Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi 180: Taxi, taxi!

titulka-citroen-spacetourer-2-0-bluehdi-180-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7

Není dodávka jako dodávka, ovšem co do vzhledu obecně platí, že dodávky jsou spíše praktické než hezké a a přemýšlet o Citroënu jako o autě, které je vyloženě atraktivní, nelze. Nicméně ve srovnání s ostatními nákladními auty ve třídě je poctivé uznat, že právě Citroën nevypadá vůbec zle.

My máme k dispozici výbavou napěchovanou specifikaci, navíc na dlouhém rozvoru, což znamená jediné – kabina disponuje sezením pro 8 osob. A nejenom to, navíc je tady kufr, do kterého zabalíte všechno, co si sebou tato osmička zabalí, takže v klidu převezete třeba partu na hory.

O milovnících zimního sportu mluvím záměrně a to z toho důvodu, že právě toto auto by mohlo sloužit velice dobře jako skibus, jako pendl mezi horskými hotely a sjezdovkami, nicméně Citroën nedisponuje pohonem všech čtyř kol. Jako hotelové taxi v hlavním městě bude fungovat parádně, ale na horách by mu mohl pohon všech kol chybět.

Ehm, v základu nemá pohon všech kol, abych byl upřímný, jinak je tady Dangel jako dvorní dodavatel čtyřkolky, takže pokud uvažujete o tom, že budete potřebovat překonávat nižší přilnavost či terénní nástrahy (které Dangel hravě pokoří), není problém, jen je třeba nenechat se zaskočit absencí verze 4×4 v základním ceníku a mrknout se o pár řádek níž. Takže vše je v pořádku.

Interiér

Je tady řada detailů, které mohou vypadat na první pohled nedůležitě, ale opak je pravdou, jde o to, že právě díky nim bude cestování v tomto autě více než komfortní. Jsou tady elektricky posuvné dveře na obou stranách, což není nic světoborného, ale to, že je lze ovládat jak z místa řidiče, tak z místa cestujících, ale také nohou strčenou pod zadní nárazník, je fantastické.

To samé víko pátých dveří resp. kufru, dá se otevírat klasicky celé nahoru anebo, pokud není dost prostoru popřípadě když nemáte chuť či sílu s těžkými dveřmi manipulovat, lze otevřít jenom skleněné okno.

Za řidičem a spolujezdcem jsou dvě řady plnohodnotných sedadel vždy po třech vedle sebe, přičemž přístup na první řadu je skrz posuvné dveře vynikající, na druhou řadu se dostanete také, už to vyžaduje něco manipulace se sklápěním opěradel, ale pořád to jde. Pokud na zadní řadu sedadel vyšplháte, což nemusí být snadné pro každého s robustnější postahou protáhnout se za sklopeným opěradlem, tak nepohodlím trpět nebudete.

fotogalerie-citroen-spacetourer-combi-l2h2-2-0-hdi-2016_11.jpg

Zdroj: archiv redakce

Protože sezení i v třetí řadě je opravdu komfortní, třetí řada lze navíc odsunout tak, že i když posunete sedadla do nejzazší pozice, zmenšíte kufr bratru na polovinu, zůstane zavazadlový prostor stále velmi, velmi velký.

Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici ovladače výdechu klimatizace ve stropním panelu, krásně prosvětleným střešním oknem. Jsou tady stolečky vyklápěné z opěradel řidiče a spolujezdce.

Pohon

Podívejme se nejprve na Citroën jako na auto a základem auta je motor. Pod kapotou pracuje dvoulitrový turbodiesel s výkonem 180 koní, takže pokud by někdo měl strach, že auto nebude disponovat dostatečnou dynamikou, bát se skutečně nemusí. Můžeme řešit údaje zrychlení z nuly na 100 kilometrů a maximální rychlost, ale to nejsou hodnoty, které by nás měli zajímat – ne ve chvíli, kdy řídíme auto a vezeme sebou třeba partu lyžařů.

Spotřeba

fotogalerie-citroen-spacetourer-combi-l2h2-2-0-hdi-2016_14.jpg

Zdroj: archiv redakce

Spotřeba není špatná,  nicméně budete-li jezdit s plně naloženým autem jak co do cestujících, tak do zavazadlového prostoru, na čerpací stanice budete muset odbočovat chtě-nechtě častěji, než když si sednete do vozu jako „single“ řidič a vyrazíte jen tak nazdařbůh.

Ovladatelnost

Jízdní vlastnosti? Je to dodávka, je to velká dodávka, na dlouhém rozvoru, delším než je standardní auto, což znamená, že jako s dodávkou je s ním zapotřebí jezdit. Do ostrých zatáček je zapotřebí si najíždět, ale s tím se počítá. Při couvání je tady parkovací kamera, nicméně s rozlišením, které by mohlo být lepší.

fotogalerie-citroen-spacetourer-combi-l2h2-2-0-hdi-2016_12.jpg

Zdroj: archiv redakce

Navigace vypadá velmi dobře, pracuje dobře a je jednoduchá a intuitivní na ovládání. Mám-li zmínit další drobnost, která se mi nelíbila, tak uvedu fakt, který se projevoval na nerovnostech nebo příčných prazích. Při přejezdu hrubší nerovnosti nebo retardéru při nárazu do podvozku odskočilo víko přihrádky na palubní desce a otevřelo se.

Verdikt

Mám-li vyslovit nějaký závěr, tak prohlásím, že Citroën sestavený tak, jak jsme ho měli k dispozici, byl skvěle připraven na svůj úděl luxusního taxi nebo hotelového transportu. Určitě to nebude auto, které by mělo sloužit partě zedníků nebo jiným profesím cestujícím za prací v montérkách a bagančatech, s nářadím či materiálem, který by mohl kvalitní koženě čalouněný interiér zašpinit.

fotogalerie-citroen-spacetourer-combi-l2h2-2-0-hdi-2016_16.jpg

Zdroj: archiv redakce

Nic proti pracujícím, skutečně jde jen o to že Citroën je určen na jiný druh práce než který můžeme od dodávky typicky očekávat. Přímou konkurenci pro Citroën je určitě Mercedes třídy V, což je pro Citroën velmi dobrá vizitka, pohybovat se v takové společnosti.

Ford Transit či Volkswagen Multivan, jakkoli velmi dobře vybavený, postrádá tu špetku francouzského šmrncu a elegance, které právě Citroënu nechybí a posunují ho o krok dál od ostatních srovnatelných značek, o úroveň výš prémiové třídě.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadová čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1997
Převodovkašestistupňová automatická
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)130/177 v 3750
Točivý moment (Nm)400 v 4000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)170
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 5,9
Objem nádrže (l)69
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5306
Šířka (mm)1920
Výška (mm)1890
Rozvor náprav (mm)3275
Provozní hmotnost (kg)1988 / 1786
Zavazadlový prostor (l)1060 /1500
Ceny
Základní cena modelu816 750 Kč
Základní cena test. verze1 016 400 Kč
9.1.2018 10:20| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist