Citroën Xsara Break 2,0 HDi

Otestovali jsme rodinnou Xsaru Break z roku 2003 s devadesátikoňovým turbodieselem.

Pětidveřový hatchback Citroën Xsara nahradil letitý model ZX v listopadu 1997. Mnozí z nás si určitě při zmínce o uvedení Xsary na trh vybaví všudypřítomné reklamy s Claudií Schiffer, zachycující důvěrný kontakt obličeje slavné modelky s airbagem. Ve skutečnosti to s bezpečností Xsary nebylo až tak slavné, protože v nárazových testech Euro NCAP získala při čelním nárazu tříhvězdičkové hodnocení a nijak mimořádně neoslnila.

V únoru 1998 následovala třídveřová verze a v dubnu i kombík s tradičním označením Break. Nepříliš výraznému vzhledu Xsary významně pomohl facelift v roce 2000, který přinesl zejména atraktivnější příď s velkými světly v soudobém tvarosloví značky. Díky velkorysým akčním nabídkám se Xsara poměrně dobře prodávala i na sklonku svého životního cyklu, než ji v roce 2004 nahradila novinka C4.

V nabídce motorů pro Xsaru figurovaly benzínové čtyřválce 1,4 (75k), 1,6 (90 k), 1,8 (90, 110 a 115 k) a pro třídveřové kupé VTS i 2,0 (163 k). Diesely zastupoval atmosférický 1,9 D (68 a 71 k), starší turbodiesel 1,9 TD byl v roce 1999 nahrazen moderním 2,0 HDi (90 k, od 2000 i 110 k) a v roce 2003 byl 1,9 D nahrazen nejmenším 1,4 HDi (68 k).

Jaký na nás udělala dojem?

Pro náš test jsme si v AAA Auto vybrali stříbrnou Xsaru ve verzi kombi z roku 2003, která měla najeto 150 tisíc km. Faceliftovaný exteriér se díky moderní přídi s čirými světly nemá za co stydět, ale skutečné stáří Xsary, datující se k roku 1997, si uvědomíte teprve po usednutí do interiéru. Přístrojová deska jako celek působí zastarale, celkovému dojmu nepřidávají ani lacině působící ovladače ventilace, displej palubního počítače a rádia i tlačítka elektrického ovládání oken, nezvykle umístěná na středové konzoli. Korunu všemu nasazuje sklápěcí klíček (zřejmě po vzoru VW), který se sice velikostí blíží mobilnímu telefonu, ale při startování máte neodbytný pocit, že vám zůstane v ruce. Tlačítka dálkové ovládání centrálního zamykání navíc postrádají jakékoli symboly. Ke cti testované Xsary naopak může sloužit fakt, že často problematické koncernové páčky pod volantem fungovaly naprosto bez problémů. Měkká sedadla postrádají boční vedení a v případě řidiče také dostatečný rozsah výškového seřizování. Vzhledem k poměrně krátkému rozvoru 2540 mm posádka nemůže počítat s přebytkem prostory pro nohy jak vpředu, tak vzadu. To ale rozhodně neplatí pro kufr, jehož objem činí v kombíku štědrých 517 litrů – a to je ten hlavní argument pro českou rodinu.

Jak jezdí

Xsara Break je auto primárně určené na poklidné rodinné cestování, takže bychom ji měli soudit s ohledem na tuto skutečnost. Měkký podvozek sice příjemně tlumí nerovnosti na našich neslavných silnicích, ale na druhou stranu se karoserie v zatáčkách dost naklání a Xsara se poměrně brzy dostává na limit adheze a za něj. Na dravé proplétání zatáčkami ale Xsara Break nejen že není stavěná, ale za takový styl jízdy by řidič na rodinném výletě pravděpodobně ani nesklidil mnoho pochvalných slov.

Při jízdě se v interiéru ozývalo překvapivě málo pazvuků a nečekané bylo i bezproblémové řazení pětistupňové převodovky, navíc po 150000 najetých km, což bych vzhledem ke zkušenostem s převodovkami koncernu PSA rád vyzdvihl. Vadil mi ale stísněný prostor kolem pedálu spojky, takže levá noha velmi často kolidovala s podběhem nebo spodní částí přístrojové desky.

Dvoulitrový turbodiesel HDi o výkonu 90 koní se k charakteru Xsary Break výborně hodí a přes poměrně poměrně skromný točivý moment 205 Nm kombíku poskytuje dostatečný zátah. Subjektivně působila Xsara dynamičtěji než nedávno testovaný Peugeot 307 se stejným motorem. Silnou stránkou testované Xsary byla spotřeba, která dosahovala při svižné jízdě po okreskách i při dálničním cestování rychlostí kolem 140 km/h velmi příjemných 6,5 l/100 km, při umírněném stylu jsem jezdil dokonce za 5,5 l/100 km, což už se dá považovat za útok na teritorium motorů TDI.

Zkušenosti bazaru

„Citroën Xsara rozhodně nepatří k modelům, které by potvrzovaly, že Citroëny patří k nekvalitním vozům. Francouzská značka totiž zapracovala na tom, aby svou pověst obrátila k lepšímu. Statistiky spolehlivosti i ohlasy od uživatelů Xsary tento trend potvrzují. Pokud tedy Xsara něčím skutečně trpí, pak je to méně precizní zpracování, což je typicky francouzský problém, zatím se však neukazuje, že by to způsobovalo nějaké zásadní problémy. Pochválit naopak můžeme pohodlný podvozek, který však kvůli své nižší odolnosti na rozbitých českých silnicích trpí. Co se týká nejčastějších závad, zmínit můžeme vybité akumulátory u modelů z let 97 a 98 jako vadu z výroby, nepřesný palivoměr a poruchy ve ventilátorech chlazení, které občas způsobily přehřátí vozu, zejména u modelů z roku 98. Nejčastějším dílem, který se mění, je asi silentblok zadní nápravy. Nejžádanější jsou u Xsary povedené naftové motory, zvláště motor HDi s výkonem 110 koní, kterých je na trhu minimum. Hůře jsou na tom motory benzínové, zvláště výkonnější mají totiž vyšší spotřebu ve srovnání s konkurencí. Na trhu s ojetými vozy se Xsara prodává pod průměrem. Právě proto ale může jít při dobrém výběru o výhodnou koupi,“ říká Tomáš Lachout, manažer výkupu AAA Auto.

Testovaný model: Citroën Xsara Break 2,0 HDi, rok výroby 2003, najeto 149 500 km, cena 229 000 Kč

Výbava: ABS, klimatizace, 4 airbagy, el. okna, el. zrcátka, rádio s CD

Obvyklá cena Citroënu Xsara Break 2,0 HDi podle Eurotax:

2004: 318 000 Kč

2003: 272 000 Kč

2002: 235 000 Kč

2001: 205 000 Kč

2000: 174 000 Kč

Jan Cacek

19.5.2006 5:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist