Chrysler Viper SRT-10 Coupe

Obří desetiválec s výkonem 500 koní, zrychlení z nuly na sto kolem čtyř sekund a pohrdání evropskou šetrností. Americká superváha se chystá opět k úderu.

S velkým nadšením jak ze strany výrobce, tak i ze strany početných fanoušků po celém světě se v Detroitu odehrává premiéra nového Viperu kupé, známého v Americe pod značkou Dodge. Chlubí se zaokrouhlenou zkratkou 500/500/500, která v našem upřesněném překladu se známými veličinami znamená 500 koní výkonu, 714 Nm točivého momentu a 8,3 litru objemu vidlicového desetiválce. Čísla v tomto případě opravdu hovoří sama za sebe.

Nová generace Viperu kupé, kolem kterého se od vzniku původní verze v roce 1996 vždy vznášela v porovnání s klasickým Viperem kabrio aureola auta vhodnějšího pro rychlou jízdu, přichází s ještě vysekanějšími a výraznějšími tvary, které obzvláště ze zadního pohledu konečně připomínají Cobru ze 60. let, na kterou chtěl od počátku Viper výkonově i duchovně navázat.

Jeho jediným a také největším konkurentem z amerických aut je Chevrolet Corvette, který se v Detroitu ne náhodou objeví také v pětisetkoňové verzi Z06.

Jízdními výkony na něj Viper rozhodně bude mít a zrychlení z nuly na 96 km/h (60 mil v hodině) podle Chrysleru zvládá za méně než 4 sekundy. Čas na stovku by se tak mohl pohybovat kolem 4,1 nebo 4,2 s.

Stejně působivý je i účinek brzd, vpředu i vzadu se čtyřpístkovými třmeny Brembo a kotouči s průměrem 355 mm. Z rychlosti 96 km/h zabrzdí na nulu na dráze třiceti metrů a díky nim se i čas zrychlení 0-160-0 km/h pohybuje kolem 12 sekund. Svůj podíl na tom mají i velké pneumatiky, vpředu osmnáctipalcové s rozměry 275/35, vzadu devatenáctipalcové 345/30.

Interiér si zachovává ustálenou formu středového panelu z předchozích verzí, ale objevují se v něm jak nové přístroje, tak i volant a řadicí páka. Modré doplňky ladí s vnější barvou karosérie, která bude zprvu k dostání pouze v modrém laku s bílými pruhy, stejně jako dřívější kupé GTS.

Řešení interiéru je zajímavé i vyboulenou střechou na místě řidiče a spolujezdce. Boule na střeše mají dvě funkce – jednak mají vypadat dobře a závodnicky a za druhé mají pasažérům umožnit pohodlné používání helmy na okruzích, kam se s Viperem řada z nich chystá. Tvar střechy je také přizpůsobený případnému zabudování bezpečnostního rámu.

Hlavní podíl na síle charakteru Viperu má od jeho vzniku v roce 1992 osmilitrový desetiválec, který se v nejnovějším SRT-10 zvětšil o dalších tři sta kubíků. Podle toho vypadá i spotřeba, která zatím není pro nový model známá, ale u předchozího GTS činila už i v oficiálních hodnotách 20 litrů/100 km ve městě. Alespoň že SRT-10 má doporučený klasický Natural.

Rozvod ventilů OHV a pouze dva ventily na válec zní jako specifikace naší staré tisícovky, ale vše ostatní je moderní (vstřikování, katalyzátory, elektronika). Opravdu velkorysý objem se však stará o to, že 90% točivého momentu je k dispozici ve čtyřech pětinách rozsahu otáček. Můžete klidně zařadit šestku a i z volnoběhu máte záruku přinejmenším překvapivého zrychlení.

Chrysler Viper se vyrábí ručně v Detroitu a do prodeje půjde na americkém trhu na podzim 2005.

redakce autoweb.cz

7.1.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist