autoweb.cz > Citroën > Citroën Berlingo > Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi 115 (2013)
Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi 115 (2013)
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Prostornost a vnitřní variabilita, kultivovanost jízdy, spotřeba paliva
STAROSTI
Nepřesné řazení, pouze pětikvalt, zpracování kabiny
Na trhu jsou některá malá a některá větší. Pokud však potřebujete něco víc, můžete sáhnout po dodávce. Citroën Berlingo Multispace je ovšem civilizovaná dovdávka. Ve všech panelech má okna a odveze sedm lidí. Když musíte kupříkladu skloubit potřeby podnikání s odvozem početné rodiny, tohle je jedna z možností. Která navíc vypadá celkem k světu.
Nejsilnější strákou Citroënu Berlingo Multispace je variabilita vnitčního prostoru. Zadních pět sedadel lze libovolně sklápět, v případě potřeby vyjmout a vytvořit z Berlinga dodávku, kterou je v základu. Od té si ale přebírá zadní posuvné dveře, které usnadňují nastupování nebo nakládání břemen.
Menší nedostatek v praktičnosti tu ale je. Přestože je tu velké množství odkládacích prostor a příhrádek, jejich reálné využití komplikuje jejich tvarování a rozmístění. Lepší by bylo méně větších přihrádek než spousta malých. Při sedmimístném uspořádání neexistuje v kufru možnost skrýt předměty před zraky nenechavých kolemjdoucích. Středová konzola však lze zcela vyjmout a z vozu.
Na rozdíl od pravověrných dodávek však Berlingo jezdí na poměry velmi kultivovaně. Karoserie je překvapivě velmi tuhá, nepřenáší se tak do ní mnoho rázů od podvozku a tím pádem rezonuje jen minimálně, jak u dodávek není obvyklé. Pohodlné jízdě pomáhá také komfortní podvozek, který příliš neoplývá zázračnými jízdními vlastnostmi, ale je dostatečně stabilní a bezpečně neotáčivý.
Berlingu vyhovuje volné tempo a s motorem 1.6 HDi o výkonu 115 koní a točivém momentu 240 Nm ani nic jiného příliš očekávat nelze. Udržovat městské tempo stíhá, plné zatížení však už může způsobovat letargii v dynamice.
Pouze pětistupňová převodovka je menším omezením, mnohem horší je její ovládání, které je velmi nepřesné s dlouhými drahami. Motor se však odmění příznivou spotřebou, ve městě kolem sedmi litrů, mimo město spotřebuje o litr méně.
Interiér je plný odkládacích schránek, některé jsou ale špatně využitelné. Také není kam schovat větší věci před zraky kolemjdoucích.
Jinak se Berlingo řídí příjemně snadno. Zprvu působí širším dojmem a vysoký, skoro až autobusový posez není příliš útulný, ale umožňuje bohatý rozhled směrem vpřed. Šikmo dozadu je ovšem výhled horší, díky menší prosklené ploše a ani velká zrcátka nezabrání přespřílišnému skrývání aut ve slepém úhlu.
Za necelých 350 tisíc korun dostanete motor 1.6 HDi 115 ve výbavě výbavě Tendance, kde nechybí elektricky ovládaná zrcátka, manuální klimatizace, denní LED světla, přední mlhovky, sklopné sedadlo spolujezdce, úložné prostory nad čelním sklem nebo boční posuvné dveře na levé straně.
Verdikt
Citroën Berlingo Multispace je ideálním pomocníkem ve chvíli, kdy je konvenční kombík příliš malý, ale zároveň nechcete přijmout diskomfort velké dodávky. Z tohoto Berlinga je až překvapivě málo cítit jeho užitkový základ.
Je pohodlné a kultivované, zkrátka jezdí velmi podobně jako běžné auto spíš než jako dodávka. Pokud tedy potřebujete skutečně užitečné auto, ale nesmí být užitkové, Multispace je příjemným kompromisem.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 88,3 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 84 / 115 v 3600 |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1500 |
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 176 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,7 / 4,8 / 5,1 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4380 |
Šířka (mm) | 1810 |
Výška (mm) | 1801 |
Rozvor náprav (mm) | 2728 |
Provozní hmotnost (kg) | 1549 |
Celková hmotnost (kg) | 2065 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 735 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 675 - / 2650 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 299 900 Kč |
Základní cena test. verze | 344 900 Kč |