skoda_favorit-352x198.jpg

Jak se kupovala auta za socialismu? Buď tři dny ve spacáku, nebo úplatek

reportáž

K pořízení vozu Škoda Favorit bylo před listopadem ’89 zapotřebí buď hodně trpělivosti, nebo peníze a známosti na správném místě.

Diskuze

39 komentářů

    CJ

    Nezabudnem, ked zajazdovy autobus v Madarsku zastavil, a vsetci cestujuci vysli von obdivovat zaparkovany novy Favorit 🙂 Dnes by to nebolo mozne aj keby na tom mieste stal Veyron…

    Honza

    No ten mamlas se musí dodneška bít do hlavy, když koupil auto zlevněné z 80.000 na 135.000. Ale nevím, byla to asi taková móda. Taky mi byl nabízen z roku 89 za 110.000 kč :-).

    Petr

    Možná ti nedošlo, že se taky trochu změnily ceny, platy, … Rozhodně pak těch 135 tisíc bylo pro ty lidi míň než kdysi 80 tisíc.

    Chemlon

    Pán asi neslyšel o inflaci že? To je taková mrška co udělá z peněz toaletní papír, ale movité věci znehodnotit neumí.

    asf

    No tak nevim nevim, možná lepší 3 dny ve spacáku než 3 měsíce doma, což byla doba, kterou jsem čekal na novou Octavii II. A ještě, s Favoritem mám odjeto dost km a je to auto jednoduché a spolehlivé koncepce. Rozhodovat se mezi Favoritem a Renultem 19 by nemělo moc smysl – na favorita koupíte díly za pusu, opravíte ho před panelákem a dokáže najet přes 300 000km, mylsíe, že to tohle platí i pro nějaký sarý Renault?

    Vojt

    Ono šlo o to, že ani ty 3 dny ve spacáku třeba v teplotách pod nulou neznamenaly to, že byste odjel s autem, příp. nečekal třeba doma další půl rok.. Už Vás vidím, jak čekáte na Oktávku a říkáte si, že nalítáte hodně km a chtěl byste turbodiesel a nakonec dostal 1,4MPI v bílé, bez klimy :)) ale zato třeba s mlhovkami :)). Nebo naopak místo 1,6, protože najezdíte pár tisíc km byste dostal 2,0tdi a samo za něj musel zaplatit i jako za 2,0 tdi.. Kdybyste jej nechtěl, tak smůla, žádná koupě 🙂

    asf

    Tak to je trochu extrém srovnávat jestli jste dostal benzín 1,3 nebo benzín 1,3 s tím, že by jste místo 2,0 tdi dostal 1,4 mpi. Nicméně si myslím, že by jsme se mohli shodnout na tom, že máme každej trochu pravdy. Bylo to naprd, ale dnes to zas nějak taky zlatý není, mě to prostě nebaví, čekat tak dlouho na auto.

    karel66

    Jo ale ty tři dny ve spacáku před Mototechnou neznamenaly že čtvrtý den odjedeš v novým autě . To tě jenom zapsali do pořadníku , nám řekli že na nás auto vyjde asi tak za 5 let . Nakonec se změnily poměry a my koupili Peugeota z Německa . Stejně nám ale po čase přišla výzva že si máme vyzvednout Favorita , sice prý máte objednanýho červenýho ale je zelený tak berte protože se mají zdražit . Větší halo ale asi bylo když se začali brát pořadníky na Lady Samara , ve Strakonicích před krámem byla fronta jak kráva , když jsem se tam byl podívat dávaly čísla kolem tří set a to bylo brzo po tom jak se to rozkřiklo a chlápek povídal ročně jich dostaneme asi třicet . Kdo to nezažil ten to snad ani nedokáže pochopit.

    Dejvak

    Ty ceny me připomněly tehdejší vtip:

    Proč ma Favorit označení 136L?

    Protože na 1 auto šetří 3 lidi 6 let.

    Dejvak

    Ty ceny mě připomněly tehdejší vtip:

    Proč ma Favorit označení 136L?

    Protože na 1 auto šetří 3 lidi 6 let.

    Miloš

    Tak bylo to dobrý, ale že bych to musel slyšet dvakrát… 😀

    Falta

    Teď eště udělějte test s videem 🙂

    hamann

    Keby bol autor len trochu objektívny, tak spomenie aj to, že sa diely dali kúpiť za babku a každý si to mohol opraviť sám.

    V dnešnej dobe hocijaká hlúposť v autorizovanom servise vyjde na min. 700euro a to ešte nerátam kopu pripadov ktore som počul čo s tymi autami skutočne robia, keď to majiteľ nevidí… takže tak asi…

    pepa

    No tak si kup vašeho ceda se stoletou zárukou a nemáš problém. Srovnávat konstrukci auta 25 let staré konstr. školy s dnešní je dost dětincké, vč. touhy si opravit sám. Já na všech autech dělám jen servisní úkony a jinak v poho, po 90 tkm se u jednoho auta měnil řemen, destičky a kotouče jsou OK, tak nevím, co mám opravovat.Ale nemám Kiju.

    sansk8

    HEHe dobre ty:D

    hamann

    nechápem o čom točíš…

    Spominal tu niekto nejaku Kiu????

    (Len pre zaujímavosť, nemám Ceeda ale Passat 07 )

    a sorry ak mi pride detinské dať za posraté turbo pár desiatok tisíc…

    Falta

    Tak teď sis naběh,zrovna posraný turbo je z 99% kvůli neohlednýmu zacházení. Ona by pro tebe ta kia nakonec nebyla tak špatná…

    hamann

    ja som to Turbo nemal pokazene, len mi príde choré platiť toľké prachy za posratú súčiastku…

    takže tvoje "prognózy" o špatnom zacházení si strč do kufra svojho 1.2 HTP 😀

    Falta

    :-D, já jen ž ekdyž se o nový motory staráš většinu co doma opravovat…

    Míra

    No já bych to zase tolik nepřeháněl. Sehnat součástky do rozdělovače (většinou palec), brzdové hadičky, ale i hloupé stěrače bylo o známostech také. Nebo to koupit (i s prací) v autoservisu, tam je většinou měli. Jo pravda lidi si doma generálkovali i převodovky, jenže to byla spíše z nouze cnost, na velké opravy byly totiž pořadníky i v autoservisu. Plánovité hospodářství totiž umožňovalo mechanikům plnit plán na 101% za což měli prémie a všichni byli v pohodě a přitom pracovat možná sotva 50% pracovní doby. Nikdo totiž nehlídal, že plány si většinou stanovovali za pomoci stranických buněk sami dělníci – tedy něco jako když si naši poslanci sami stanovují platy!

    Fuzzy_Stone

    pěkný článek, tohle by se mělo připomínat. Očima do demokracie narozeného člověka to zní jako dobře napsaná povídka…

    vcx

    takže už druhý článek kritizující socialsmus – jak zábavné. Já myslel, že autoweb je o tom aby jsme se dovděli nco o autech, ale v poslední době se lenost novinářů čím dál zvětšuje – navíc rubriku Otázka dne by jste mohli přejmenovat na Otázka týdne. Nejsem žádný komunista, ale tyhle keci fakt zas tak zajímavé nejsou a hlavně mají s autama pramálo společného. Navíc říkat, že 19 je oproti Fávu spolehlivé auto je taky dost odvážné 🙂

    pes

    blbče, komunisto, socane… jdi na http://www.cssd.cz

    vcx

    Smysluplná odpověď

    pes

    buď vůbec nechápeš, o čem to je, nebo tě neuvěřitelně prudí změna režimu v roce 1989 a radši bys minulé zřízení

    anebo prostě jenom rejpeš, protože je to fajn

    Eagle

    Nadavas mu za to ze sa obul do novinarov? ty si ale primitiv. Normalne tu vyjadril svoj nazor. Tomu sa hovoti "Sloboda slava" jeden zo zakladnych pilierov DE-MO-KRA-CIE.

    K teme len tolko ze autor na favorit nic zle nepovedal ale je jasne co si mysli o byvalom rezime, A ma pravdu …s casti.

    vcx

    Děkuji Eagle za zastání mého názoru a za to, že pochopil o co mi šlo. Myslím, že na serveru který má v názvu AUTOWEB je zbytečné se hádat o politickém přesvědčení a přijde mi dětinské někomu nadávat socane a takové kecy. Tady by se mli řešit auta. Takže, já jsem opravdový kapitalista, ne jak někdo jde volit ODS, protože je to modernější a víc IN jak čssd a pak stejně nadává, jak mu vzali podporu. Jenom prostě tyhle články jsou orientovány spíš aby upoutaly čtenáře urážením komunismu než informacemi o autech. Navíc autoweb.cz čtu již několikátým rokem a vidím, že články bývaly intenzivnější a zajímavější. Samozdřejmě tu jsou dobré články. Ale i tak mám pocit, že novinářům tady dochází dech. Takže ještě naposled – jsme na webu o autech ne o politice! A navíc je to prostě ubohé nějak shazovat škodovky, možná nebyly tak vyspělé jako zahraniční auta, ale pořád je to součást naší automobilové historie. Lidé s nima jezdily a jezdily rádi a někteří s něma jezdí rádi aji dnes. A, že zas někdo namítne, že jim nic jiného nezbývalo – to by jsme se mohli hádat pořát dokola a navíc by jsme zase skončili u politického režimu.

    Fuzzy_Stone

    Vzhledem k tomu že stránky které by přinášely obden reálné informace o běžných otázkách za komunismu a dnes není moc, jestli vůbec, shledávám článek uveřejněný tady, kde si ho přečte fůra lidí, včetně mě, za výborný nápad. Komunismus, a radikalistické tendence vůbec, se nám tu poslední dobou rozšiřují, jakoby si už nikdo nepamatoval jaké to vlastně bylo!

    Zbynda

    Bohužel z tehdejší doby nám Čechům zůstala minimálně ta vlastnost, že kamarád kamaráda protlačí mýho kamaráda, ač je třeba levej. O úplatcích netřeba mluvit …

    Rek

    Aha.

    Michal

    Dřív bylo málo a muselo se čekat. V dnešní době je dost a hned, ale není za co.

    Landa

    Na auto jsem čekal v únoru 1989 cca 9 hodin v Praze Na Harfě ,spacák třeba nebyl.Dostal jsem ho 30.března ,jezdí dodnes !! Kamarád přišel na Harfu o 4 dny později už bez fronty a dostal ho koncem dubna ! Jinak v té době se dala koupit okamžitě Škoda 105 za 47 000 Kč a vůbec bez čekání se dala kupovat auta počínaje rokem 1974!! Jen pro pořádek !!

    Venda

    Já si vzpomínám dobře,že tu nebylo cca 1 milion nezaměstnaných a bezdomovců,ani stát nebyl rozkradený a zadlužený a kriminalita proti dnešku byla minimální ! Hlavní je ovšem trend a tady nic nevzkvétá ,ale jde to do háje !

    Venda

    Co současných 1 milion nezaměstnaných a bezdomovců ? Co rozkradený a zadlužený stát ? Co kriminalita ,atd A hlavně co bude dá ?!!

    Jarda

    Dneska statisíce lidí čekají na práci kolik měsíců nebo roků !Já jsem v Praze stál na Favorita 8 hodin bez spacáku a měl jsem ho za 6 neděl ! Jinak okamžitě se dala koupit Š 105 za 47.000 Kčs

    lino

    pepane, ty šovinisto bohémskej, určite by si si nekúpil hnusného slovenského ceda, ale keď uvidíš nošovický i30, tak neudržíš telesné tekutiny, čo???

    LOL

    JJ jeto dětinCké. LOL

    Sau

    Jj, Samohýl ve Zlíně chtěl v r.1990 za Favorita všimné 10 tis Kčs. Nedali sme je… Favorita sme pak splašily na druhém konci republiky.

    Lišák Pedro

    Jojo, tohle si moc dobře pamatuju. 🙂 Ono to nebylo jen s auty, ale i s náhradními díly. My takhle kupovaly druhou sady kol, čekaly na ní skoro půl dne, jen než to vyskladnili. Nakonec s velkou slávou přijely dva vysokzdvižné vozíky, na kterých byla kola, ale se špatným průměrem. 😀 Takže měsíční čekačka znova, na druhý pokus se to teda, nutno dodat, už povedlo. :))

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist