shutterstock_429761875-352x198.jpg

Co potřebujete vědět a nezanedbat, měníte-li kola svépomocí

klíč na kola

Výměna pneumatik na autě patří mezi úkony, které zvládnout řidiči sami doma. Je ale zapotřebí vědět, jak na to.

Diskuze

17 komentářů

    ..........

    😀 😀 mam dost

    Pelli

    „Výměna pneumatik“ ..to by asi jen tak každý nezvládnul ! ! !

    Untrvasrman

    Zase úplně zbytečně vyplácaný data čtením tohoto moudra. Výměna pneumatiky v domácích podmínkách je daleko méně pravděpodobnějši než žárovky. Výměna celého kola už je jiná. Autor motá dvě věci dohromady. Hádanka pro autora: popište přesný postup utahování do kříže, kdy modernější vozy mají šroubů 5. To bude maturita. Jo a stále je hodně lidí, co si v garáži či na parkovišti udělaji sami mraky věci i na moderním autě. S notebookem a diagnostikou za pár stovek. Jestli za takové články platíte, tak se hlásím na brigádu.

    Pavel

    Prosím Vás co to tu píšete za nesmysle? Na co WD40? Na promazání šroubů? Aby si při nastříkávání každý zamastil kotouče? Můžete mně prosím vysvětlit co znamená slovo hever? Tomu říkáte spisovná Čeština? Ach jo, to jsme to zase dopracovali…. Pán, který článek psal asi v životě nepoužil zvedák bez WD40 při výměně kol…
    Pokud každý půl rok měníte kola, tak Vám doporučuji akorát pročistit závit, po případě ho protáhnout závitníkem a kola určitě nemazat! Může se stát, že se Vám samovolně časem povolí šrouby (matice).
    Nikdy se mně nestalo, že bych nemohl povolit kolo, protože si je zásadně měním sám.
    Jednou jsem byl ve značkovém pneuservisu a to jsem neměl dělat! Ty pometla mně zamastili kotouče, tak, že jsem na první křižovatce málem naboural! Matice byly dotaženy, že jsem na ně potřeboval 2m páku, abych je povolil! Asi to byli bývalí zahradníci… Dávejte si na to pozor…
    Pokud jste z Brna, mohu Vám osobně poradit v případě nesnází…

    takových chyb ve článku jsem ještě neviděl a nejedná se jen o pravopisné chybi

    Beny

    Nemohl jsem uvěřit, to si autor článku myslí, že jsme blbí a neumíme vyměnit gumy.
    Ach jo

    Jašim

    Koukám, že tady jsou zase samí odborníci, kteří všemu rozumí.

    Autor článku „zvojtil“ výměnu pneumatik za výměnu kol.
    Nevidím důvod proč by se nemohly šrouby ošetřit proti korozi WDčkem.
    Není zde ani důvod proč by se měly zamastit brzdové kotouče !!!
    Naopak protahování závitů závitníkem ??? v náboji kola ???,
    jak to tu jeden Kritik popisuje je naprostý nesmysl.
    A ještě jestli si neplete závitník s kruhovou závitovou čelistí „Závitovým očkem“ ale to by podle něho
    nebylo správně česky.
    A Kritiku, zkus si vyGooglovat slovo hever.
    Vždycky se používalo a v řemesle se používat bude.

    Jašim

    @Untrvasrman

    Máš problém s utahováním šroubů do kříže, když jich tam je pět, já taky,
    tak budu utahovat postupně protilehlé, aby si kolo pěkně sedlo.
    Dělal jsi to vůbec někdy, že hned něco shazuješ?
    A zaregistroval jsi vůbec při své kritice, že autor článku doporučuje k dotažení
    šroubů momentový klíč? Ten má asi málo kdo, ale nezapomněl na něj.
    Prostě typicky české, budeme všechno napadat a zpochybňovat ať to je správně nebo ne !!!

    PepaSFI

    a tady zas někdo za každou cenu kritizuje kritiky. Šrouby obvykle výrobci aut doporučují nemazat, ono pak podle druhu maziva může být dost nejisté dotáhnout správným momentem. K protahování závitů, závit v díře se prořezává závitníkem, na šroubu očkem. Ale pokud je potřeba opravovat závit, radši bych to vyměnil. Přecejen je to závit co nás drží na silnici. A utahovat momentovým klíčem nebo přinejhorším tím malým jednoručním klíčem co je ve výbavě auta. jeho velikost stačí na správné dotažení jednou rukou. A jak tady někdo píše, těm gumárníkům je potřeba to pneumatický hudrovadlo zarazit napříč tam kam slunce nesvítí protože z toho jsou ty dokurvený závity. A pak ještě jim heverem, pardon zvedákem zlomit obě nohy na třech místech za ty pomačkaný prahy.

    Jan Šimko

    @PepaSFI

    Jenom jestli víš, o čem mluvíš.

    WD-40

    Maže
    Vysoká přilnavost lubrikačních složek WD-40® ke kovům zajišťuje široký rozptyl a schopnost udržet se na všech pohyblivých částech ošetřovaného mechanismu.

    Chrání:
    Antikorozní složky WD-40® chrání kovové povrchy před vlhkem a dalšími korozními prvky.

    Čistí:
    Jedinečné složení WD-40® umožňuje, aby se přípravek dostal pod mastnotu, špínu, olej a další nečistoty.

    Vysoká přilnavost lubrikačních složek WD-40® ke kovům zajišťuje široký rozptyl a schopnost udržet se na všech pohyblivých částech ošetřovaného mechanismu.

    Ideální na ošetření šroubů proti korozi, nebo si myslíš že ne?
    Ty jsi ještě nedoloval přirezlé šrouby z náboje?

    U tebe bych si určitě nenechal nic udělat.

    A tam kde dochází argumenty je vulgarita hlavním činitelem, že!

    PepaSFI

    když tak nad tím přemýšlím, za těch skoro 30 let co jezdím jsem snad nikdy neřešil přirezlé šrouby kol. Zato jsem řešil, abych teda použil ty vulgarity z nichž jsem neprávem obviněn, kurevsky dorvané šrouby od hovada gumárnického, dotažené tím pneumatickým jebátorem. Kdybych měl měnit kolo někde na silnici klíčem z výbavy tak není šance to povolit. Dvouruční křížový klíč mi pružil v rukách než se šrouby se skřípotem povolily. Typický utahovací moment bývá u osobních aut kolem 100-150 Nm, to je asi tolik co se udělá jednou rukou na tom malém klíči. Kolik asi může vyvinout ten utahovák když to nešlo povolit dvouručním křížákem? Pak se tady můžem bavit o protahování závitů když je nějaký hovado sprostý vymatlaný natáhne utahovákem. Ale zpět k WD40. On ten olejíček není jen konzervační ale taky dobře maže. Problém je že když se to namaže, radikálně se změní tření a tím i utahovací moment a s ním související přítlačná síla. A to není úplně dobře.

    Josef

    Nejvíce mi v článku chybí zásadní informace, že je NUTNÉ vyřadit rychlost! U mnoha automobilů při tlaku při spuštění z heveru nebo i při utahování šroubů dojde k napnutí rozvodového řetězu a tím k vytlačení olejové náplně z jeho napínáku. Řetěz se povolí a při startování se potkají ventily s písty a už neodjedete! Oprava je velmi drahá!

    Michal

    Co je napsáno v článku, dřív uměl kdejaký absolvent autoškoly. Spíš nám měl autor napsat, jak se mění výbojka ve zmiňovaných xenonech. Věřím, že nejen mě by to zajímalo.

    Hlupák

    Pokud vím, v xenonench výbojku laik měnit nemá. Protože se mu může stát, že dostane ránu od elektroniky, která je před výbojkou (je tam docela vysoké napětí a pro některé nemocné lidi to může být i smrtelné). Fakt je, že u moderních aut je výměna jakékoliv žárovky otázkou pro Hudiniho, kterému narostly na rukou 3 klouby a šest prstů. A nebo pro mechanika, který musí rozebrat půl auta, aby se k žárovce dostal.

    Hlupák

    Ale jo. Na staré stodvacítce jsem s rezavým závitem problém měl a matka nechtěla dolů ani náhodou (tam byly závrtné štouby v kotoučích). Když zajedete někam do kvalitního pneuservisu, tak tam šrouby dnes snad nastříknou něčím vždycky. Jestli je to WD, nebo není, nevím. A nakonec – ty pneumatické utahováky velký moment nemají. Horší jsou jejich rázy, které mají sice pár Joulů, ale i to stačí aby se šroub pěkně utáhl. Nicméně pokud do pneuservisu jedete pár kilometrů a párkrát zabrzdíte, tak se všechno pěkně zahřeje a jak to v pneuservisu zatáhnou na těch 150-200 Nm, tak to po ochladnutí nepovolíte. Pokud ten šroub nebyl něčím prostříknutý. Ale i tak s problémy. Já v autě vozil vždycky křížový klíč na kola. Pro jistotu.

    PepaSFI

    ano, věřím tomu že v „kvalitních“ pneuservisech šrouby něčím mažou, přestože to většina automobilek výslovně zakazuje. Rázový utahovák, nesprávně používaný umí vyvinout sílu tak obrovskou že to většina lidí vůbec netuší. Já mám takový laciný elektrický na 12 V a při rozebírání anténního stožáru jsem s nm hravě ulamoval zarezavělé šrouby M12. Bohužel to utažení kol k nepovolení není nějakým zahřátím od brzd, to bych musel cestou do servisu brzdit jak závodník a gumař by se na to musel vrhnout jak mechanici F1 protože to v pohodě za chvilku vychladne. Aby se teplotní roztažnost šroubu nějak projevila, muselo by to mít aspoň 200 stupňů celou dobu montáže a i tak myslím že by se to tak nezakouslo. Nechce se mi to počítat, není to úplně triviální ale kdyby to místo předepsaných 100-150 Nm utáhli na 200 plus nějaká ta teplotní roztažnost, pořád by to povolení obnášelo nějakou normální lidskou sílu. Ale když s tím sotva pohnu obouruč křížovým klíčem, nebude to 200 Nm a obávám se že ani 300, tedy ekvivalent 30 kg na metrové páce, což je celkem banalita kterou člověk utáhne v pohodě jednou rukou ale mnohem víc. A co na to závity šroubů a materiál disků, celkem měkká hliníková slitina? Odpovím si sám, jde do sraček. Že to nejde povolit je jen taková malá komplikace.

    A
    Autobusák

    Já bych řekl, že pokud někdo potřebuje podobné rady, tak ať to radši nechá na pneuservisu. 🙂 Já tam dělám a viděl jsem leccos. Třeba to, když si chtěl frajer vyměnit na elektromobilu pneumatiky sám a urval si kompletně fázové svorky. Já to chápu, někomu prostě nebyla dána manuální zručnost. Já zase nejsem žádný raketový inženýr. Ale právě proto se nefušuju do věcí, kterým nerozumím.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist