Chevrolet Sequel už jezdí!

Nečekejte žádné bublání osmiválce, v tomhle Chevy bublá leda tak vodík...

Na první koncept si možná pamatujete z detroitského autosalonu v lednu 2005. Tehdy šlo ale pouze o částečně funkční maketu, zatímco teď Sequel doopravdy jezdí.

Chevrolet jej prohlašuje za technicky nejvyspělejší auto, které bylo dosud vyrobeno. Znám spoustu automobilek, které by s tímto tvrzením ostře nesouhlasily, ale dobrá, pojďme se podívat, co je pod kapotou nejzelenějšího Chevroletu na světě.

Kromě technologií elektronického řízení a elektronických brzd jde především o pohon palivovými články. Chevrolet tvrdí, že jde o první auto na světě, které úspěšně kombinuje tyto technologie a ještě navíc k nim přidává elektromotory v nábojích kol, lithium-iontové baterie a lehkou hliníkovou karoserii. Na paměť se mi sice neodbytně dere koncept GM Hy-wire, ale dobrá, to bylo hodně velké sci-fi.

Sequel je daleko podobnější běžnému SUV/MPV crossoveru, navíc zvládne mezi tankováním vodíku ujet 480 kilometrů a na stovku zrychlí za něco málo přes 10 sekund. Nijak zázračné hodnoty, ale z výfuku vám jdou jen vodní páry..

Automobilka navíc tvrdí, že takovéhle auto by bylo daleko jednodušší vyrábět, protože má veškeré jízdní systémy zabudované v podvozku. Karoserie se tedy může plně soustředit na vyhovění bezpečnostním požadavkům a celé auto má navíc jistější jízdní vlastnosti.

„Sequel od základu mění samotné DNA automobilu,“ nechal se slyšet Larry Burns, šéf GM. „Nahrazuje spalovací motor, benzín a mechanické převody za pohon palivovými články, vodík a elektrické systémy. GM vytvořil vůz, který může zcela uspokojit potřeby zákazníků a ukázat cestu k dlouhodobě udržitelnému způsobu dopravy.“

Burns dále zdůraznil, že Sequel je velmi bezpečný a zcela ekologický, protože má nulové zplodiny.

Jako u každého vozu poháněného palivovými články je tu ale jeden problém, který v tiskových prohlášeních většinou nenajdete. Samotné auto je sice naprosto ekologické, ale nejdřív do něj musíte natankovat vodík – a ten je potřeba vyrobit. V současnosti je to možné pouze za použití podstatného množství elektřiny, kterou je potřeba někde brát. Čistě ekologické zdroje, jako vodní a větrné elektrárny, na většině míst světa nestačí. Pokud chceme snižovat emise, tepelné elektrárny jsou mimo diskuzi. Takže zbývá jaderná energie.

Honza Koubek

12.9.2006 9:48

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist