Chevrolet Epica (2006 – 2011)

Prostorný model Epica doplácel na neevropský vzhled přídě. Jeho prodeje nebyly největší a tak se ani na trhu ojetin nevyskytuje často.

RADOSTI
Prostornost, bohatá standardní výbava, příznivé ceny ojetin, solidní zavazadelník.

STAROSTI
Zbytečně mnoho displejů, slabé boční vedení sedadel, neevropský design přídě, malá nabídka ojetin.

Svou vlajkovou loď uvedl Chevrolet v roce 2006. Řeč je samozřejmě o korejské továrně, jež vznikla přejmenováním tehdejšího Daewoo. Model Epica se už od počátku vyráběl jako Chevrolet, což bylo pro mnohé motoristy matoucí. Velký automobil v některých méně znalých totiž vyvolával dojem vozu pocházejícího z USA.

Automobil se vyráběl výhradně jako sedan a to s bohatou standardní výbavou (klimatizace, kožené čalounění sedadel a další). Na druhou stranu, některé prvky výbavy běžné u konkurence nešlo pořídit ani za příplatek. Větším problémem na evropských trzích se však ukázal vzhled vozu, který zdejší motoristy často neoslovil.

Bariérovou zkoušku Euro NCAP Chevrolet Epica neabsolvoval. O jeho bezpečnosti se tak lze jen dohadovat. Ve výbavě se nabízely airbagy i ABS, naopak chyběl stabilizační systém.Pozice na trhu
Epica rozhodně nepatří k tuctovkám. Na trhu s ojetými automobily je těchto vozidel jen pár. To potvrzuje i zástupce největšího autobazaru AAA AUTO, regionální manažer Jindřich Topol, když říká, že se Epica v jejich nabídce objeví přibližně pětkrát do roka.

Vůz z počátku výroby lze pořídit přibližně od 160 000 korun. Tedy pokud jde o základní motorizaci a výbavu LS. Verze se vznětovým agregátem se nabízejí zhruba od 220 000 Kč.Zpracování
Interiér upoutá pozornost prostorností, i když někteří cestující mohou vnímat blízkost stropu. Na zadních sedadlech najdete doslova královský prostor a zle na tom není ani zavazadelník o objemu 480 litrů.

Palubní deska automobilu sází na jednoduchý design. Jsou zde použity celkem solidní materiály, zarážející je ale počet různých displejů. Jeden zobrazuje nastavení audia, druhý klimatizace a vpravo nad ním je ještě jeden malý s hodinami. Pod výdechem ventilace před spolujezdcem naleznete ještě pseudodisplej ukrývající výstražnou kontrolku airbagu spolujezdce.

Nevýhodou je, že při rozsvícených světlech může být čitelnost displejů za slunečního svitu skutečně problematická až nemožná. Zmínit musíme také kůží čalouněná sedadla. Jsou pohodlná, avšak nezajistí tělu dostatečné boční vedení v zatáčkách.Jízda
Měkce naladěný podvozek odvádí výbornou práci na kvalitní vozovce. Jeho minusem jsou ale značné rázy od kol při přejezdu větších nerovností.

V zatáčkách se negativně projevují dlouhé převisy karoserie i její náklon. Nájezdovou rychlost je tedy nutné volit s rozumem. Epica není Passat ani Mondeo, po stránce jízdních vlastností těmto vozům nemůže vůbec konkurovat.

Na brzdy si musíte zvykat. Žádný ostrý nástup se nekoná, reakce se dostavuje až při větším sešlápnutí pedálu. Zpočátku má totiž značný mrtvý chod.Motorizace
Za celou dobu výroby se vůz nabízel s dvojicí zážehových a jedním přeplňovaným vznětovým motorem. Další agregáty se pod jeho kapotu nedostaly. Převodovky se dodávaly pětistupňové přímo řazené a pětistupňové samočinné. Později vůz dostal i zdařilejší šestistupňový automat.

Základní pohonnou jednotku tvoří řadový šestiválec o objemu dva litry a výkonu 105 kW, druhým zážehovým motorem je taktéž řadový šestiválec, avšak o objemu 2,5 litru a výkonu 115 kW.

Zpočátku výroby se nabízely pouze tyto dvě jednotky, o pár měsíců později dostal vůz i čtyřválcový turbodiesel 2.0 D disponující výkonem 110 kW.

Zážehové motory: řadové šestiválce 2.0 24V/105 kW a 2.5 24V/115 kW.
Vznětové motory: 2.0 D/110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 D
Turbodiesel má jasnou výhodu v podobě přijatelné spotřeby. Za jízdy pracuje tiše a v kombinaci s manuální převodovkou reaguje na pokyny plynového pedálu celkem uspokojivě.

Nevhodný: 2.5 24V
Ani jeden ze zážehových motorů není ideální. Vyznačují se vysokou spotřebou a nejsou nejtišší. Agregát o objemu 2,5 litru se navíc nabízel jen s automatickou převodovkou, jež produkuje značné teplo a to se přenáší do interiéru na středový tunel pod palubní deskou v oblasti voliče převodovky.

Časté závady
„Typickým problémem Chevroletu Epica je citlivá geometrie náprav. Při časté jízdě po rozbitých silnicích si o seřízení říká častěji než je běžné. Při testovací jízdě věnujte pozornost nerovnoměrně sjetým pneumatikám a případnému táhnutí vozu do strany,“ radí Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO. Model Epica se nezřídka potýká také s nadměrným opotřebením brzd nebo nevyzpytatelným chováním klimatizace, která někdy chladí málo, jindy naopak téměř mrazí.

Objevuje se opotřebení horního uložení zadních tlumičů. Vzniklé vůle následně nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti a stojí i za hlukem ze zadní části vozu (cvakání v uložení je slyšet v interiéru). Zástupce AAA AUTO varuje i před úniky motorového oleje: „Jde o poměrně častý problém, proto vozidlo dobře zkontrolujte a to jak na zvedáku, tak pohledem pod kapotu. Nezřídka dochází k úniku z chladiče oleje.“

Milan Jirouš

10.7.2011 3:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist