Citroen Xsara Picasso

Velkoprostorová Xsara patří k nejúspěšnějším citroenům posledních let. Žádaná je i jako ojetina, ale vyplatí se znát její slabá místa.

Příští rok oslaví Citroen Xsara Picasso desáté narozeniny a přesto se i dnes věnuje aktivní kariéře: Citroen ponechal toto úspěšné MPV v nabídce i poté, co představil o generaci mladší C4 Picasso / Grand Picasso. Velkoprostorová Xsara totiž dlouhodobě patří k největším šlágrům své kategorie.

Stručná historie
Enormní úspěch Renaultu Scénic přiměl konkurenční výrobce k horečné aktivitě: koncem 90. let se najednou vynořila celá generace velkoprostorových aut, postavených na technickém základě hatchbacků nižší střední třídy neboli segmentu C. Citroen Xsara Picasso byl jeden z prvních – a uchytil se znamenitě. Měl ideální předpoklady: enormní rozvor (2760 mm) a z toho vyplývající prostor, příznivě nastavenou cenu a řadu v té době neobvyklých řešení, jako byla třeba řadicí páka uprostřed palubní desky. Nadto dobře vypadal. Jen někteří šarohlídi, nás v to počítaje, uštěpačně tvrdili, že z boku není poznat, kde má Xsara Picasso předek a kde zadek.

Kvůli nepříliš šťastně řešené přední nápravě musel Citroen přikročit k první modernizaci už v roce 2001 (dostaneme se k tomu později). Další facelift se odehrál v roce 2004 a kromě jemného optického omlazení přinesl také skvělý naftový motor 1.6 HDi.

S příchodem C4 Picasso v roce 2006 se měla vejčitá Xsara odebrat na odpočinek. Neutuchající zájem zákazníků nicméně automobilku přiměl, aby ponechala starší model v nabídce. Xsaru Picasso tedy pořídíte jako novou ještě dnes, v rámci akčních nabídek už od 354 900 Kč. Nabídka motorů pro Český trh byla redukována na benzínovou a naftovou šestnáctistovku, v některých zemích je k mání také benzínový dvoulitr s poloautomatickou převodovkou.

Jak se s tím jezdí?
Docela příjemně – dokážete-li přijmout za svůj fakt, že Xsara Picasso je zcela záměrným antagonismem sportovnosti. Jakýkoli požitek z vlastního řízení, z ovládání stroje, zůstane řidičům tohoto MPV upřen. Měkké tlumiče, nepříliš tuhá karoserie, rozviklaný chod pedálů, nahodilé řazení a zcela odcizené řízení, to věru nejsou znaky zábavného vozu.

Xsara Picasso nicméně představuje znamenitý způsob klidného cestování. Na poměry konce 90. let je výborně odhlučněná a nabízí skvělý komfort jízdy, což je dáno hlavně vzdáleností náprav. Zní to jako nejhorší klišé, ale tohle je přesně to auto, ve kterém chcete vyvézt rodinu na výlet.

Jen příliš rozbitý asfalt s mnoha ostrými hranami velkoprostorové Xsaře nesvědčí, stejně jako jiným autům s méně tuhou karoserií. A dojem kultivovanosti narušuje i nevyhnutelné klepání a jemné povrzávání, které se dříve či později (většinou dříve) začne ozývat v každém exempláři. Kvalita montáže u francouzských aut je bohužel dalším pravdivým klišé, na které si v této souvislosti člověk vzpomene.

My jsme jezdili s moderní dieselovou šestnáctistovkou. Je to skvělý motor, přiměřeně tichý a silný, a nemá přehnané nároky na palivo. (Xsara je totiž výrazně lehčí než nástupnická generace kompaktních MPV.) Těchto šestnáctistovek je ale na trhu s ojetými vozy relativně málo a stojí hodně peněz.

Motor 2.0 HDI, který se už nenabízí, není totožný se stejnojmennou jednotkou ze současných peugeotů a citroenů! Jde o generaci starší diesel, sice dostatečně kultivovaný, ale chudokrevný a navíc nepříliš spolehlivý. Doporučili bychom vám benzínový dvoulitr, kdybychom nevěděli, že není moc mechanicky odolný. Takže vám nakonec nezbude než našetřit na tu 1.6 HDi…

Co se může pokazit?
Je toho hodně, ale nevěšte hlavu: může v tomto případě znamená může, nikoliv musí. Citroen Xsara Picasso je vystavěn na technice modelů Peugeot 306 a ZX, které platí za lépe navržené a spolehlivější než současné duo 307C4.

Začněme tím, co už jsme naznačili – přední nápravou. U aut vyrobených do roku 2001 se rychle začaly ozývat přední stabilizátory, což výrobce vyřešil nasazením robustnějších táhel. Ta se montovala i do starších kusů, pokud si majitel na klepání stěžoval. Je velmi nepravděpodobné, že by takto staré Xsary Picasso jezdily ještě s původními táhly, ale pro jistou se zaměřte na jasně slyšitelné klepání od předních kol.

Problémy, a to i u pozdějších vozů, bývají také s kulovými čepy. Ty vydrží jen asi 40 až 70 000 km (v ČR a jinde v Asii spíš těch čtyřicet) a nelze je měnit samostatně. Musíte koupit celé rameno. Jedinou výjimkou je základní motorizace 1.6i, která má čepy oddělené.

Nadměrné vůle nejsou neznámým problémem ani pro zadní nápravu a takřka všechny existující Xsary PIcasso trpí na nepříjemné, leč prakticky neodstranitelné vrzání plastů, výplní sedadel a prakticky všeho dalšího v interiéru.

Další typické závady jsou už spojeny s jednotlivými pohonnými jednotkami. Zpočátku zlobily řídicí jednotky u verzí 1.6i a 1.8i, to by však mělo být dávno vyřešeno aktualizací softwaru během inspekčních prohlídek. Jinak tyto dvě motorizace žádnými neduhy netrpívají – nepovažujete-li za neduh, že šestnáctistovka nejede a osmnáctistovka žere.

Máte pravdu, to jsou vlastnosti, ne poruchy. Předčasné mechanické opotřebení válců u benzínového dvoulitru už ale závada je, a pořádná. Škoda, jinak by to byl vcelku doporučeníhodný motor.

Dieselová Xsara Picasso 2.0 HDi je náchylná k typickým závadám naftových motorů. Netěsnosti palivového čerpadla, selhání váhy vzduchu při použití vzduchového filtru z druhovýroby, vibrující spodní řemenice a především opotřebené vstřikovače Bosch, to všechno vás může potkat – a nejspíše také potká. Každý z těchto neduhů lze vyléčit s investicí v řádu jednotek tisíc, ale pokud se vyskytnou dohromady, může oprava už citelně zabolet.

SHRNUTÍ
Citroen Xsara Picasso patří k nejvyhledávanějším MPV zcela právem. Je to tiché, komfortní auto s dostatkem místa pro nohy na všech sedadlech a s velkým kufrem (550 l). Nadšeným řidičům nic nenabízí, ale to se od něj snad ani neočekává. Výhodou Xsary Picasso je skvělá dostupnost: naše databáze ojetých vozů obsahuje téměř 400 různých exemplářů. Nic vás tedy nenutí brát první kus, na který narazíte. Můžete si snadno určit výbavu a motorizaci, po jakých toužíte, a potom se zaměřit na hledání toho správného exempláře.

KLADY
Velký – a opravdu využitelný – vnitřní prostor, tiché a kultivované svezení, komfort jízdy, velký počet ojetých vozů

ZÁPORY
Stabilita, ovladatelnost, přesnost a vyvážení všech ovládacích prvků (řízení, řazení, pedály), vachrlaté dílenské zpracování, nevyvážená paleta motorů

Varianty
Pětidveřové pětisedadlové MPV

Benzínové motory
1.6i 8V 66 kW/90 koní (do r. 2003), 70 kW/95 koní (2003-2005)
1.6i 16V 80 kW/110 koní (od 2005)
1.8i 16V 85 kW/116 koní (do 2006)
2.0i 16V 100 kW/136 koní (od 2003, v ČR do 2006)

Naftové motory
1.6 HDI 16V 66kW/90 koní (od 2006)
1.6 HDI 16V FAP 81 kW/110 koní (od 2004)
2.0 HDI 8V 66 kW/90 koní (do 2004)

autoweb.cz

30.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist