Citroen DS3 1.6 THP

Dokáže se nový malý Citroen DS3 vyrovnat rivalům v podobě Fabie RS nebo dokonce Mini Cooperu?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Silný motor, snaha pobavit řidiče, povedený design, lepší zpracování

STAROSTI
Pozice za volantem, hluk od kol, zadní sedačky k ničemu

Citroen se rozhodl nahlédnout do segmentu luxusních malých superminy. V tom nyní dominuje Mini, ale právě do něj vstupuje i Audi A1 a například Fiat 500 Abarth se v něm také pěkně ohání.

Citroen oživil značku DS, která má ukázat, že francouzská automobilka umí auta dělat i pořádně. Citroen tak slibuje lepší kvalitu zpracování a větší pozornost k detailům.Technika
Citroen DS3 je založen na modelu Citroen C3, ale verze DS3 dostala navíc benzínový motor 1,6 l s přeplňováním turbodmychadlem, který v obyčejné C3 nenajdete. Má výkon 156 koní a je spojen s novou šestistupňovou manuální převodovkou.

Citroen DS3 ještě můžete mít s benzínovými motory 1,4 l o výkonu 95 koní a 1,6 l o výkonu 120 koní. Diesely zastupuje motor 1,6 l o výkonech 90 a 110 koní.

DS3 také překvapuje plně vypínatelnou stabilizací, rychlejším převodem řízení a „sportovněji“ nastaveným podvozkem. Na papíře tak dává tušit, že by s ním mohla být i zábava.

Se silným motorem 1.6 THP navíc Citroen vstupuje dokonce mezi taková auta jako Opel Corsa GSI, Mini Cooper S, Alfa Romeo MiTo, Volkswagen Polo GTI či Škoda Fabia RS.Jízda a měření
Citroen DS3 je na silnici velmi rychlý a obratný. Řízení je mnohem lépe nastaveno, podvozek poslouchá vaše povely a auto se dá řídit plynem. Potud by všechno bylo v pořádku, kdybyste si ale mohli za volantem pořádně sednout. Sedák je příliš krátký a volant se nedá přitáhnout pořádně k tělu. Při jízdě pak taková pozice otravuje a například ve Fabii RS nebo v Mini se sedí mnohem lépe.

Na zkušebním okruhu Citroen DS3 1.6 THP překvapil velmi dobrým časem akcelerace z 0 na 100 km/h. Svůj podíl na tom má i konečně pořádná převodovka, která se nezadrhne a snese hrubší zacházení. Dvojka je navíc docela dlouhá, takže při akceleraci na stovku nemusíte ztrácet čas řazením na trojku. Dosáhli jsme tak průměrného času 7,67 s a to je velmi slušné. Jak je auto rychlé, vystihuje i pružné zrychlení. Na trojku jsme z 50 na 80 km/h akcelerovali za 3,7 s.

Brzdy jsou dobré a rozhodně účinnější než na obyčejné C3 (ta má vzadu bubny, DS3 kotouče), se kterou jsme jezdili nedávno. Ze čtyř ostrých zastavení nám vyšla průměrná brzdná dráha 37,35 m a to je rozhodně dobrý výsledek. Pak už ale bylo cítit, že toho brzdy mají dost.Náš zkušební okruh dal Citroenu DS3 docela dost zabrat. Čas zajel velmi solidní, konkrétně 34,79 s. Jenže už ve čtvrtém kole začaly citelně vadnout brzdy a auto začalo ztrácet trakci. Zkušební okruh také odhalil to, čeho jsme si na silnici nemohli všimnout – velké tendence k nedotáčivosti při ostré jízdě.

Na silnici se s Citroenem DS3 1.6 THP svezete hezky a jízdu si užijete, pokud jste tedy nikdy neřídili třeba Mini Cooper. Řízení Citroenu je o poznání lepší než u obyčejných modelů C3 a to samé se dá říci o nastavení podvozku. Auto mnohem lépe reaguje, nechá se do jisté míry řídit plynem a díky dobré převodovce a živému motoru, který se nebojí otáček, dokáže i náročného řidiče uspokojit.

Celé se to ale zhorší, když na auto zatlačíte moc a od plynulé rychlé jízdy přejdete k jízdě agresivní. Například Mini tohle vyhovuje a ani Fabia RS, se kterou jsme jezdili před několika dny, se necítila špatně. Citroen DS3 to ale vyvede z rovnováhy, auto pak začne působit jako by unaveně a gumově.

Citroen DS3 1.6 THP tedy rozhodně není auto pro „závodníky“, svým chováním a projevem trochu připomíná Alfu Romeo MiTo 1.4 T, které někdo lépe nastavil podvozek a řízení.Prostor a výbava
Protože se Citroen snaží s modelem DS3 oslovit náročnější zákazníky, výbava vozu je velmi bohatá. Dostanete automatickou klimatizaci, kvalitní audio systém s přípojkou na externí zdroj hudby (ta je umístěna nešikovně vedle ruční brzdy, takže když se zapomenete, že máte v přípojce svůj USB disk, ulomíte ho), sportovní sedačky, Bluetooth, elektrická okna a zrcátka, tempomat, parkovací senzory vzadu a další užitečné drobnosti (například loketní opěrku a věšák na bundu, který obyčejná C3 postrádá).

Vpředu se sice pohodlně usadí dva dospěli, ale dozadu se vejdou jen děti. Ani přístup na zadní sedačky není nejjednodušší a navíc se tu kvůli efektnímu černému stropu a zatmaveným oknům budou všichni cítit poněkud klaustrofobicky.Citroen si nechá za model DS3 s motorem 1.6 THP zaplatit plných 475 000 korun (nějakou slevu ale rozhodně vyjednáte), což je docela dost. Srovnatelné vozy jsou podobně drahé (Fabia RS i Alfa MiTo stojí půl milionu), ale takové Clio Sport, které se dá považovat za skutečné sportovní auto a nadšence osloví víc, stojí také stejné peníze.

Když už jsme u těch peněz, spotřeba Citroenu DS3 se dá udržet na přibližně 7,5 l na 100 km, po našem dynamickém měření se průměr ustálil na 8,8 l/100 km. Martin se ale dnes ráno bil do prsou, jak z Chomutova přijel do Prahy za 5,0 l/100 km.

Verdikt

Citroen DS3 je nadějný produkt a pokud neplánujete jezdit velmi ostře, bude se vám líbit. Škoda jen toho, že mu zůstala taková ta podivná gumovost typická pro všechny Citroeny, i když pokrok v kvalitě zpracování a nastavení podvozku a řízení je citelné a vítané zlepšení. Zákazníci by ale také měli zvážit, zda chtějí za malý Citroen zaplatit skoro půl milionu korun.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 17°C
0-100 km/h (s)7,67
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,70
100-0 km/h (s)2,71
100-0 km/h (m)37,35
Spotřeba v testu (l/100km)8,8
Čas na kolo (s)34,79
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka
Brzdy vpředukotoučové chlazené, 283 mm
Brzdy vzadukotoučové, 249 mm
Pneumatiky vpředu205/45 R17
Pneumatiky vzadu205/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 / 156 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 od 1400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)133,9
0-100 km/h (s)7,3
Nejvyšší rychlost (km/h)214
Spotřeba paliva (l/100 km)9,4 / 5,1 / 6,7
Objem nádrže (l)50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3948
Šířka (mm)1715
Výška (mm)1458
Rozvor náprav (mm)2464
Provozní hmotnost (kg)1165
Celková hmotnost (kg)1597
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)570
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1150
Zavazadlový prostor (l)285
Ceny
Základní cena modelu365 000 Kč
Základní cena test. verze475 000 Kč
7.6.2010 10:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist