Citroën C4 1.6 e-HDi (2015): první jízdní dojmy

PSA zmodernizovalo svůj hatchback nižší střední třídy značky Citroën, místo pořádného řezu skalpelem však C4 absolvovala pouze lehčí kosmetiku. Bude to stačit?

Druhou generaci Citroënu C4 vypustili Francouzi na trh na podzim 2010, a přestože podle obvyklých měřítek do důchodu ještě nemusí, modernizace v tomto věku u aut zcela běžně probíhá. Má ji za sebou také tento vůz, příliš rozsáhlá ale není a patří spíše k těm kosmetickým.

Pokud jde o zevnějšek, za zmínku asi stojí hlavně nová přední světla s diodami pro denní svícení, měli byste však vědět, že vůbec nejlevnější varianta pětidveřového hatchbacku zůstává u těch původních, a tak ji vlastně na silnici možná ani nepoznáte.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Nápovědou, že máte před sebou C4 po mezigenerační modernizaci, jsou třeba nová kola, černě lakované dveřní kliky či přepracovaná grafika zadních světel, musí to být ale lépe vybavené provedení, abyste vůz identifikovali spolehlivě.

Prakticky to samé platí rovněž pro interiér, kde je vodítkem faceliftu startovací tlačítko umístěné mezi řadicí pákou a ovladačem elektrohydraulické parkovací brzdy na středovém tunelu, ale hlavně nový sedmipalcový dotykový displej navigace ovládající také multimediální rozhraní.

Nakolik intuitivně bude možné tento systém ovládat, vám v tuto chvíli neřeknu, seznámení v rámci české prezentace to bylo opravdu jen velmi letmé, každopádně se mi líbí, že na rozdíl od sesterského Peugeotu lidé od Citroënu netrvali na integraci všech ovládacích prvků do displeje, ale část z nich (v podobě klasických tlačítek pod obrazovkou) pomáhá ve výrazně rychlejší orientaci v základním menu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Součástí přestavby Citroënu C4 byla taktéž částečná obměna pohonných jednotek. Platí to zejména pro benzínový tříválec PureTech o objemu 1,2 litru, který byl dosud k mání pouze s výkonem 130 koní, nově jej však můžete mít také se 110 koňmi a maximálním točivým momentem 205 newtonmetrů. Jak možná tušíte, atmosférickým zážehovým agregátům je tímto definitivní konec, z nabídky totiž vypadl už i čtyřválec 1.4 VTi.

Podobné manévry proběhly rovněž mezi dieselovými verzemi. Pod kapotou C4 je nyní možné mít kromě jiných naftových motorů i novou šestnáctistovku BlueHDi s nejvyšší výkonem buď 100 anebo 120 koní, přičemž výrobce udává průměrnou papírovou spotřebu pouze 3,6 litru na 100 kilometrů.

Jak výše zmíněné nové motorizace ve spojení se zbytkem fungují, vám někdo z nás v nejbližší době nepochybně prozradí, ne však tady a teď, protože jediná C4, která mi byla přidělena, měla mezi předními koly poněkud starší naftový čtyřválec 1.6 e-HDi se 115 koňmi a 270 newtonmetry, s funkcí overboost pak až 285 Nm.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Hlučná tato pohonná jednotka v provozu příliš není, nicméně za vrchol kultivovanosti se rovněž považovat nedá. Většinu nepříjemných frekvencí, dunění i ostré klapání se pomocí izolace podařilo odfiltrovat, vzdálené mechanické cvakání však do interiéru při vyšších otáčkách pořád proniká, i když při jízdě zase tolik neruší. Na dálnici je to spíše aerodynamický hluk vznikající kolem vnějších zpětných zrcátek, který vnímáte, bude to ale chtít dát si poněkud delší projížďku, než jen pár kilometrů, abych vám toho mohl popsat více.

Co se však ani ve spěchu nedalo přehlédnout, je odladění podvozku Citroënu, a jistou nápovědou je už měkké čalounění sedadel. Větší nerovnosti a asfaltové vlny vyhlazuje C4 v nízkých rychlostech s grácií a v tichosti i navzdory tomu, že byla postavena na sedmnáctipalcových kolech, jenže nadprůměrně dobrý dojem z podvozku zmizí jako pára nad hrncem už na první nerovnosti a/nebo se stoupající rychlostí.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Karoserie se začne hodně naklánět, zavěšení (především pak zadní náprava) reaguje na rozbitý povrch buď houpavě, respektive hlukem a příliš lehké řízení se v tu chvíli nervózně pohupuje a vyžaduje pevnější ruku. Ani řazení šestistupňového manuálu není zrovna takové, aby vás vybízelo ke svižnější jízdě, předpokládám ale, že právě to mohlo být dost možná i záměrem tvůrců.

Pokud si vzpomínám, jiným způsobem Citroën C4 nefungoval ani před faceliftem, což poměrně přesně koreluje s nenápadnými nebo téměř žádnými vnějšími změnami. Pořád tady ale máme nové pohonné jednotky, které jsme prozatím nevyzkoušeli, a mám za to, že právě o ty u této modernizace jde především. Berte proto těchto pár odstavců pouze jako předkrm k plnohodnotnému testu.

18.2.2015 9:00| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist