Čeští řidiči při výběru ojetiny podceňují testovací jízdu. Na co se zaměřit?

Nákup vozu znamená pro většinu českých řidičů velký výdaj. Platí to i v případě, že se jedná o automobil, který je ojetý. Právě proto je nutné věnovat prozkoumání jeho technického stavu dostatek pozornosti. Možná nejdůležitějším krokem při prověřování fyzické zdatnosti automobilu je testovací jízda. Tu však mnozí zájemci o ojetinu podceňují.
vykup_ojetiny_per.jpg Zdroj: archiv redakce

Právě jízdní test dokáže odhalit mnohé nedostatky, které při pouhé statické kontrole poznat nelze. „Pokud zákazník pořizuje vůz na inzerát či v autobazaru, nabízí se tak příležitost zjistit, jak s ním nejspíš současný majitel zacházel. I to může být při rozhodování podstatné,“ uvádí Petr Vaněček provozní ředitel AURES Holdings, kam patří značky AAA AUTO a Mototechna.

Zkušený mechanik je schopen rozpoznat skutečný stav automobilu, a proto se vyplatí si jeho přítomnost při výběru zajistit. Pokud kupujete vozidlo přímo od majitele, není od věci nechat chvíli řídit jeho a sledovat, jak s vozidlem zachází. To se samozřejmě podepisuje i na stavu vozidla.

Každý automobil může být náchylný k jiným problémům, avšak řadu běžných opotřebení lze u všech vozidel odhalit stejně. Určitě nejdůležitější součástí každého vozu je jeho motor. Ten by měl být před zkouškou studený. Kupující by měl začít pomalým rozjížděním.

Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Je dobré zrychlit až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu. Motor nikdy nesmí při zkušební jízdě vařit. Teplota se musí držet v normálu.

Pokud vybíráte vůz s manuální převodovkou, rychlosti musí jít zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení je dobré vyzkoušet při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima. U automatické převodovky se při řazení se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů.

Kupující by měl na rovném úseku za jízdy dát na moment ruce z volantu, aby viděl, zda auto netáhne bez jeho zásahu do stran. Tento postup je dobré zkusit při zvyšování a snižování rychlosti, i při šlápnutí na brzdu. Pokud se ukáže, že automobil táhne do strany, na vině může být špatná geometrie vozu, ale také poškozené zavěšení.

Účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány (neplést s nástupem ABS) či vibrace, očekávejte investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy nevadnou, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto nedrží stopu, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté či podhuštěné pneumatiky.

Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test tlumičů. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat! Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu. Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.

Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je vadná.

Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným hučením. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení – opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně hučet.

Na případnou závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit zvonění – kovový, cinkavý zvuk ve výfuku. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části (vůz zpravidla neprojde při STK). Vinu může nést také uvolněná příčka v tlumiči výfuku. Odkud zvonění vychází lze většinou snadno odhalit poslechem.

„Lidé bohužel často testovací jízdu podceňují. U výkupu vozu naopak dbáme na to, aby měli co možná největší množství relevantních informací,“ zakončuje Petr Vaněček z AAA AUTO. Motoristé, kteří auto prodávají do velkého autobazaru, jsou tak mnohdy překvapeni, jak důkladná je výkupní procedura.

22.8.2019 10:04| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist