Citroën Xantia (1993 – 2001)

Mnoho motoristů má strach z hydropneumatického pérování, které dělá Citroën Xantia tak výjimečným. Při správné údržbě s ním ale nebývají problémy.

Xantia dostala slovo v roce 1993 a to v provedení liftback. Automobilka Citroën vůz vybavila hydropneumatickým pérováním, které je zde mnohem lepší než u předchůdce modelu BX. Jeho špatná pověst novinku ale dlouho pronásledovala.

V roce 1995 přišlo do prodeje kombi pod označením Break a nabídku pohonných jednotek rozšířil kromě jiného i přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 108 kW. Nejsilnější pohonnou jednotkou v Xantii byl však jen jeden rok. Poté tuto úlohu převzal zážehový třílitrový šestiválec pracující s výkonem 140 kW.

Modernizací prošel vůz v roce 1998. Kromě menších vzhledových změn došlo k vylepšení hydropneumatického pérování, což je zásadní událost, protože od tohoto data se mění požadavky na jeho údržbu. Pod kapotu se také dostal první turbodiesel HDI se systémem common rail. Agregát o objemu dva litry disponuje výkonem 80 kW.

Následující rok přinesl slabší provedení motoru 2.0 HDI nabízející 66 kW. Výroba automobilu byla ukončena v roce 2001, kdy ho nahradil o rok dříve představený nástupce model C5.

Bariérový test Euro NCAP prodělal Citroën Xantia v roce 1997. Výsledkem se rozhodně chlubit nemůže. Za bezpečnost posádky při nárazu totiž obdržel jen dvě hvězdičky z pěti možných. Navíc mu byla jedna dodatečně škrtnuta.

Za volantem

Interiér potěší nadbytkem místa pro posádku a ani zavazadelník není malý. Liftback disponuje 480 litry, kombi nabídne objem 512 litrů.

Palubní deska je na dnešní dobu již tvarově zastaralá, přesto se zde dá přimhouřit oko. Zejména u modernizovaných vozů. Potěší plastový odklápěcí kryt autorádia, ale i pohodlná sedadla.

Mezi předními najdete ovládání světlé výšky vozu, které před koupí rozhodně vyzkoušejte. Sledujte, zda auto v jednotlivých polohách stojí rovně. Pokud se pérování udržuje, nebývá problémové. Avšak mnoho majitelů to nedělá.

Auta vyrobená před modernizací musejí každých 60 000 kilometrů na výměnu kapaliny a příslušných filtrů. Novější xantie mají servisní interval hydropneumatického pérování dvojnásobný. Pokud se servis dodržuje, pružící jednotky (tzv. koule) vydrží 80 000 až 120 000 km (podle podmínek provozu). Z druhovýroby přijde jedna asi na 1400 Kč a ve voze jich je pět.

Někdo doporučuje okruh při výměně kapaliny nejprve propláchnout speciální látkou. Ale před tím mnoho automechaniků varuje. Je zde totiž riziko rozpadu starých těsnění. Dokonce ani mechanik ve značkovém servisu Citroën nám vypláchnutí nedoporučil.

Podvozek je ozdobou vozu. Hydropneumatické pérování auto přes nerovnosti doslova přenáší. Jízdní vlastnosti jsou přitom také dobré. Při vyhýbacím manévru si vozidlo nechá až nečekaně hodně líbit.

Ze zážehových pohonných jednotek doporučujeme šestnáctiventilovou osmnáctistovku, která má o poznání více sil než osmiventilové motory 1.6 a 1.8, přitom není tolik náročná na spotřebu jako výkonnější agregáty. Přeplňovaný dvoulitr navíc může mít problémy s turbem.

Atmosférický diesel je příliš líný, má však stejně jako přeplňovaná devatenáctistovka pověst nezmaru. V obou případech jde ale o hlučné motory. Zajímavý je turbodielsel 2.1 TD o výkonu 80 kW. Ze starších naftových motorů jej můžeme označit za nejpovedenější. Má dostatek výkonu, ale pozor, může jej potkat problém v podobě prasklé hlavy. Jde o pohonnou jednotku citlivou na zacházení. Takže pokud hodně šlapete na plyn před zahřátím motoru, můžete mu přivodit smrtící infarkt.

Turbodiesely HDI jsou velice žádané. Doporučujeme ale hledat slabší motor o výkonu 66 kW. Silnější agregát je méně spolehlivý a mnoho řidičů mu vytýká vysokou spotřebu.

Časté závady

Citroën Xantia je podle statistik TÜV nadprůměrně spolehlivý. Přesto není výčet častých poruch nijak krátký. Patří mezi ně závady vstřikovačů u motorů 2.0 HDI i problémy s podtlakovým okruhem u těchto pohonných jednotek (ovládá turbo, EGR ventil a škrticí klapku).

Časté jsou vůle na přední nápravě, opotřebené poloosy a ložiska kol. Nezřídka auto trápí poruchy imobilizéru. Ten je zde jen na obtíž. Jde totiž velice snadno oklamat.

Pozor si dejte na únik převodového a motorového oleje, problémy se zámky dveří či korozi výfuku. Vyskytují se také potíže s alternátorem, stěrači a ostřikovači.

Motorizace

Zážehové motory: 1.6/66 kW, 1.8/74 kW, 1.8 16V/81 kW, 2.0/89 kW, 2.0 16V/97 a 112 kW, 2.0 CT/108 kW, 3.0 V6/140 kW.
Vznětové motory: 1.9 D/50 kW, 1.9 TD/66 kW, 2.0 HDI/66 kW, 2.0 HDI/80 kW, 2.1 TD/80 kW.

KLADY
komfortní pérování
prostorný interiér
líbivý design
velký a praktický zavazadelník

ZÁPORY
nízká úroveň bezpečnosti
držák rezervy na podvozku snadno zarezne
nezřídka zanedbaná údržba hydropneumatického pérování

Milan Jirouš

12.3.2010 11:47| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist