Čím mazat v servisu?

V českých servisech se používají tzv. měděné spreje, jejichž používání je jinde zakázáno.

České servisy se od roku 1989 hodně změnily, v hodně věcech jsme na úrovni vyspělých evropských zemí, v některých možná před nimi, ale jsou i takové, ve kterých zaostáváme. Na jeden z nejčerstvějších problémů narazíme právě teď. U nás je zvykem používat v servisech tzv. měděné spreje. O co se jedná, vysvětluje Jan Kupský z Alfavaria Tools: „Měděný sprej obsahuje vysoký podíl mědi a používá se například při výměně brzdových destiček nebo na teplotně namáhaných spojích – například u výfukového potrubí, kde se tradičně trhají „štefty“ a musí se pak odvrtávat, což jsou vždy problémy.“

Mechanik proto použije měděný sprej a má jistotu, že šroub příště povolí. Jenže v Německu je použití měděného spoje zakázáno na autech, která mají ABS a jiné další elektronické systémy. Důvod je jednoduchý, měď je výborný vodič a mohla by způsobit chybné čtení dat z čidel těchto systémů.

V českých servisech si z toho prý ale nic moc nedělají. „Zavolal jsem kamarádům ze značkových servisů a nechtěli mi to potvrdit ani vyvrátit, ale každopádně se u nás měděné spreje používají,“ říká Jan Kupský.

A jak by se to tedy mělo správně dělat? Jan Kupský objasňuje: „Existuje sprej fungující na zcela jiné bázi, který má větší teplotní odolnost. Správnou mazací složku tvoří keramické činitele a především je tento sprej nevodivý.“

Petr Horák

20.12.2005 10:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist