Červa: Designové trendy dnešní doby

V mém minulém blogu jsem se zamýšlel nad tím, zda je automobilový design stále stejný.

V mém minulém blogu jsem se zamýšlel nad tím, zda je automobilový design stále stejný. Na tento blog chci zvolna navázat a poukázat na některé současné trendy a trendové prvky. Podobně jako ve světě módy, tak i ve světě automobilového designu se objevují prvky a detaily, které jsou velmi populární a většina automobilek resp. jejich potenciálních zákazníků je chce mít na svých vozech.

Tak tedy, jaké jsou trendy dnešní doby?
Hned na první pohled každého jistě napadne asi ten nejcharakterističtější. A to velká a výrazná maska. Říká se, že se móda a design se neustále opakuje a i nástup velkých masek není nic nového pod sluncem. S velkými maskami jsme se mohli setkat minimálně v 20. a 30. letech minulého století. Této módě se nevyhnuly i běžné nesportovní značky. Dost často je k tomu vedla snaha o získání sportovního vzhledu. Pokud by se za onou velkou maskou skrýval výkonný motor, který potřebuje pro svoje optimální chlazení dostatečný přísun vzduchu, přijde mi víc než vhodné jeho potenciál zvýraznit pořádnou maskou. Ovšem skrývá-li se za často obří maskou 1.2-ka nemohu se ubránit určitému, slušně napsáno, nepochopení.Trend velkých masek byl hlavně ovlivněn automobilkami Audi, Ford a také Peugeot. Právě Peugeot dotáhl velké a agresivní masky skoro až do extrémní podoby. Původně velmi milé a líbivé auto Peugeot 206 (mimochodem nejprodávanější ve své třídě) dostalo s příchodem nové generace tj. 207 velkou a agresivní masku.

Nutno podotknout, že obliba velkých masek u některých automobilek (Peugeot) již dosáhla svého vrcholu a dochází k návratu k menším rozměrům, zatímco jiné (Audi) v ní úspěšně pokračují.

V poslední dekádě došlo k výraznému vizuálnímu zdynamičtění karosérií ve všech třídách, dokonce i u typicky rodinných značek. Poslední generace Mondea, Insignie či Audi A6 působí velmi dynamicky a sportovně. Původně nenápadné boční linie jsou dnes velmi výrazné a pomáhají zdůraznit sportovní look.

Bohužel sportovní dojem je také často navozen a umocněn různými falešnými výdechy vzduchu, mnohdy stylově nazývaný sport-packetem. I seriózní automobilky dost často oblbují své kupce lacině působícími imitacemi. V interiérech se setkáváme s imitací dřeva, karbonu či hliníku. Popravdě nevím, zda je cesta falše a fakeu ta správná. Fake Louis Vuittonu či Rolexek bych si také nekoupil.Automobilka Ford se snaží o výrazně sportovní look i u malých městských aut typu Ka či Fiesta. Původně roztomilá a extravagantní Fordka, tedy Ford Ka, je v dnešní verzi velmi dynamická. Což je sice velmi příjemné, ale poněkud se nabízí otázka, zda má tento typ designu smysl u městského auta určeného převážně pro ženy? Že by dnešní ženy byly ostřejší a více dravé než ty v 90.letech?

BMW s odchodem kontroverzního šéf-designéra Chrise Bangla opouští směr někdy zvaný „plameny na kapotě“. Tento směr po počátečním vlažnějším přijetí konzervativních zákazníků, tak i designérů, vyvolal doslova revoluci v práci s plochami karosérie. Díky pokroku v technologii tváření bylo možné realizovat mnohdy i téměř šílené střety konkávních a konvexních ploch. Určité podobnosti a ovlivnění tímto směrem lze dodnes zaznamenat u různých automobilek. Např. Mazda, Hyundai atp.
Malá revoluce nastává i v oblasti předních či zadních světel. Zatímco dříve nadstandardní čirá optika je dnes samozřejmostí, trend prvek LED diody či různé světelné pásky jsou dnes in. Každá větší a významnější automobilka si nyní pohrává s LED diodami, které mají designérům trochu uvolnit ruce. V poslední době mě nejvíc zaujala práce s LED na konceptu RENAULT DeZir. Naprosto úchvatné a nové řešení. Pomalu se ale bojím, zda jej dokáží v Renaultu prosadit i do série. Také řešení zadních světel na Alfě Romeo Giulietta je výtečným příkladem, jak se dá atraktivně rozehrát hra s diodami. Naopak trochu mě mrzí, jak jsou LED použity u poslední generace Land Roveru Discovery. Ne že by to bylo špatné, ale u tohoto tradičního modelu mi toto použití LED prostě nějak nesedí.

Díky pokroku v materiálech je možné svůj nový vůz výrazně odlišit, nebo chcete-li individualizovat tak, jak to nabízí Citroën či Fiat 500. Populární retro berušku je možné všemožně modifikovat a doplnit třeba o cool samolepky.
Mezi trendy je nutné zařadit i barvy. Tradiční oblibu si zachovávají červená a černá. Mezi ně nepochybně patří i bílá. Možná bych měl napsat ECO bílá. Pokud má dnes nějaká automobilka potřebu prezentovat své ekologické smýšlení, většinou zvolí právě tuto barvu. Přiznám se, že tomuto spojení trochu nerozumím. Možná je to snahou o čistotu jinými slovy nízké emise? Nebyla by ale pro ekologii vhodnější zelená? S bílou barvou je to podobné jako ve světě módy, jednou je velmi populární, pak na chvíli upadne do pozadí, ale nikdy zcela nevymizí, naštěstí. Mezi tunery oblíbeným „měňavkovým“ barvám se zatím nepodařilo dostat do standardní nabídky automobilek, ale velmi populární matné barvy se do katalogů pomalu dostávají. Výborným příkladem je elegantní Lancia Delta Hard Black v oficiální nabídce Lancie.

Nabízí se otázka, s čím se setkáme v blízké budoucnosti? Zcela určitě bude pokračovat úspěšné tažení LED diod napříč všemi třídami. Svobodě, která se díky jejich použití při návrhu nabízí se designéři nebudou chtít vzdát. Díky dalšímu rozvoji technologií v oblasti tváření očekávejme u některých automobilek ještě odvážnější hru s plochami jak v exteriéru, tak i v interiéru. V této oblasti jsem velmi zvědav, co nového nám připraví zejména Mercedes-Benz, který v poslední době připravil opravdu atraktivní koncepty. Také ještě větší prosazení různých LCD displayů v interiérech se určitě nevyhneme. Popularita např. Ipadu to jen dokazuje.

Michal Červa

27.6.2011 5:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist