Červa: Je automobilový design stále stejný?

Téměř pokaždé, když se s někým bavím o tom na čem právě dělám, velmi často slýchávám, že design aut je pořád dokola stejný.

Téměř pokaždé, když se s někým bavím o tom na čem právě dělám, o co se zajímám, zkrátka ohledně mé práce, velmi často slýchávám, že design aut je pořád dokola stejný. Jedna značka jako druhá, navzájem od sebe kopírují a nikdo nepřichází s ničím úplně novým. Že vše už tu bylo…Tím pádem se automobilový design údajně stává trochu nudným. S tímto názorem lze polemizovat, ale musím přiznat, že je mnohdy opodstatněný. Otázkou je, zda si za to dost často nemohou jednotliví zákazníci sami?

Většina zákazníků se bohužel dost často chová trochu jako stádo ovcí a nedokáže nebo nechce ve své volbě vybočit. Naštěstí myšlení klientů se trochu mění, protože ne designér či marketingový expert rozhoduje o úspěchu jednotlivého modelu, ale zákazník! A tak je to také správné!

V posledních 20 letech došlo k nebývalému rozšíření modelových řad napříč všemi možnými automobilkami. Tradiční segmenty trhu označované písmeny A, B, C… jsou doplňovány stále novými kategoriemi.I naše domácí automobilka, na přelomu 90. let prodávající jen Škodu Favorit, dnes zažívá modelový boom. V nabídce najdeme minimálně 8 různých modelů automobilů a další modelová ofenzíva nás čeká v brzké době. Škoda také nabízí designově zcela nekonveční MPV Roomster. Jeho představením a uvedením na trh automobilka zavřela ústa všem pochybovačům ohledně neschopnosti vybočit z bezpečně zavedených kategorií a dokázala, že i přes aplikaci známých firemních prvků lze přijít s něčím opravdu originálním. Je trochu škoda, že právě model Škoda Roomster neslaví velký prodejní úspěch.

Onu kritizovanou přílišnou podobnost a tak trochu designový kanibalismus ve vlastních řadách způsobuje tzv. Family feeling (nebo-li vzájemná příbuznost modelů ve vztahu ke značce), což je dnes nejdůležitější zaklínadlo marketingových expertů a stratégů jednotlivých značek. Všechny automobilky dnes velmi pečlivě dbají o jasnou příbuznost a příslušnost jednotlivých modelů ke značce. Nejvýraznější příkladem je automobilka Audi.

Audi nás dnes zásobuje doslova záplavou nových modelů, které jsou ale dost často předvídatelné, a to hlavně díky opakujícím se designovým prvkům a postupům.

Family Feeling Audi tvoří výrazná velká maska v kombinaci s populárními LED diodami. To vše zabaleno v proporčně téměř dokonalých karosériích. Otázkou je, zda už tato kombinace není trochu nuda. V případě Audi se ale jedná o postupné cizelování tvaru a automobilka nepotřebuje pokaždé přicházet s novými revolučními řešeními. Postupná evoluce je dnes klíčem k prodejním úspěchům Audi. Osobně jsem zvědav, jak dlouho bude tato filozofie učiná.Stejný přístup k jasnému Family Feelingu vyznávají také úhlavní konkurenti Audi, a to Mercedes-Benz a BMW. Na rozdíl od Audi, ale není rodina vozů BMW tolik svázána. BMW je sice možné na první pohled rozeznat, ale nikoli podle opakujících se prvků a stejné masce. Právě různé proporce tradičního znaku – tzv. ledvinek a neotřelá práce s plochami podpořená různými detaily, vedou ke stálé svěžesti vozů BMW. Přesto i u BMW v poslední době dochází k mírnému uklidnění designu a návratu k tradičním proporcím a klasickému pojetí práce s plochami.

Názor ohledně bezradnosti designu lehce podporuje i dnes tolik oblíbené retro. Oblíbené klišé marketingových stratégů, že si díky retrodesignu klienti připomínají první sexuální zážitky (viz. třeba VW New Beetle, který retrománii odstartoval) mi tak úplně nesedí. Klientela VW New Beetlu, ale i Fiatu 500 či různých modelů od MINI je zpravidla mladá a bohatá a těžko si tak pamatuje místo svého možného početí. Nicméně, jak jsem se už zmínil v jednom mém blogu, ač retro obecně nemusím, oceňuji MINI, jak dokáže s retro designem pracovat. Podle mého názoru je retro design jednou z nejobtížnějších oblastí automobilového designu vůbec. Naivní myšlenka, že stačí oprášit pár detailů a dát jim novou podobu pro prodejní úspěch zdaleka nestačí. Osobně jsem spíše příznivcem postupné evoluce a zušlechťování modelu (podobně jak to provádí Porsche s její legendární 911). Ale proti gustu…V roce 2001 byl na trh uveden Renault Avantime, což mělo být MPV se sportovním duchem. Tato kombinace se sice nakonec ukázala jako krajně neúspěšnou, ale designéři Renaultu tím opětovně prokázali jejich nekonvenční myšlení. Automobilka Renault je mi vůbec sympatická svou odvahou uvádět na trh zcela netradiční pojetí automobilů. Právě Renaultu vděčíme za dnes tolik populární rodinné vozy MPV. Různé zdroje sice uvádí, že 1. MPV byl Renault Espace nebo v USA Chrysler Voyager, ale tu pravou revoluci odstartoval až Mégane Scénic. Od té doby má každá větší automobilka MPV v nabídce, mnohdy i v různých modifikacích. (Např. Renault nabízí Modus, Scénic, Espace).

Představení SUV BMW X5 způsobilo další malou revoluci a údiv v běžných kategoriích vozidel, a to nejen pro tradiční fanoušky a zákazníky značky BMW. Ovšem ten pravý šok nastal o několik let později, kdy své vlastní SUV představilo Porsche. Tradiční výrobce sportovních vozů, kterému očekávaný zisk nepřinesla 928 (automobil s novým umístěním motoru vpředu, a také vítěz ankety Auto roku), ale pseudoterénní vůz!Tímto jsem se dostal ke kontroverzní kategorii SUV. Osobně proti nim nic nemám, protože bráno čistě z hlediska designu vznikly i opravdu podařené modely – viz. proporčně skvělé Infiniti FX 35 nebo Land Rover Freelander. Co mi je na SUV trochu proti mysli? Že jde jen o hru. Hra na něco, čím vlastně nejsou. Je trochu problematické vydat se s SportUtilityVehicle do těžšího terénu či naopak na závodní trať, i když se nás mnozí i slavní výrobci snaží přesvědčit o opaku.

Na druhou stranu, ruku na srdce, kolik majitelů SUV se kdy vydá do těžšího terénu či na okruh? Poptávka po SUV je dnes stále natolik obrovská, že je chce mít ve svém portfoliu každá významnější či slavnější automobilka od Audi, přes BMW až po VW… Dokonce i natolik tradiční výrobce italských sportovních aut jakým je Maserati vyvíjí SUV… Dočkáme se SUV i od Lamborghini či Bentley? Jen legendární konzervativní Rolls-Royce snad SUV šílenství nepodlehne, Flying Lady na kapotu SUV přeci jen nepatří!Posledních několik let přineslo vznik mnoha dříve nemyslitelných tříd. Jejich další kombinací vznikají tzv. crossovery. V příštích letech se tedy možná dočkáme crossoverů na druhou. Můžete k tomu mít různé námitky, ale není i toto důkazem o pestrosti a evoluci na poli designu automobilů? O nudě nemůže být ani řeč!

Příště se podrobněji podíváme na aktuální designové trendy a prvky.

Michal Červa

11.5.2011 5:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist