Chystaná novela zákona dovoluje stáčet tachometry

Vypadá to, že zatímco odborníci i motoristé proti stáčení tachometrů zbrojí, politici jej chtějí pomocí zákona legalizovat. A to není jediný chystaný paskvil.

Již delší dobu se hledá cesta k zamezení manipulace s počítadly ujeté vzdálenosti. Snahou je očistit trh od ojetin s výrazně vyšším kilometrovým proběhem než udává palubní počítadlo. Taková auta jsou především předražená, protože se nabízejí za ceny méně opotřebovaných vozidel.

Považovat je za méně bezpečná není zcela na místě. I automobil s obří porcí ujetých kilometrů může být dobře udržovaný. Stáčení tachometrů je však podvod, na nějž doplácí kupec ojetiny. Jenže jde o podvod těžko dokazatelný. Padla celá řada návrhů, jak s ním bojovat. Některé čistě účelové, jimiž si soukromá společnost chtěla přihrát významnou zakázku, jiné velice zajímavé, jejichž realizace by prakticky nic nestála.

Nutno poznamenat, že žádný z těchto návrhů není stoprocentním řešením. Podvodníkům by ale situaci komplikovaly a to v některých případech hodně. Vzpomeňme třeba na návrh zaznamenávat při každé změně majitele a STK stav počítadla ujeté vzdálenosti do technického průkazu. Při změně majitele i do databáze vozidel, v níž je každý automobil evidován.Jenže Ministerstvo dopravy připravilo návrh novely Zákona 56/2001 Sb., která jde zcela opačným směrem a podvody s tachometry v podstatě legalizuje! Upozornilo na to občanské sdružení Věci Automobilové na svých stránkách a navrhlo i určité korekce.

Co se vlastně děje? V §36 příslušného zákona se totiž za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní: „Stav počítače ujeté vzdálenosti silničního vozidla nesmí být pozměňován a do počítače ujeté vzdálenosti nesmí být zasahováno s výjimkou jeho opravy nebo výměny prováděné oprávněným pracovníkem opravny silničních vozidel.“

Na první pohled logické, vždyť vše se může porouchat. Ale zrovna poruchy počítadel ujeté vzdálenosti jsou velmi výjimečné. Svědčí o tom i slova automechanika Tomáše Rajchmana: „Za posledních deset let jsem se setkal s poruchou počítadla ujeté vzdálenosti asi dvakrát. Jde opravdu o výjimečnou závadu.“

Takový problém by přitom mohl být řešen návštěvou technika magistrátu, jako když chce motorista obnovit VIN náhradní technologií. Zde by mu byl zaznamenán stav počítadla před výměnou do TP a teprve pak by bylo možné legálně výměnu uskutečnit. Pokud by se zároveň zanášel stav tachometru do TP i při změně majitele a STK, byly by k dispozici i kontrolní záznamy.Jenže návrh Ministerstva dopravy manipulaci s tachometry legalizuje ve velkém! „S hrůzou jsme zjistili, že ačkoliv celou motoristickou veřejností hýbe problematika stočených tachometrů, v návrhu je manipulace s tachometry výslovně povolena a to všem oprávněným osobám v opravnách silničních vozidel,“ říká Pavel Foltýn, předseda občanského sdružení Věci automobilové.

„Žádný mně známý zákon nebo vyhláška však nespecifikuje termín oprávněná osoba v opravně silničních vozidel. Lze se proto důvodně domnívat, že přijetím tohoto ustanovení bude moci manipulovat s tachometry každý, kdo má jakékoliv živnostenské oprávnění k opravám motorových vozidel,“ vysvětluje Foltýn.

Nicméně chystaná novela obsahuje více paskvilů, na něž občanské sdružení Věci automobilové poukazuje. Patří sem třeba drobná korekce vytvářející prostor pro korupci při prověrkách stanic technické kontroly. Ty jsou totiž nejméně jednou za tři roky kontrolovány krajskými úřady.Současné znění zákona je: Krajský úřad odejme oprávnění k provozování stanice technické kontroly, jestliže a) při provádění technických prohlídek jsou závažným způsobem porušovány povinnosti stanovené tímto zákonem, b) ministerstvo v rámci výkonu státního odborného dozoru nařídilo zastavení provádění technických prohlídek, c) jestliže uplynula doba, na niž bylo vydáno osvědčení k zahájení provozování stanice technické kontroly, a provozovatel do uplynutí této doby nezískal nové osvědčení.

V novele je ale úprava, podle níž se slovo „odejme“ nahrazuje slovy „může odejmout.“ Právě tím vzniká podle občanského sdružení prostor pro korupci v situaci, kdy se na STK ukáže problém a úředník nebude nucen zákonem k přesnému postupu.

Milan Jirouš

14.12.2011 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist