chodci-a-dopravni-nehody-kdo-a-kdy-je-a-mel-by-byt-na-vine.jpg

Chodci a dopravní nehody – kdo a kdy je a měl by být na vině?

pravidla silničního provozu

Jakým způsobem jsou posuzovány dopravní nehody chodců a řidičů motorových vozidel?

Diskuze

6 komentářů

    Andrew

    "Vzhledem k tomu, že řidič se smí k přechodu přibližovat jen takovou rychlostí, aby stihnul zastavit, je vina na jeho straně, i když mu tam chodec (podotýkám, že na přechodu) na poslední chvíli skočí."

    Andrew

    Hmm mám pocit, že jsem nalezl chybku na webu, protože se mi příspěvek neuložil celý (zasekl se na jednom nestandardním znaku). Takže teď už snad celý komentář:

    "Vzhledem k tomu, že řidič se smí k přechodu přibližovat jen takovou rychlostí, aby stihnul zastavit, je vina na jeho straně, i když mu tam chodec (podotýkám, že na přechodu) na poslední chvíli skočí." Tohle je největší hovadina vyplávající ze současného znění tohoto zákona. Schválně jsem si udělal malý testík co se stane když bych chtěl 100% vyhovět formulaci "se smí k přechodu přibližovat jen takovou rychlostí, aby stihnul zastavit". Odprosťme se teď od jasného faktu, že budu viníkem zpomalení provozu, agrese mnoha řidičů (a tudíž i větší pravděpodobnosti vzniku nějaké nehody) a možná i nějaké té menší zácpy.

    Mám malé auto do města s malým benzínovým motorem. Když jsem studoval jezdil jsem skrz celkem rušnou ulici kde byly přechody zhruba co 50 metrů. Je to úsek dlouhý tak půl kilometru. Schválně jsem si na něj v noci zajel (abych neprudil kolegy řidiče v běžném provozu) a dvakrát jsem ho projel. Jednou plynule a jednou tak abych vyhověl vyhlášce. Mám v autě palubní počítač s měřidlem spotřeby, což byla věc, která mě zajímala. Když jsem jel tak abych u každýho přechodu přibrzdil a ujistil se, že za tím stromem nebo živým plotem opravu nečíhá žádné fiktivní dítě, které mi chce skočit pod auto (protože někde slyšelo, že může – má přednost … auto nikdy neřídilo a netuší, že nejde zastavit na pětníku). Na konci tohoto úseku byla moje spotřeba podle počítače 28,6 l /100 km. Když jsem úsek projel celý plynuje na 4. rychlostní stupeň při konstatní rychlosti 50 km/h počítač ukazoval 3,4 l/100 km.

    Výsledek? Kdyby se všichni chovali podle vyhlášky, tak chodci sice budou spokojeně a bezpečně přecházet, ale zachvíli se udusí (a nejen oni). Zkuste si představit jak by asi vypadala Praha, kdyby auta vypouštěla téměř 10x tolik škodlivých látek co normálně? I kdyby to bylo jen 5x znamenalo by to noc i ve dne…

    Aby nebyla mýlka – nemám nic proti přednosti chodců na přechodu, ale ten zákon je potřeba doladit. V podobě jaké je teď je podle mě špatně formulovaný. Čechy nejsou Rakousko, není možné prostě z ciziny okopírovat zákon a myslet si, že když funguje tam bude fungovat i tady. Co stát to jiná mentalita a zákony, které se přeberou odjinud, se musí přizpůsobovat pro potřeby každého jednotlivého státu.

    Můj otec to vystihl nejlépe: "Nejlepší by bylo kdyby o existenci tohoto zákona věděli jen řidiči a chodci ne."

    apo

    Někdy se zase zdá, že o existenci toho zákona ví jen chodci…:-)

    Možná by pomohlo v zákoně vyspecifikovat ono "vstoupit bezprostředně před vozidlo", např na vozidlo do 20m od přechodu. To má určitě také své háčky, např. při koloně vozidel.

    O přiměřené rychlosti by se také dalo dlouho povídat. Kolem nástupního ostrůvku se někdy bojím jet i 30 a jinde při 65 jde jen o pokutu a ne o bezpečnost.

    tom

    Specifikovat vzdálenost vozidla od přechodu je těžké – těžko se to prokazuje (pokud není videozáznam)

    Ono by bylo asi nejlepší zapojit zdravý rozum na straně řidiče i chodce. Bohužel zákon to chápe tak že řidič je "studovaný odborník" – má autoškolu a chocec ne, proto má právo být naprosto blbý.

    Proč není v dnešní době povinným předmětem na ZŠ "Dopravní výchova" kde by dětem namlátili do hlavy základní předpisy??

    Děti jsou účastníky s. provozu (od 10 let se smí bez dozoru potácet na kole po silnici. A cyklista je řidič. Do 15 let je to řidič nepokutovatelný a beztrestný) a předpisy znát nemusí. Proč??

    To že je nekdo jednou vezmě na dopraví hřiště v rámci nějakého předmětu (za mne tomu říkali prvouka, nevím co mají dnes) jaksi nestačí.

    pivko

    Dle mého názoru není posouzení střetů na přechodu tak jednoduché. V zákoně je také napsáno, že chodec nesmí na přechodu vstupovat bezprostředně před přijíždějící vozidlo. Ostatně, dovozovat, že za střet na přechodu je vinen vždy řidič by ve svém důsledku znamenalo, že přes některé přechody pro chodce legálně přejet v podstatě nelze.

    Wrk

    Nebylo by od věci doplnit ten zákon o jeden odstavec kde by např. stálo že chodec smí do vozovky vstoupit pouze na místě tomu určeném a pokud

    a)nejede v okruhu 100m žádné vozidlo

    b)projíždějící auto zastaví před přechodem

    c)řídič auta dá znamení chodci(rukou,probliknutím)

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist