autoweb.cz > Chevrolet > Chevrolet Sequel už jezdí!
Chevrolet Sequel už jezdí!
Na první koncept si možná pamatujete z detroitského autosalonu v lednu 2005. Tehdy šlo ale pouze o částečně funkční maketu, zatímco teď Sequel doopravdy jezdí.
Chevrolet jej prohlašuje za technicky nejvyspělejší auto, které bylo dosud vyrobeno. Znám spoustu automobilek, které by s tímto tvrzením ostře nesouhlasily, ale dobrá, pojďme se podívat, co je pod kapotou nejzelenějšího Chevroletu na světě.
Kromě technologií elektronického řízení a elektronických brzd jde především o pohon palivovými články. Chevrolet tvrdí, že jde o první auto na světě, které úspěšně kombinuje tyto technologie a ještě navíc k nim přidává elektromotory v nábojích kol, lithium-iontové baterie a lehkou hliníkovou karoserii. Na paměť se mi sice neodbytně dere koncept GM Hy-wire, ale dobrá, to bylo hodně velké sci-fi.
Sequel je daleko podobnější běžnému SUV/MPV crossoveru, navíc zvládne mezi tankováním vodíku ujet 480 kilometrů a na stovku zrychlí za něco málo přes 10 sekund. Nijak zázračné hodnoty, ale z výfuku vám jdou jen vodní páry..
Automobilka navíc tvrdí, že takovéhle auto by bylo daleko jednodušší vyrábět, protože má veškeré jízdní systémy zabudované v podvozku. Karoserie se tedy může plně soustředit na vyhovění bezpečnostním požadavkům a celé auto má navíc jistější jízdní vlastnosti.
„Sequel od základu mění samotné DNA automobilu,“ nechal se slyšet Larry Burns, šéf GM. „Nahrazuje spalovací motor, benzín a mechanické převody za pohon palivovými články, vodík a elektrické systémy. GM vytvořil vůz, který může zcela uspokojit potřeby zákazníků a ukázat cestu k dlouhodobě udržitelnému způsobu dopravy.“
Burns dále zdůraznil, že Sequel je velmi bezpečný a zcela ekologický, protože má nulové zplodiny.
Jako u každého vozu poháněného palivovými články je tu ale jeden problém, který v tiskových prohlášeních většinou nenajdete. Samotné auto je sice naprosto ekologické, ale nejdřív do něj musíte natankovat vodík – a ten je potřeba vyrobit. V současnosti je to možné pouze za použití podstatného množství elektřiny, kterou je potřeba někde brát. Čistě ekologické zdroje, jako vodní a větrné elektrárny, na většině míst světa nestačí. Pokud chceme snižovat emise, tepelné elektrárny jsou mimo diskuzi. Takže zbývá jaderná energie.
Honza Koubek