autoweb.cz > Čím mazat v servisu?
Čím mazat v servisu?
České servisy se od roku 1989 hodně změnily, v hodně věcech jsme na úrovni vyspělých evropských zemí, v některých možná před nimi, ale jsou i takové, ve kterých zaostáváme. Na jeden z nejčerstvějších problémů narazíme právě teď. U nás je zvykem používat v servisech tzv. měděné spreje. O co se jedná, vysvětluje Jan Kupský z Alfavaria Tools: „Měděný sprej obsahuje vysoký podíl mědi a používá se například při výměně brzdových destiček nebo na teplotně namáhaných spojích – například u výfukového potrubí, kde se tradičně trhají „štefty“ a musí se pak odvrtávat, což jsou vždy problémy.“
Mechanik proto použije měděný sprej a má jistotu, že šroub příště povolí. Jenže v Německu je použití měděného spoje zakázáno na autech, která mají ABS a jiné další elektronické systémy. Důvod je jednoduchý, měď je výborný vodič a mohla by způsobit chybné čtení dat z čidel těchto systémů.
V českých servisech si z toho prý ale nic moc nedělají. „Zavolal jsem kamarádům ze značkových servisů a nechtěli mi to potvrdit ani vyvrátit, ale každopádně se u nás měděné spreje používají,“ říká Jan Kupský.
A jak by se to tedy mělo správně dělat? Jan Kupský objasňuje: „Existuje sprej fungující na zcela jiné bázi, který má větší teplotní odolnost. Správnou mazací složku tvoří keramické činitele a především je tento sprej nevodivý.“
Petr Horák