Citroën C5 1. generace po faceliftu

První generace „cé-pětky“ láká motoristy modernizovaným vzhledem, prostorností a komfortem. Od původního provedení se liší i nabídkou některých motorizací.

RADOSTI
Skutečně komfortní odpružení, skvělá nabídka vnitřního prostoru, lákavé ceny ojetin, stále pohledný design, velký zavazadelník kombi.

STAROSTI
Řazení postrádající přesnost, velice úsporné turbodiesely 1.6 HDi, horší pověst plynoucí z vyšší poruchovosti zejména některých motorizací.

První generace modelu C5 je pro řadu řidičů zajímavá díky nabídce vnitřního prostoru a jízdnímu komfortu. Řada ojetých vozidel navíc nabízí bohatou výbavu. Zatímco provedení vyráběné do faceliftu a modernizace láká především cenou, provedení nabízené od tohoto data, tedy roku 2004, oslovuje větší část motoristické veřejnosti díky modernějšímu designu. Přitom i tyto vozy jsou dostupné za skutečně zajímavé ceny.

Zatímco exteriér vypadá moderněji, interiér se na první pohled moc nezměnil. Místa je zde stále na rozdávání a sedadla jsou pořád francouzsky měkká. Tvar palubní desky zůstal zachován, avšak přístrojový štít se zcela proměnil. Budíky totiž dostaly novou originální grafiku.

Zmínit musíme i malou kapličku uprostřed palubní desky. Ta je buď nízká a ukrývá jednoduchý digitální displej, nebo vyšší s barevným displejem pro navigaci a zobrazování dalších údajů jako je nastavení klimatizace či rádia. Větší kaplička ale narušuje vzhled palubní desky, protože je nepřirozeně vystouplá a to i přesto, že je uvnitř umístěný displej trochu zapuštěný dolu. To jej navíc dělá obtížně čitelným ve spodní části – u některých řidičů to zkrátka může vyžadovat předklon v sedadle, protože jinak na spodní část displeje neuvidí.


Naopak pochvalná slova si zaslouží malé uzavíratelné schránky v předních dveřích vedle klasických kapes a také prostorná přihrádka před spolujezdcem. Zde navíc můžete najít konektory pro připojení externího zařízení.

Stejně jako u původního provedení se může i modernizovaná verze pochlubit prostorným zavazadelníkem. Sedan nabízí objem 455 litrů, což lze označit spíše jako dostačující, kombi pod označením Break ale disponuje nákladovým prostorem o objemu 563 litrů, a to je už opravdu dobrá hodnota. U kombíku navíc můžete využít předností hydropneumatického pérování a usnadnit si tak manipulaci se zavazadly. Tlačítkem v zavazadelníku totiž lze zadek vozu poslat dolů a snížit tak nákladovou hranu.

Hydropneumatické pérování zajišťuje vysoký cestovní komfort. Citroën C5 je tak ideálním vozem pro překonávání dlouhých vzdáleností a rodinné cestování. Vůz může být navíc vybaven tlačítkem „Sport“ (dodávalo se za příplatek), které umožňuje zvolit tužší nastavení podvozku.

Modernizované provedení nabízí širší paletu pohonných jednotek než původní verze. Stejně jako dříve začínají motorizace benzinovým čtyřválcem 1.8 16V o výkonu 85 kW, tentýž motor ale lze mít i ve verzi o výkonu 92 kW, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu lepší volba. Dalším motorem je ne zrovna úsporný dvoulitr o výkonu 103 kW, který se taktéž nabízel už před modernizací.

Totéž platí pro třílitrový šestiválec, ten se od roku 2004 dodával ve třech výkonových provedeních 152, 155 a 173 kW ve verzi Carlsson. Nabídka turbodieselů nově začíná šestnáctistovkou ze společného vývoje koncernů PSA Peugeot Citroën a Ford.

Tento turbodiesel 1.6 HDi o výkonu 80 kW podává dostačující výkon a chlubí se nízkou spotřebou. Z hlediska spolehlivosti ale představuje nejhorší motorizaci z nabízených. Proti tomu dvoulitrový turbodiesel pracuje znatelně lépe.

Agregát 2.0 HDi totiž v tomto vozidlu disponuje výkonem 100 kW, což je pro „cé-pětku“ doslova ideální hodnota. Jde o celkem spolehlivou pohonnou jednotku, i když samozřejmě i zde lze na určité typické problémy motorů se systémem vstřikování common rail narazit. Největšími turbodiesely jsou čtyřválce 2.2 HDi s výkonem 98 nebo 125 kW a ani ty si nevedou špatně.

Z hlediska spolehlivosti si podle statistik stojí modernizovaná „cé-pětka“ hůř, než původní provedení. Zde ale hodně záleží na zvolené motorizaci a samozřejmě i údržbě automobilu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Známé jsou potíže s turbodieselem 1.6 HDi, což potvrzují i slova Tomáše Svobody, ředitel služeb Auto ESA: „Tento motor trápí prodírání hadic od turba i potíže se samotným turbodmychadlem. Určitě se vyhněte motorům s nepravidelným během nebo nadměrnou kouřivostí.“ Odcházejí zde i vstřikovače a výjimkou nejsou ani úniky oleje.

Pozor si dejte na poruchy elektroniky, která někdy žije vlastním životem. Známé je pískání brzd, objevují se vůle v čepech řízení a táhlech stabilizátoru. „Pokud při zkušební jízdě uslyšíte hučení od kol, věřte, že tak se hlásí o výměnu ložiska,“ pokračuje ve výčtu možných potíží zástupce Auto ESA.

Pozornost si zaslouží také hydropneumatické pérování, i když s ním většinou nejsou problémy. „Nikde nesmí unikat náplň, pozorně proto zkontrolujte jak podvozek, tak motorový prostor vozu a samozřejmě vyzkoušejte výškové nastavení podvozku,“ radí Svoboda. Ceny měchů, které zde nahrazují tlumiče pérování, nejsou nijak závratné, takže se nikdo nemusí obávat nadměrné investice, až je jednou bude třeba vyměnit.

Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedení první generace modelu C5 v provedení liftback a kombi pod označením Break s benzinovými motory 1.8 16V/85 kW, 2.0 16V/100 kW, 2.0 16V HPI/103 kW (přímý vstřik), 3.0 V6/152 kW, 3.0 V6/173 kW ve verzi Carlsson a s čtyřválcovými turbodiesely 2.0 HDi/66 kW, 2.0 HDi/80 kW a 2.2 HDi/98 kW.
2004 – facelift a modernizace, nově vůz nabízen s benzinovými motory 1.8 16V/85 kW, 2.0 16V HPI/103 kW (přímý vstřik), 3.0 V6/152 a 155 kW, 3.0 V6/173 kW ve verzi Carlsson a se čtyřválcovými turbodiesely 1.6 HDi/80 kW, 2.0 HDi/100 kW a 2.2 HDi/98 kW.
2005 – nově benzinová osmnáctistovka o výkonu 98 kW.
2006 – čtyřválcový turbodiesel 2.2 HDi nově také s výkonem 125 kW.
2007 – ukončení výroby modelu a nahrazení druhou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Modernizovaný Citroën C5 prošel bariérovým testem Euro NCAP v roce 2004 a proti původnímu provedení si polepšil. Za ochranu posádky při nárazu totiž získal 5 hvězdiček z 5 možných (36 bodů), zatímco předfaceliftové provedení dostalo o hvězdičku méně. Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách získala „cé-pětka“ 3 hvězdy z 5 možných (36 bodů) a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostala 1 hvězdu ze 4 možných (8 bodů). V tomto případě si ve srovnání s původním provedením o hvězdičku pohoršila.

14.6.2015 10:19| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist