Čtenářský test: BMW 323Ci E46

Když jsem se před třemi lety rozhodoval, jaké auto pořídit po mé, tehdy stávající E36, byla E46 jasná volba…

Tak nějak by mohl začít úvod tohoto článku. Mezi „BMW pozitivní“ lidi jsem začal zapadat již v raném věku, kdy na obrazovkách televize běžela Kobra 11, po německých dálnicích se proháněly trojkové bavároky a Semir Gerkhan divákům ukazoval (leč místy přehnaně), co vše takové auto dokáže. Rozhodnutí si poté koupit trojkovou řadu generace E36 bylo jen logické vyústění. Jelikož je ale tento článek především o mé současné E46, přesunu se o tři roky dále, do jara roku 2010, kdy jsem si svoje nynější auto pořídil…

BMW E46 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

BMW E46 fotogalerie

Jedná se o BMW E46 323Ci. Ač spousta laické veřejnosti udává objem motoru 2,3 litru, jedná se o řadový šestiválcový motor s objemem 2,5 litru a výkonem 125 kW, resp. 170 koní. V podstatě se jedná o skoro identický motor, jaký se montoval do E36 (pouze s tím rozdílem, že v BMW E46 byl již s double vanosem oproti E36, kde byl single vanos). V pozdějších letech byl motor nahrazen novějším typem, který měl identický výkon, ale nižší kroutící moment a montoval se do modelů s označením 320i. I v dnešní době (13 let poté, co můj vůz opustil brány mnichovské továrny) má motor konkurenceschopné hodnoty a věřím tomu, že v jistých momentech dnešní motory dokáže i překonat. Pro příklad bych vyzdvihl zvuk motorů R6, kultivovanost chodu, rovnoměrný nárůst výkonu a v jistém slova smyslu i bezúdržbovost. Pro člověka, který se rozhodne pro stříbrnou Octavii v TDi a nejlépe ve verzi Combi, protože jí má i dalších pět sousedů kolem, má možná R6 motor lehce vyšší spotřebu, ale já a vy, vyznavači motorismu, uznáme, že těch 9 litrů kombinované spotřeby za to svezení prostě stojí.I přes původní předpoklad, že si pořídím auto zásadně s manuální převodovkou, jsem vybral vůz vybavený automatickou převodovkou Steptronic. Oproti jiným převodovkám (berme v potaz rok vzniku) automat zpracovává live data o stylu jízdy a přizpůsobuje řazení a počet otáček, ve kterých bude řadit – z kopce dokáže podřazovat, do kopce nezařadí nelogicky a pokud sešlápneme plynový pedál na podlahu a „prošlápneme“ mírný odpor, najdeme funkci „kick down“, kdy se nám dostane nejvyššího možného zrychlení v daný moment. Jedná se o pětistupňovou převodovku s možností manuálního sekvenčního řazení. Převodovka má jízdy režimy D (drive), S (sport) a +/- (již zmíněné sekvenční manuální řazení).

DOPORUČUJEME: BMW M3 E46 vs Toyota GT86

Auto má příplatkový M paketový podvozek, který je oproti sériovému o pár milimetrů níže. A jelikož se jedná o karosářskou variantu coupé, dodává to autu na ovladatelnosti, „sportovnosti“ a přilnavosti (připočítaje k tomu kvalitní obutí) při průjezdu zatáčkami. Paketové tlumiče jsem dovybavil pružinami H&R, které auto posadili ještě o dobré 2 cm níže. Pokud vezmu v potaz, za kolik „drobných“ se dnes dá trojkové BMW E46 sehnat, troufám si tvrdit, že málokteré auto dopřeje řidiči tolik zábavy za volantem, a přitom neudělá ostudu i vzhledově a výkonem. I při ostrém průjezdu zatáčkami auto drží na silnici jako přibité, nechá si líbit opravdu hodně a hranici, kdy se dostaneme do přetáčivého smyku posouvá o řádný kus dále. A i poté, pokud je řidič připraven a ví si rady, je auto dostatečně čitelné, aby řidič neskončil čumákem v příkopu.

Spousta laické veřejnosti vidí v E46 jen lehce omlazenou E36, ale pevně si stojím za tvrzením, že v druhé polovině devadesátých let designéři odvedli velký kus práce. Auto vypadá i po tolika letech stále líbivě, kombinuje kulaté tvary s ostrými přechody v karoserii a celkově působí hodnotným dojmem. Bohužel, v nejlevnějších kusech už se nám po silnicích prohání kde co, ale věřím tomu, že udržovaný (popř. dražší kus) udělá stále velkou parádu. Diodová světla, xenony a bezrámová okna působila v době vzniku nadčasově a i dnes udržují jistou modernu. Ne každý kus je ale těmito „detaily“ (vyjma bezrámových oken u coupe – ty mají opravdu všechny) dovybaven.V interiéru nalezneme kombinaci černých kožených sedaček a lišt, madel a hlavice voliče automatické převodovky v dekoru hliníku. Sedačky jsou elektricky nastavitelné a řidičova má možnost uložení pozice do třech pamětí. Obě přední sedadla mají vyhřívání s třemi stupni intenzity. Abych byl objektivní, možností volitelné výbavy byla sportovní sedadla, která měla možnost prodloužení sedáku a v zatáčkách lépe podržela díky lepšímu bočnímu vedení. Tříramenný multifunkční volant nabízí ovládání audia a ovládání tempomatu. Bohužel, audio nepatří ke špičce a i když je vůz vybaven lepšími reproduktory (oproti verzím sedan, touring) a autorádiem BMW Business s CD přehrávačem, za dnešním zvukovým projevem ve vozech lehce zaostává.

Čtěte také: Speciál o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto

Mezi standardní výbavu patřilo ABS, ASC (protiprokluzový systém, v pozdějších letech nahrazen DSC), vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ale potěší i příplatkové prvky, jako například parkovací senzory, dešťový senzor, automaticky zatmavující se vnitřní zpětné zrcátko, elektricky sklopná venkovní zrcátka, board computer, skivak, sklopná zadní lavice v poměru 1/3 a 2/3 s loketní opěrkou (u verzí sedan a touring za příplatek, coupe mělo sklopná sedadla v základu).

Abych ale jen nechválil, samozřejmě se najdou i negativa. Ač se nejedná o případ mého vozu, všiml jsem si, že pogumované plasty v interiéru se rády loupou a vznikají pak nehezké mapy. Ne každému vyhovuje tvrdší naladění podvozku (zvláště u českého tankodromu) a ani antikorozní úprava nepatří k té nejlepší. Pravda, oproti E36 je vidět jisté zlepšení, ale stačí si projít pár různých E46 a je jasně vidět, že dokonalé to není.Konkrétně můj vůz (z nepochopitelných důvodů) dost trpěl na odcházení servořízení, které jsem měnil třikrát během tří let. Z důvodu nedostatečného ohřívání motoru a tím pádem i horší účinnosti topení v interiéru jsem měnil termostat. Spotřební věci, jako výměna oleje, filtrů, silentbloky, ramena, pneumatiky a podobné věci nemá smysl popisovat. Toto se musí měnit u jakéhokoliv vozu.

BMW řada 3 velká fotogalerie

BMW řada 3 fotogalerie

Pro porovnání, originální výfuk vydržel celých 250 000 km, než začal mít zvuk lehce jako Supersprint a tím pádem přišla na řadu výměna za nový koncový díl, pneumatiky mi při ročním nájezdu 35 000 km vydrží většinou jednu sezonu (v létě 225/40 18″, v zimě 225/45 17″ – ale budiž řečeno, gumy měním dříve, než dosáhnou na hranu 1,6 mm, resp. 4 mm v zimě a raději jezdím na gumách s měkčí směsí a tím pádem se dříve opotřebují). Při 200 000 km jsem preventivně měnil olej v automatické převodovce (při výměně zjištěno, že mechanicky je převodovka naprosto v pořádku, v oleji žádné kovové piliny, nedej bože spirálky) a průběžně bylo měněno několik věcí na podvozku (zadní tlumiče, přední ramena, silentbloky…).

Suma sumárum, nejedná se o auto pro každého a i v tomto případě platí, že „nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“, ale pokud se v dnešní době downsizingu a řešení spotřeby na každém rohu najde někdo, kdo by se rád kvalitně svezl za poměrně rozumné peníze a ještě k tomu měl v rámci možností praktické a použitelné auto s image značky, moc jiných možností vlastně není…

Robert Hlava

Pozn. redakce: Robert ještě dodává, že od roku 1999 auto najelo celkem 258 000 km a sám se domnívá, že asi servis řeší víc než běžní spotřebitelé, protože plno věcí měnil preventivně a ne až v okamžiku, kdy odpadnou. A rozhodně na nich, podle svých slov, nešetřil. Ostatně, i podle fotek vypadá auto na svůj věk a kilometrový nájezd velmi pěkně.

19.3.2013 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist