená pobídka k nákupu nového vozu. Rozhodoval jsem se v cenovém rozmezí do 340 tisíc, navíc jsem dostal slevu 14 400 Kč na stříbrnou-saténovou metalízu. Možnost rychlého dodání (5 dní) a bezúročného splacení formou úvěru rozhodlo o koupi Aurise.

Měl jsem v hledáčku ješte VW Golf Trendline 1.2 TSI 63kW/86koní, s pětistupňovou převodovkou za 333 400 Kč s bohatou výbavou, která například obsahovala ESP, 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče, manuální klimatizaci, palubní počítač, rádio s CD MP3 přehrávačem, elektrické ovládání oken,centrální zamykání. Bohužel Golfa jsem kvůli dlouhé dodací lhůtě 3-4 měsíce, nevýhodnému financování s vysokým RPSN a absenci šestého převodového stupně zavrhl.

Výbava Terra Cool výbava obsahuje ABS + EBD + BA, airbag řidiče a vypínatelný u spolujezdce, airbagy boční, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, pneu 205/55 R16 Continental PremiumContact 2 (volba těchto napříč testy velmi dobře hodnocenými pneu mě hodně potěšila. Elektricky ovládaná okna přední, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, imobilizér s kontrolkou aktivace, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení (EPS), optitronové přístroje, palubní počítač s ovládáním na volantu, manuální klimatizace. Rádio? Má CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + Aux-In/USB, ovládání audiosystému na volantu.

Toyota Auris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Auris fotogalerie

Silné stránky? Tak určitě vynikající výkon, nízká spotřeba a nízké emise splňující novou normu EURO. Dále sklon zadních opěradel je polohovatelný, což je oproti konkurenci rarita. Při delším cestování se větší sklon opěradel hodí. Jízdní vlastnosti, auto sedí opravdu dobře, citlivé řízení, dobře odstupňovaná převodovka s šestkou je pro úsporný dálniční provoz. A zmiňovaná bohatá základní výbava.SHIFT řadicí šipkový rádce nabádá k ideální změně řazení a tím vede řidiče k úspoře paliva, je zde prostorný interiér. Středový sloupek je pěkně tvarovaný, s výše posazenou řadící pákou (u běžného nízko položeného řazení mám najednou pocit řazení kdesi ve sklepě. Za slabé stránky považuji průměrný objem kufru, do horní přihrádky na brýle se vejdou pouze brýle užšího tvaru. Palubní počítač neukazuje servisní intervaly, automat na denní svícení není standardem, chybí ESP, schází výdechy ventilace pro zadní sedadla.

Vzhled Aurisu po modernizaci v roce 2010 přiostřil, není již tak oválný jako původní verze. Jsou nyní předělané nárazníky a ostře řezané přední světlomety. Patrné jsou i ostré prolisy na kapotě. Koncová světla jsou více protažená. Blinkry jsou i ve zpětných zrcátkách. Auris 2010 je tak po faceliftu mnohem výraznější. Co určitě nepřehlédnete je po americku vystrčený zadní nárazník. Zklamáním je pro mě tedy průměrně velký kufr o objemu 354 litrů. Stejně je na tom i opěvovaný Golf. Sklopením sedadel v poměru 40/60 lze získat až 1335 litrů.

V testech jsem se dočetl, že v některých parametrech nabízí nejprostornější interiér. Je to rodinné auto nižší střední třídy konkurenčně namířené na VW Golf, Peugeot 308, Kia Ceed, Ford Focus, Opel Astra, Honda Civic, Renault Megane a Hyundai i30 s dobře naladěným podvozkem a nadprůměrnou úrovní výbavy už v základní konfiguraci.


Dominantou pracoviště řidiče v Toyotě Auris je v výše situovaná řadící páka

Uvnitř dominuje a na první pohled zaujme pěkně tvarovaný středový sloupek s úložným prostorem pod ním. Neobvykle vysoko je umístěna řadící páka s koženou hlavicí. Spolujezdec má pred sebou hned dvě úložiště, vrchní ukrývá Aux/USB vstup a spodní schránka je navíc chlazená. Po stranách palubní desky jsou výsuvné držáky nápojů.

Vylepšení zaznamenala vrchní část přístrojové desky, kde jsou použity měkčené plasty. Multifunkční volant je ve tvaru písmena D (zřejmě to usnadňuje vystupování z vozu), je omotán kůží a příjemně se drží. Palubní počítač a audiosystém je možno ovládat na volantu (u konkurence takové prvky výbavy v základním provedení nebývají standardem). Ovládání ostatních ovladačů mi rychle přešlo do krve.

Usazení za volantem je díky širokým možnostem nastavení volantu a sedadla bezproblémové a pohodlné. Sedáky jsou delší a dobře podpírají stehna. Se šířkou sedadel jsem také spokojen. Tělo mi v zatáčkách nevypadává. Sklon zadních opěradel je polohovatelný, což je oproti konkurenci rarita. Při delším cestování se větší sklon opěradel hodí. Atypická jsou malá okénka v předních sloupcích usnadňující výhled do stran. Čelní sklo je posunuto hodně dopředu a navozuje pocit velkého prostoru. Dveře se dovírají velice tiše, odkládací prostor ve dveřích je průměrné velikosti a co se tam nevejde, to narvete do středové opěrky pro loket.

Interiér Arisu se mi zdá hodně prostorný. Rovná podlaha v zadní části vozu je bez středového hrazení. Pátý cestující jistě rovnou podlahu ocení. Trojité osazenstvo na zadních sedadlech si zatím nestěžovalo. Rodiče určitě uvítají úchyty ISO fix pro dětské sedačky. Osvětlení uvnitř vozu zajišťují dvě světla kolem příhrádky na brýle. Zadní sedadla osvětluje jediné světlo s volbou off/on a auto. Dále jsou zabudovaná světla ve stínítkách, která se při odkrytí zrcátek aktivují.Podvozek subjektivně nerovnosti na silnici zvládá dobře. Nikde nic nevrzá ani hluk do kabiny moc neproniká. Novinkou je prý jeho tvrdší naladění. Kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson vpředu a vlečných ramenech vzadu. Zamrzí absence ESP. U Golfu je již v základu, stejně jako sedm airbagů. Obuty jsou pneumatiky 205/55 R16 značky CONTINENTAL PremiumContact 2. Volba těchto napříč testy velmi dobře hodnocenými pneu mě hodně potěšila – vynikající brzdný výkon na mokré i suché vozovce, vynikající ochrana proti aquaplaningu, precizní handling a jízdní stabilita.


Podle autora testu je Toyota Auris přímým rivalem (nejen) pro Volkswagen Golf…

Z motoru 1.6 Valvematic 132 koní a 160Nm jsem nadšen, za své peníze jsem dostal zřejmě maximum možného! Odezva na přidání plynu je okamžitá. Motor má dost síly již od 1500 otáček a nevadne ani po překročení 6000 otáček. Nejvýkonnější atmosférická šestnáctistovka bez turba mezi hatchbacky nepostrádá nic, co by jsem od benziňáku očekával. Dobrá pružnost a tichý chod se projevuje v nízkých otáčkách, ve středních je dost síly a výkonová špička s pěkným zvukem ve vyšších. Překvapuje mě nízkou spotřebou ve všech režimech. Aktuálně jezdím s průměrnou spotřebou 6,9 litrů na 100km. Nebýt turbomotorů TSI 1.2 (77 kW/105k/175Nm) a 1.4 (90 kW/122k/200Nm), tak by asi neměl konkurenci. Je schopný držet s turbomotory krok. Na trojku motor táhne do 140 km/h, takže předjíždění je bezproblémové.

Při devadesáti kilometrové rychlosti šestnáctistovka Aurisu točí cca 2500 otáček. Plynulá jízda znamenala spotřebu cca 5 litrů (dle počítače) na 100 km, což je u benzinového motoru parádní výsledek. Při rychlosti 130 km/h otáčkoměr ukazuje cca 3500. Po dálnici je spotřeba stále celkem rozumná cca 7,5 l. Při plné nádrži s objemem 55 l hlásí počítač dojezd 598 km. Při hlášce Low Fuel a doplnění paliva cca 45 l jsem zjistil, že rezerva je cca 10 l, což je dost neobvyklé. Teoreticky je dojezd na rezervu cca 150 km.

DOPORUČUJEME: Kombi Hyundai i30 a Kia ceed – diesel vs benzín

Můj závěr? Pokud sháníte kvalitní rodinné robustní auto a nepodléháte negaci z USA o Toyotě, pak nový Auris představuje dobrou volbu. Schválně zkuste si u konkurence nakonfigurovat vůz nižší střední třídy s podobným výkonem a nadstandardně standardní výbavou. Díky nadstandardně standardní výbavě a výkonu představuje Auris jeden z nejlepších poměrů výbava – výkon – cena v nižší střední třídě.

Josef T. (redakčně zkráceno a upraveno)

12.4.2013 9:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist