Citroën Saxo 1.1i

Francouzská auta mají řadu odpůrců, ale i spoustu přesvědčených příznivců. Zejména systémy hydropneumatických podvozků, které najdete u větších modelů, si poprávu zajistily množství podporovatelů. Co ale malé vozítko s tradičním podvozkem?

V Saxu žádné hydropneumatické tlumiče nenajdete. Tohle je malé, levné auto. Potíž je v tom, že hodně lidí si řekne: „levný Citroën – tak to bude nějaký nespolehlivý střep“.

Je pravda, že starší Citroëny zrovna příkladem spolehlivosti nejsou – jenže ve většině případů za to mohou právě složité systémy, například zmíněné podvozky. Když se o ně majitel patřičně nestará, mohou mu nadělat pořádné vrásky. A co si budeme povídat, při české šetřivosti to s tou péčí mnohdy není nijak horké.

Jenže Saxo je úplně jiný příběh. Nejen, že se dá sehnat s rozumným číslem na tachometru, jasným původem (mnohdy nově zakoupené už v ČR) a v pěkném stavu, navíc patří i mezi opravdu spolehlivá auta.

To ovšem není jediná jeho kvalita. Když vezmete v úvahu jeho trpasličí vnější rozměry a rozvor pouhých 2385, podařilo se konstruktérům uvnitř vytvořit na svou dobu překvapivý dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující, což může spousta přímých konkurentů Saxu jen závidět.

Místem se šetřilo všemi způsoby: slušný objem kufru 280 litrů pomohla vytvořit jednoduchá zadní náprava s vlečenými rameny a torzní tyčí, cestující vzadu mají více místa na kolena díky úzkým opěradlům předních sedaček.

Tím se dostáváme k nevýhodám. Sedadla jsou typicky francouzsky měkká, což vám společně s nevyváženým řízením nedá v zatáčkách příliš jistoty. A když máte diesel s těžkým motorem a bez posilovače, rovnou si kupte permanentku do posilovny, protože se nadřete nejen při parkování, ale i při samotné jízdě. Také řadicí páka postrádá potřebnou přesnost, jak bohužel bývá u francouzských vozů z té doby obvyklé.

Na druhou stranu, jízdní komfort je na takhle malé auto celkem překvapivý. I bez hyrdopneumatického podvozku zvládá Saxo vyhladit většinu běžných nerovností lépe, než kterýkoli konkurent. S výjimkou sportovní (a poměrně povedené) verze VTS postrádá jakékoli sportovní jízdní vlastnosti, které objetuje na oltář pohodlí, ale přesto vás v zatáčce nezradí a slušně drží zvolenou stopu.

Všechny nabízené motory lze označit za spolehlivé. Dobrý kompromis mezi spotřebou a jízdní dynamikou představují překvapivě živé benzínové motory o objemu 1,0 litru (45 koní) a 1,1 litru (50 nebo 55 koní). Hodně úsporný je také diesel 1,5D, ale vzhledem k vyšší pořizovací ceně se vyplatí jen hrstce lidí, kteří budou ochotní se Saxem hodně cestovat. A pak je otázka, jestli jim nebude vadit vyšší úroveň hluku a vibrací. U vozů z roku 1996 se také občas stává, že selže těsnění pod hlavou válců, což většinou znamená drahou opravu. Jinak je ale tento motor „držák“ a přetrvá věky – na rozdíl od jeho hliníkového předchůdce, montovaného do modelu AX.

Hlučné benzínové motory mohou znamenat nevymezené ventilové vůle. Servisní interval pro vymezování je totiž až po 150 tisících kilometrů a to už většina vozů nejezdí do značkových servisů, takže se na to snadno zapomene. Naštěstí je to ale velmi jednoduchá operace.

Dejte také pozor na zanedbané zadní nápravy. Jakmile auto zezadu působí, jako by jeho kola byla rozkročená a záď vozu je podezřele nízko, může to znamenat opotřebované uložení nápravy a mnohdy i zničená ramena.

SPOLEHLIVOST průměrná

TECHNICKÁ ÚROVEŇ průměrná

CENY OJETIN průměrné

PROVOZNÍ NÁKLADY nízké

SERVIS dostupný, středně drahý

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: tří či pětidvéřový hatchback. Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,0i (33 kW), 1,1i (44 nebo 37 kW), 1,4i (55kW), 1,6i (65 kW), 1,6i 16V (87 kW), či vznětové řadové čtyřválce 1,5D (40 kW). Pohon: přední kola. Rozměry: 3718x1595x1370 mm. Rozvor: 2385 mm. Zavazadlový prostor: 280 l. Palivová nádrž: 45 l. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

solidní komfort odpružení, odhlučnění motorů, překvapivě kultivovaný chod vznětového motoru ve vysokých otáčkách, solidní dynamika i základních motorických verzí, vzhledem k rozměrům slušná prostornost

MÍNUSY

omezená aktivní i pasivní bezpečnost, jen průměrné dílenské zpracování, nepřesné řazení, vysoké ovládací síly řízení bez posilovače (zejména u 1,5D), velmi omezená schopnost akcelerace ve vyšších rychlostech (1,5 D), měkké a jednoduché sedačky

JAK ŠEL ČAS

1996: Představení modelu jako nástupce typu AX. Motory 1,0i (33 kW), 1,1i (40 kW), 1,4i (55 kW), 1,6i (65 kW) a 1,6i 16V VTS (87 kW). Později 1,5 D (40 kW).

1997: Samočinná převodovka pro motor 1,4i.

1998: Výkon motoru 1,1i zvýšen na 44 kW.

1999: Facelift modelu. Nový motor 1,1i (37 kW), výkon dieselu zvýšen na 42 kW.

2004: Ukončení výroby. Nástupce C2.

ČASTÉ ZÁVADY

nefunkční imobilizér – povolený klínový řemen – opotřebovaný alternátor – poruchy řazení – propálené těsnění pod hlavou válců (diesel do roku 1997) – úniky oleje skrz těsnění pod hlavou (diesel do 97) – tekoucí zadní brzdové válečky – vůle v závěsech předních kol – pazvuky v interiéru

DOPORUČENÝ MODEL

1,5D (40 až 42 kW)

Atmosférický vznětový řadový čtyřválec, osmiventilový rozvod OHC, nepřímé vstřikování paliva do předkomůrky. Důvody: Dieselový motor se při dnešních cenách nafty již málokomu vyplatí. Ten v saxu je však tak úsporný, že naděje na ekonomickou rentabilitu má. Jeho hluk přehnaně neproniká do interiéru, na dálnici již o něm prakticky nevíte, pouze ve vyšších rychlostech již neochotně akceleruje. S litinovým blokem je klasický diesel navíc prakticky nezničitelný.

NEBRAT

Saxo má velmi vyváženou paletu klasických bezproblémových motorů, z nichž žádný nebude zdrojem větších problémů. Většinou jsou stejně jako ojeté nabízeny pouze s agregáty 1,1i a 1,5D.

autoweb.cz

21.11.2006 5:26

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist