Co vyráběla Škoda před dvaceti lety a dnes

Zatímco některé automobilky sovětského bloku stále skomírají nebo už definitivně skončily, česká Škoda dokázala divoké porevoluční období ustát.

Po roce 1989 prošla automobilka Škoda poměrně bouřlivým vývojem, ale přesto jsou tu dva mezníky, díky kterým je z ní v současné době prakticky největší fabrika na našem území. Jedním je určitě přechod pod křídla koncernu Volkswagen a druhým zřejmě urychlené představení modelu Škoda Favorit v roce 1987. Ukázal, že Škoda umí sama postavit poměrně moderní auto.

Čtěte také: Jak se kupoval Favorit za komunistů – spacák nebo úplatek

Je možné, že bez Favorita by Volkswagen neměl o mladoboleslavskou automobilku takový zájem a třeba by nakonec spadla do rukou Renaultu, který se o ni také zajímal. No, když srovnáme, jak dnes vypadá Renault a jeho levné značky (třeba Dacia), a jak vypadají, po technické stránce samozřejmě, produkty škodovky, asi to pro českou automobilku dopadlo ještě dobře.


To už je ale dávno a Škoda je dnes významným hráčem nejen na domácím trhu, k čemuž jí dopomáhá v jistém smyslu konzervatizmus a tradicionalizmus zákazníků, ale daří se jí i v zahraničí. Jenže jak vlastně vypadala produkce automobilky před dvaceti lety, tedy v roce 1993? Pojďme si to schválně srovnat.

Když se psal rok 1993, prošel tehdy jediný model automobilky Škoda Favorit zásadnější modernizací. Ostatně, tu slavnou zparodovanou reklamu s modelem „Škoda Henlein“ jsme asi viděli všichni… Ve výrobě bylo jen několik karosářských variant. Vedle hatchbacku Favorit to byl kombík Forman a pak praktický Pick-Up, vznikaly i různé verze nástaveb, například podivná Škoda Forman Plus. Pod kapotou ale vždy pracovala benzínová třináctistovka o výkonech od 54 do 68 koní.A jak vypadá složení výrobního programu dnes, tedy o dvacet let později, kdy se automobilka překousala přes Felicii, první Octavii a moderní Fabii první generace? Zatímco dříve byl ve výrobě vlastně jen jeden model v různých variantách, dnes automobilka prodává vlastně osm modelů, i když prakticky všechny mají společné některé prvky či motorizace.

Škoda Citigo
Nejmenší model značky se vyrábí od roku 2011 v Bratislavě a je jediný, který není vyráběn v Česku. Po třídveřovém modelu přibyla později i pětidveřová verze a pod kapotou pracuje atmosférický tříválec o objemu jednoho litru a výkonu 60 nebo 75 koní. Nedávno do nabídky přišla ještě automatizovaná převodovka.


Škoda FabiaFabia Combi
Tohle je už druhá generace hatchbacku a kombíku segmentu B, která se začala vyrábět v roce 2007 a v roce 2010 prošla faceliftem. Je teď na konci svého životního cyklu a na příští rok se počítá s již třetí generací. Zajímavostí je verze Fabia RS, která má na mladoboleslavský produkt až nezvykle dost charakteru. Škoda Fabia se montuje jak v Mladé Boleslavi, tak třeba také v Číně a v Rusku.



Škoda Rapid

Sedan založený na podvozku Volkswagenu Polo je vlastně spíše taková Fabia s kufrem, ale jeho hlavním cílem je nahradit model Octavia Tour. Sice se nabízí otázka, proč raději dál Škoda nevyrábí Octavii druhé generace jako doposud. No, zlí jazykové by mohli tvrdit, že by se nakonec ukázalo, že levné verze Octavie Tour jezdí po dynamické stránce lépe než nová generace Octavie, která dostala vzadu „horší“ nápravu…


Škoda Roomster
Podivné MPV z roku 2006 nebyl špatný nápad, ale zřejmě se moc nechytil. Z praktického hlediska se přitom jedná o zajímavý koncept, ale poslední zprávy naznačují, že Roomster nástupce nedostane a místo něj se bude vyrábět konvenční MPV s ne tak kontroverzním, i když velmi originálním designem.


Škoda OctaviaOctavia Combi
Octavia nedávno vstoupila už do své třetí generace (první přišla v roce 1996 a druhá v roce 2004) a i když v určitých aspektech udělala krok zpátky, není sporu o tom, že to zase bude stěžejní model značky. Nejen u nás, ale i v zahraničí je tohle nejprodávanější model značky a má skutečně široký záběr.


DOPORUČUJEME: Škoda Octavia Combi – tři generace na fotkách

Škoda Yeti
První SUV automobilky založené na platformě A5 (vlastně je to jen trochu předělaná Octavia Scout) se vyrábí od roku 2009 a v modelové řadě vyniká nápadným designem, který prý má nadcházející facelift uhladit a přiblížit vozům Rapid a Octavia. No, Yetiho si tedy s „rapidí“ maskou nedokážeme vůbec představit.


Škoda Superb
Vrcholný model automobilky se nyní vyrábí ve své druhé generaci a každým týdnem se očekává jeho modernizace. Už jsme tu měli i špionážní fotky. První generace se vyráběla od roku 2001, druhá je ve výrobě od roku 2008. Je to jediný model značky, který má pod kapotou šestiválcový motor. Ačkoli je s oblibou srovnáván díky svému dlouhému rozvoru a místu na zadních sedadlech s luxusními limuzínami, kvalita jízdy a především podivně stísněný prostor vpředu ho jasně řadí mezi vozy jako Mondeo, Insignia nebo třeba Passat. Není to žádný Mercedes třídy S za tři čtvrtě milionu…


A co se dá od automobilky očekávat v dalších letech? Jak už v našem exkluzivním rozhovoru naznačil šéf vývoje podvozků a agregátů automobilky Škoda doktor Martin Hrdlička, na nějaké výstřelky v podobě roadsterů nebo kupé se těšit zatím nemáme, protože to nezapadá do „praktické filozofie značky Škoda“. Co se motorů týče, všechno půjde spíše cestou zvyšování efektivity a snižování spotřeby, určitě bude i hybrid. Přesto se plánuje ještě několik nových modelů.

Hodně se mluví o velkém SUV, která bude příbuzné s novou generací Volkswagenu Touareg a která bude orientováno na trhy v Číně a Asii. Dále vedle již zmíněného MPV, které nahradí Roomster, přijde ještě malé městské SUV velikosti Fabie.

Dalibor Žák

21.3.2013 6:15| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist