Citroën C4 1.2 Pure Tech (2014)

Navzdory tomu, že tento francouzský hatchback není na trhu žhavou novinkou, pod jeho kapotou pracuje nový motor, který zaslouží právem naši pozornost.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.6

Radosti

Výkon motoru – pocitově vyšší, než by se u tříválce očekávalo, spotřeba, jízdní komfort

Starosti

Náklony v zatáčkách, odskakování na hrubých nerovnostech

Citroën C4 není na trhu novinkou, právě naopak, bez špetky ironie by se dala už pomalu a jistě očekávat nová generace tohoto vozu. Důvodem, proč máme ale vůz v testu, je nový motor pod kapotou auta, přeplňovaný tříválec s objemem 1,2 litru a výkonem 130 koní, který zaslouží velkou pozornost.

Interiér

Nejprve tedy rychlý pohled do kabiny. Tak vše stále vypadá tak, jak jsme zvyklí, a pokud zde došlo v rámci času k nějakým úpravám či modernizacím, tak já jsem na ně nepřišel a nejsem schopen je vyjmenovat. Musím ale prohlásit, že se mi interiér Citroënu C4 líbí víc než u sourozeneckého Peugeotu 308, kdy mi, obrazně řečeno, připadá palubní deska se sdruženým ovládáním tak nějak prázdná. Netvrdím, že bych právě díky tomu dal přednost Citroënu před Peugeotem.

Ale čistě subjektivně se mi v kabině dvojitého šípu jezdilo, ehm ne – ovládalo auto – lépe než Peugeot. Na zadních sedadlech vyšší postavy budou asi narážet koleny a stěžovat si na méně místa, ale přijmu-li C4 jako rodinných hatchback a dozadu posadím děti, jízda bude bez potíží a ani kufr s kapacitou 380 by neměl mít problém s transportem obvyklých zavazadel. Snad jen omezenější přístup přes otvor pátých dveří může nechat vzpomenout na „otevřenější“ dveře a nižší nakládací hranu konkurence.

Pohon

Rovnou k věci a bez okolků – jako člověk, který má rád větší motory a obvykle považuje pohonné jednotky s méně než čtyřmi válci pouze za úlitbu protiemisním regulím, tak popravdě musím prohlásit, že tenhle motor se mi líbí. Neřekl bych mu tak malý objem a přiznávám, že po prvních pár minutách jízdy jsem opravdu váhal, jestli jedu pouze“ v tříválcové dvanáctistovce a říkal si, zda nesedím ve vozem s větším objemem motoru. Výkon je vyjádřen hodnotou 130 koní a to asi mluví za vše, točivý moment je 230 Nm a auto opravdu není pomalé.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Maximální rychlost je bez kilometru rovných dvě stě, na stovku zrychlí C4 za 10,8 sekund. To nejsou, bráno absolutně, žádné extrémní hodnoty, ale pocitově se auto jeví jako velmi svižné. Pomáhá tomu i dobrý podvozek, ale o tom až za chvíli, teď je na řadě…

Spotřeba

Ano, spotřeba, která je silnou stránkou tohoto tříválce. Obvykle nejezdím s auty právě pomalu a tento test nebyl výjimkou, přesto jsem se držel v průměru na nějakých šesti litrech, kdy s volnějším tempem klesal apetit motoru k pěti a půl litrům. Vážně, k otázce spotřeby, ekonomice provozu, nemohu říct jediné křivé slovo a musím C4 1,2 Pure Tech pochválit.

Ovladatelnost

Chválit budu i za ovladatelnost. Často jsem za volantem myslel na Volkswagen Golf a říkal si, že ve chvíli, kdy se zbavím předsudku, že právě VW musím jako vrchol kategorie považovat za nejlepší volbu, začne se jevit C4 jako zajímavá alternativa. Ne, Citroën není tak pevný, kompaktní, homogenní jako Golf, a i Peugeot 308 bych označil za – řekněme – hutnější, konzistentnější, přesto ale jízda s C4 byla velmi příjemná a uspokojivá. A hlavně pohodlná, v zatáčkách jsem sice registroval znatelné náklony, ale podvozek se prokazoval přilnavostí, jistotou, zejména na dobrém asfaltu a nebyl problém jet dynamicky s tím, že jsem neměl pocit, že hřeším proti bezpečnosti a riskuji.

Jediná výtka směřuje k podvozku ve chvílích na velmi hrubých a vyšších příčných nerovnostech, zejména v zatáčce, když karoserie pracovala ve zkrutu a najel jsem v rychlejším tempu na delší zlom, s autem to nepříjemně cuklo, zamávalo. Neprojevilo se to až tak na změně směru jízdy, i když trochu auto odskočilo, řekl bych, že příjemný ráz, který šel odzadu dopředu, nebyl.

Verdikt

Skutečně si myslím, že je na místě zbavit se až zprofanovaného předsudku, že „když ne Golf, tak nic“ a že „Focus už není co býval, ale pořád je na tom dobře, lépe než ostatní.“ Nechci teď řešit konkurenci jako takovou, ale mám zásadní potřebu vyjádřit, že Citron C4 ani v závěru svého životního cyklu není vozem, který by měl být upozaďován, právě naopak.

Nechci mluvit o zrání, ale řekl bych, že kabina ve své jednoduchosti vykazuje prvky nadčasovosti, že vnější design je na tom podobně a nejenže neurazí, ale svou jednoduchostí zaujme, potěší. A že 1,2 Pure Tech je velmi dobrý motor, který kombinuje dostatečný výkon s co nejnižší spotřebou. Pokud jste ztotožněni s cenou auta, pak vám bude dávat Citroen C4 větší smysl než třeba některý hatchback korejské produkce. U mne by tomu tak bylo.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcetříválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1199
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)96/130 v 5500
Točivý moment (Nm)230 v 1750
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)199
Spotřeba paliva (l/100 km)4,8
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4329
Šířka (mm)1789
Výška (mm)1489
Rozvor náprav (mm)2608
Provozní hmotnost (kg)1205
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu299.900 Kč
Základní cena test. verze371.900 Kč
Cena testovaného vozu463.500 Kč
18.10.2014 2:25| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist