V ČR chybí deset tisíc řidičů a deficit dramaticky roste. Není to práce pro vás?

Pro někoho práce snů, pro jiného zaměstnání, kterému je třeba se vyhnout. Podle všeho ta druhá skupina u nás převažuje.

Lidem se asi nechce pracovat… Minimálně ne rukama a ne v oblasti aut, jak se zdá. Jednak tady máme dlouhodobou zkušenost s nedostatkem kvalitních mechaniků – viz blogy na téma o hledání automechanika do pražského nezávislého servisního centra značky Porsche. A za druhé tady je aktuální tiskový materiál, který popisuje špatnou situaci na trhu práce v odvětví automobilové dopravy.

Stručně a jasně – v ČR je nedostatek řidičů. Celkově je v České republice v současné době zaměstnáno kolem 245 tisíc lidí v oblasti dopravy a logistiky, z toho je zhruba 125 tisíc profesionálních řidičů. Je to ale podle vyjádření v dostupných materiálech málo, řidiči chybějí napříč celou republikou a situace se má zhoršovat. Městskou hromadnou dopravu v Česku ročně využije přes dvě miliardy cestujících. Nejvíce lidé využívají k cestování autobusy, ty převezou ročně kolem 800 milionů pasažérů. Právě autobusová doprava se v Česku potýká s největším nedostatkem řidičů. A počet chybějících šoférů stále roste.

V současné době jich podle Institutu silniční dopravy ČESMAD Bohemia chybí až deset tisíc. Podle odhadů bude navíc každým rokem dalších zhruba pět tisíc řidičů ubývat. „Ačkoli v České republice chybějí řidiči prakticky ve všech regionech, problematický je zejména Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský kraj. Je to dáno zejména blízkostí sousedních zemí, kam čeští řidiči odcházejí za prací,“ popsal situaci Michal Havelka, marketingový manažer personální agentury JOB LEADER CZECH. „Pokud se čeští řidiči rozhodnou pro práci v zahraničí, odcházejí do bližších zemí, zejména do Německa a Rakouska. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes sedm tisíc řidičů ročně.“

Hlavním důvodem nedostatku lidí v této profesi jsou nízké platy, náročná a riziková práce. Sami řidiči nevnímají svoji odměnu jako adekvátní k zodpovědnosti, která je s jejich prací spojena. „Platy řidičům sice mírně stoupají, oproti zahraničí jsou ale stále velmi nízké. Zatímco v loňském roce činila hodinová minimální mzda v Česku 58,70 Kč, v Německu to v přepočtu bylo 230 korun. Nedostatek řidičů se odráží i na velkém počtu přesčasových hodin. Řidiči jsou často dopravci nuceni jezdit v rozporu s bezpečnostními a pracovními předpisy. A na nezájem o tyto pozice má vliv i žalostný stav českých silnic a odpočívadel.“

Zhruba sedm tisíc řidičů odchází ročně do důchodu. Mladá generace přitom o tyto pozice nejeví příliš zájem. „Kolem třetiny českých řidičů je starších 50 let. A mladá generace nestačí ty, kteří odcházejí, nahrazovat. Chybějí nejen samotní zájemci, ale i lidé s řidičskými průkazy skupiny C nebo D – tedy s oprávněním řídit kamiony a autobusy. Podíl na nedostatku řidičů kamionové a autobusové dopravy má i zrušení vojenské služby. Právě tam si totiž řada budoucích řidičů udělala potřebná řidičská oprávnění,“ řekl Michal Havelka.

Situaci komplikují i stávky dopravců. Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují už od října 2015. Poslední ze stávek se konala 6. dubna a postihla zejména Jihomoravský a Olomoucký kraj. „Stávky samozřejmě komplikují nejen dopravu po celé České republice,“ uvedl Michal Havelka, „ale i nábor nových zaměstnanců. Na pozice, ve kterých se pravidelně stávkuje kvůli nízkým platům, se totiž noví uchazeči logicky příliš nehrnou.“

Stávky ale nejsou to jediné, co má vliv na nízký počet řidičů v Česku. Problémem je i legislativa, která komplikuje příchod nových pracovních sil ze zahraničí. „Zatímco dříve se stávalo, že slovenští řidiči hromadně odcházeli pracovat ze Slovenska do České republiky, nyní se tak děje velmi zřídka. Na druhou stranu nedochází ani k tomu, že by čeští řidiči odcházeli ve větším množství pracovat na Slovensko. Nezájem Slováků ale výrazně snížil počty řidičů v Česku.

V dřívějších letech totiž zahraničním řidičům pracujícím v České republice dominovali právě slovenští řidiči. Dopravci se také blíže zajímali o řidiče z balkánských i vzdálenějších zemí. V současné době je na vzestupu požadavek získávání řidičů zejména z Ukrajiny,“ vysvětlil Michal Havelka, „nicméně tato snaha naráží na složité legislativní podmínky a nezájem české vlády je řešit.“

zdroj: JOB LEADER CZECH

11.4.2017 1:06

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist