Citroën C4 (2004 – 2010)

První generace Citroënu C4 se nabízí v bazarech za příznivé ceny. Důvodem může být ztvárnění karoserie a interiéru nebo třeba náchylnost k některým problémům.

RADOSTI
Atraktivní design kupé, solidní prostornost, povedená manuální šestistupňová převodovka montovaná po modernizaci v roce 2008, úsporné turbodiesely.

STAROSTI
Menší zavazadlový prostor, nepřesné řazení (vyjma šestistupňové převodovky), vzhled hatchbacku nepadne do oka každému, horší kvalita dílenského zpracování, centrálně umístěná přístrojová kaplička, slabší jízdní vlastnosti, pomalé reakce robotizované převodovky.

Mezi ojetinami Citroën C4 nepotkáte tak často jako třeba velice oblíbený Ford Focus nebo domácí Škodu Octavia. Přesto mezi nedostatkové vozy nepatří. To platí nejen pro pětidveřový hatchback, ale i pro sportovněji vyhlížející kupé, které láká atraktivními tvary.

Design hatchbacku nesedne každému. Některým motoristům se totiž nezamlouvá výrazně oblá záď automobilu. Světlo světa spatřil i sedan, ten se však dodával pouze na vybrané trhy.


Automobilka Citroën je pověstná originálním designem a různými netypickými prvky. V případě modelu C4 jde o oddělenou přístrojovou kapličku uprostřed palubní desky a především volant s pevným středem. Otáčí se pouze věnec volantu s rameny. Na sloupku řízení se nachází digitální otáčkoměr, měnící barvu z oranžové na červenou při přechodu motoru do vysokých otáček.Přestože můžete slyšet kritické hlasy směřující k volantu s pevným středem, většině motoristů toto řešení vadit nebude. Na ovládání nemá vliv, je to jen otázka zvyku. Umístění přístrojové kapličky je věc jiná, uprostřed palubní desky je zkrátka mimo zorné pole řidiče sledujícího dění před vozem.

Citroën C4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Citren C4 fotogalerie

Mezi další prvky, jež rozhodně musíme zmínit, patří elektronický systém hlídání jízdního pruhu AFIL, jež se dodával za příplatek. Ten upozorní řidiče vibracemi sedadla na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu. Neaktivuje se, pokud dáte světelné znamení o změně směru jízdy. Dokáže upozornit i na přejetí plné čáry.

Nabídka místa pro posádku není vůbec špatná, se zavazadly je to ale horší. Zavazadelník hatchbacku totiž nabídne objem 320 litrů, což je v dané třídě podprůměrná hodnota. Kupé odveze náklad jen o objemu 314 litrů. U obou karosářských verzí lze nákladový prostor zvětšit sklopením zadních sedadel.Pod kapotu automobilu se nastěhovalo několik zážehových i vznětových pohonných jednotek. Jejich nabídka doznala změn v roce 2008, kdy modelová řada absolvovala facelift a modernizaci. Například nejvýkonnější agregát 2.0 16V/130 kW ve sportovněji pojaté verzi VTS byl nahrazen přeplňovaným motorem od BMW.
Jednotka 1.6 THP/110 kW se objevila také v limitované edici C4 by Loeb. Ani od tohoto vozu ale žádné zázraky nečekejte. Jde v podstatě jen o designový paket. Pravda, líbivé kupé dělá ještě atraktivnějším.


Při modernizaci bylo upraveno také naladění odpružení. Podvozek se chová o něco lépe, avšak stále zůstává pod průměrem. Sportovně vypadající kupé tak v zatáčkách propadá.

Ale vraťme se k pohonným jednotkám. Základní čtrnáctistovka může dostačovat jen nenáročným motoristům. Šestnáctistovky jsou znatelně snaživější. Špatně si nevede ani dvoulitr o výkonu 100 kW, avšak menší motory umí jezdit úsporněji.Nejsilnější pohonná jednotka disponující výkonem 130 kW nepotěší neochotou, s jakou plní příkazy řidiče. Atmosférickému motoru se zkrátka do otáček vůbec nechce. To je ale známá věc, vždyť se montoval už do modelů Peugeot 206 RC nebo Peugeot 307 CC.

Turbodiesely zastupují úsporné šestnáctistovky HDi vyvíjené koncernem PSA Peugeot Citroën ve spolupráci s automobilkou Ford a dvoulitry HDi. Ty vynikají spolehlivostí, kterou menší vznětové jednotky citelně předčí.

Motory běžně spolupracují s pětistupňovou manuální převodovkou, řazení ale postrádá přesnost. Po modernizaci uvedená šestistupňová převodovka je o dost přesnější. Zajímavý je její původ. Jedná se totiž o původně robotizovanou převodovku zbavenou elektroniky.


Převodovka s robotizovaným řazením mění převodové stupně pomalu a je náchylná k poruchám. Jde o nejhorší převodovku v nabídce. Naopak šestistupňová manuální je nejlepší volbou.„U zážehové čtrnáctistovky se častěji objevují úniky motorového oleje, jednotky 1.6 16V zase někdy trápí poruchy lambda sondy a škrticí klapky. Výkonné motory 1.6 THP někdy potkají problémy se svíčkami nebo teplotním čidlem, které může komplikovat starty. Známé jsou i potíže s rozvody,“ vysvětluje Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra Motor.
Turbodiesely s vyšším počtem ujetých kilometrů mohou mít potíže s vadnými vstřikovači. U agregátů 1.6 HDi se nezřídka tento problém projevuje mnohem dříve. Tato pohonná jednotka se nezřídka potýká i s vadným podtlakovým okruhem, jež ovládá EGR ventil, turbo a škrticí klapku. Vyloučit nelze ani vadný filtr pevných částic FAP nebo čidlo výfukových plynů a to i u dvoulitrových vznětových motorů.

„Vyskytují se různé závady elektroniky, mnohdy dost nepochopitelné. Známé jsou vůle na přední nápravě či klepavé zvuky od nápravy zadní,“ pokračuje Pánek. U prvních vozů v provedení kupé praskala následkem kroucení karoserie panoramatická střecha. Tento problém se automobilce později podařilo odstranit. Velkou pozornost si zaslouží veškerá elektrická výbava, světlomety i stěrače.


Ve zpětném zrcátku
2004 – uvedení vozu v provedení hatchback a kupé, se zážehovými motory 1.4 16V/65 kW, 1.6 16V/80 kW, 2.0 16V/100 a 103 kW, 2.0 16V/130 kW ve sportovněji pojaté verzi VTS a turbodiesely 1.6 HDi/66 a 80 kW, 2.0 HDi/100 kW, v nabídce pětistupňová manuální a robotizovaná převodovka.
2007 – představena verze sedan, původně určená výhradně pro čínský trh, avšak nakonec prodávaná i na dalších vybraných trzích, nový motor na palivo E85 pod označením 1.6 16V Bio-Flex o výkonu 80 kW.
2008 – facelift a modernizace, nové pohonné jednotky 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/103 kW, 1.6 THP/110 kW (pro verzi VTS) a 2.0 HDi/103 kW.
2010 – ukončení výroby a nahrazení druhou generací modelu C4.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla první generace modelu C4 v roce 2004.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných (35 bodů)
Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 4 hvězdičky z 5 možných (42 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 3 hvězdy ze 4 možných (22 bodů)

Milan Jirouš


15.7.2012 6:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist