Červa: Autosalon v Detroitu očima designéra

Na jedné naší schůzce při vzájemné debatě o designu nejen automobilů mne šéfredaktor Autowebu Jiří Červenka oslovil ohledně psaní vlastního blogu na zdejším portále.

Na jedné naší schůzce při vzájemné debatě o designu nejen automobilů mne šéfredaktor Autowebu Jiří Červenka oslovil ohledně psaní vlastního blogu na zdejším portále. Jak můžete vidět nabídku jsem přijal, protože k danému tématu mám co říci a doufám, že Vám tak zprostředkuji nové a další názory, postřehy a komentáře o automobilovém designu.

V několika následujících článcích bych chtěl upozornit na některé zajímavosti, popsat postupy při navrhování nového designu, a také poukázat na zásadní vliv marketingových expertů (bohužel ne vždy typických petrolheadů). Případně také poskytnout interview s designéry, kteří se účastnili/ní tvorby designu a se kterými jsem přišel do kontaktu (Alfa Romeo MiTo, Giullietta, Lancia Delta apod.)

Nyní konečně k Autosalónu v Detroitu, který se mi podařilo 2x osobně navštívit. Tato vrcholná automobilová show Ameriky na mne zapůsobila uvolněně a přirozeně na rozdíl od strojených a upjatých evropských autosalonů. Letošní ročník byl plný prezentací hlavně evropských značek, které se snaží na obrovském americkém automobilovém trhu získat patřičný podíl. Bohužel letošní autosalon NAIAS nebyl nabytý tolika novinkami jako např. loňský autosalon v Paříži. Tzv. ekonomická krize výrazně postihla hlavně automobilky v USA, což je škoda, protože jejich koncepty bývaly velmi zajímavé a hlavně jiné…Na právě probíhajícím autosalónu v Detroitu mě hlavně zaujaly tyto modely:

Audi představením nové verze modelu A6 úspěšně pokračuje v nastoleném designovém směru značky, který lehce inovuje. Někomu proto dnes může design Audi připadat trochu nudný a lehce předvídatelný. Nicméně je to součást obchodní strategie automobilky a Audi s ní slaví úspěch. Navíc jednou z jednou z nejtěžších disciplín je právě postupná evoluce, tak aby každý následující model byl lepší než ten předchozí a přesto patřil do rodiny. A Audi zvládá evoluci víc než dobře.

Na přídi A6 tak nalezneme charakteristickou výraznou masku inovovanou dle vzoru A8 doplněnou, jak jinak, světly s LED technologií, oproti A8 dynamičtěji protvarovanými. Proporce působí klasickým dojmem, přesně tak, jak to zákazníci chtějí. To vše v prvotřídním zpracování.

BMW dnes vyrábí modely pro celou škálu klientů, proto lze v portfoliu automobilky nalézt i natolik rozdílné modely jako jsou BMW řady 1 s velmi mladistvým vzhledem a zároveň elegantní BMW řady 6.

BMW 1 M coupé si v Detroitu odbylo výstavní premiéru a určitě potěšilo příznivce sportovních verzí od BMW. Na přídi upoutá výrazně přepracovaný přední nárazník s poněkud divokými křivkami. Tým šéfdesignéra Van Hooydoonka tak na 1 M coupé pokračuje v neotřeném designu nastoleném již Chrisem Banglem. Jak už to u sportovních modelů bývá, úpravy se soustředily hlavně na zlepšení aerodynamiky a chlazení. Originální svislé otvory na předním nárazníku mají za úkol přivést a usměrnit proudění vzduchu. Tento aerodynamický prvek je zopakován i na zádi, kde už má ale jen estetický význam. Celou záď doplňuje výrazný zaintegrovaný spoiler. 1 M ve srovnání s BMW 1 opticky více sedí na silnici a působí agresivněji díky vytaženým blatníkům.

BMW do Detroitu také přivezlo řadu 6 ve verzi cabrio. Střecha je naštěstí látková. Ne vždy se totiž podaří esteticky zvládnout pevnou skládací střechu a zároveň zachovat alespoň nějaký zavazadlový prostor tak, aby výsledek ve složeném stavu nenarušil celkovou siluetu. Zvláště u tohoto BMW by to byla velká škoda, protože proporce tohoto modelu jsou opravdu podařené a celé auto z nich žije. Na rozdíl od jiných modelů automobilky se BMW tímto modelem jakoby lehce vrací před Bangleovu éru, což je patrné na práci s plochami auta. Chybí jakékoliv nezvyklé tvarování. Co na řadě 6 obdivuji nejvíce je zadní partie a zvláště zadní světla. Teoreticky nic nového, žádný převratný detail, ale toto ztvárnění se dle mne blíží ideálu. Tato řada BMW navíc působí ještě lépe v reálu než na fotkách.

Hlavní hvězdou stánku Fordu je studie SUV Vertrek navržená v tzv. kinetickém designu, zde v jeho další evoluci. Jak už bývá v Americe zvykem, je tento model větší než v Evropě prodávaná Kuga. Oproti Fordu Kuga má Vertrek ještě sportovnější, ale i vizuálně lehčí postoj. Přední partii dominují velké vstupní otvory, které známe z nejnovějšího Focusu, na Vertreku ovšem působí kompaktněji. Kromě vytažených blatníku, protvarované kapoty a podobných prvků, které s sebou nese doba, mě zaujalo tvarování předního spoileru. Dalším zajímavým detailem je umístění mlhovek do mezery mezi tímto spoilerem a karosérií. Podobně jako se spoilerem si designéři pohráli i s bočními prahy. Celek je velmi podařený a doufám, že jej uvidíme v sériovém provedení.

Chevrolet Sonic Z-Spec concept je pro mne jedno z největších zklamání na autosalónu. Ne že by na něm bylo něco špatného, neproporčního, ale přijde mi prostě až příliš vizuálně nudný. Nepřináší nic nového a to je škoda. I když se dá vcelku jasně pochopit, že GM pod který Chevrolet patří, si prošel bankrotem a asi nebude chtít riskovat, ale tohle se mi zdá na Chevrolet až příliš málo.Chrysler si na domácí půdu přivezl dvě modelové novinky 200 a 300. Model 200 je „pouhým“ face-liftem modelu Sebring. Chrysler 300 je designovou evolucí předchozího modelu 300C. Celková figura automobilu působí i přes své větší rozměry vcelku kompaktním dojmem. Tento dojem ještě více umocňuje tříčtvrteční pohled. Výrazné napjaté linie jsou nyní jasnější a čitelnější a dávají tomuto modelu seriózní vzhled. Mírnou evolucí prošla přední maska a světla. Ty jsou nyní doplněny o módní technologický prvek – LED diody. Ty můžeme nalézt jak na zádi, tak i v předních reflektorech, kde plní funkci denního svícení. Interiér působí solidním a konzervativním dojmem. Jedinou jeho výraznou zvláštností je zářivě modré podsvícení okolí budíků. V tuto chvíli se Chrysler za pomoci Fiatu koncentruje na udržení pozice na trhu, a proto se také z pochopitelných důvodů vyhnul nejistým experimentům.

U značky Mini obdivuji, jakým způsobem dokáží pracovat a rozvíjet tzv. retrodesign i když se přiznám, že retro nijak obzvlášť nemusím. Automobilky zpravidla dokáží velmi dobře navrhnout model odkazující na vybraný model, ale s dalšími facelifty či novými generacemi se toto kouzlo trochu vytrácí. Příkladem, nechť je poslední verze Fordu Mustang. Mini to naopak zpravidla zvládá znamenitě a na každém jejím dalším produktu je vidět velký potenciál a kreativita jejich designérů. Detroitská premiéra kupé Mini Paceman koncept je vlastně upravenou dvoudveřovou verzí Countrymanu. Sportovní vzhled pomáhá navodit svažující se charakteristická barevně odlišená střecha. Změny oproti Countrymanu proběhly také na zádi, která nyní působí vizuálně trochu lehčeji. Za zmínku stojí jednoduché a přesto efektní zadní svítilny.

Co mě opravdu potěšilo je Porsche 918 RSR dle mě po všech stránkách úžasné auto a přesně takové, jaké bych od této německé automobilky očekával. Naprosto perfektní proporce a detaily, které jasně odkazují na sportovního ducha Porsche. Design je evolucí pařížského konceptu 918 spyder, i když se musím přiznat, že otevřená verze se mi líbila ještě o trochu více. Důvodem je obzvláště zdařilé tvarování prostoru za hlavami a krytu motoru na 918 Spyder hybrid. Závodní look dodávají spoilery, v dnešní době, jak jinak než z karbonu. Automobilka Porsche opět upoutala a ukázala, že dokáže jít s dobou i bez nutnosti představovat laiky nazývané tzv. bláznivé koncepty…

Je veřejným tajemstvím, že současná verze v Evropě velmi oblíbeného VW Passat je jen trochu větší face-lift, přesto mě jeho představení loni v Paříži trochu zklamalo. Ano, je to designově velmi vytříbené auto, ale na mě až trochu moc konzervativní. Navíc v zadní partii je až příliš proporčně podobný naší Škodě Superb. Americká verze působí vizuálně lépe, nejen díky jiným proporcím, ale i díky pozměněným předním a zadním světlům. Ovšem ve srovnání s VW Passat CC jsou obě verze Passatu stále výrazně usedlejší. Doufám, že nová generace tohoto modelu bude odvážnější.Pokud americké automobilky na domácí půdu letos nepřivezly žádné výrazné novinky, koncepty či čistě jen studie (krom zmíněného Fordu Vertrek), celkem slušně je zastoupila jejich asijská konkurence:

Hyundai představilo kupé Velostercrossover Curb. Modelem Veloster právě představeným v Detroitu Hyundai ukončilo vývoj designu a ověřování reakcí potenciálních klientů tohoto malého kupé. Veloster svými proporcemi a některými prvky přináší svěží vítr mezi malá kupé. Zvláště při pohledu z boku, upoutá svým sklonem bohatě prosklená střecha. Dynamický sklon začíná již od A-sloupku a končí až vysoce umístěné odtokové hraně. Přesto je otázkou nakolik toto řešení ovlivnilo prostor nad hlavami na zadních sedadlech. Za pozornost stojí také zajímavé řešení otevírání dveří. Na řidičově straně jsou jen jedny dveře, kdežto na spolujezdcově straně nalezneme dvoje dveře, jak pro spolujezdce, tak i dveře pro přístup na zadní sedadla. Interiér tohoto modelu je až příliš podobný interiérům automobilky Ford, což je vzhledem k originálnímu exteriéru malé mínus. Na conceptu Hyundai Curb je jasně patrné, že se marketingoví stratégové rozhodli odlákat klienty netradičního Nissanu Juke. Podobně jako Nissan se snaží upoutat především neobvyklým designem. Na první pohled upoutá výrazně tvarovaná maska, zvláště její okraje hravostí přímo překypují. Předek doplňují originálně tvarovaná světla. Práce designérů na boku konceptu trochu připomíná Peugeot HR1. Interiér je velmi futuristický, používá podobné principy jako Hyundai Nevis (měkké křivky, modré podsvícení, displaye, všude kam se člověk podívá…). Nechme se tedy překvapit, nakolik se jednotlivé prvky uplatní v praxi.Honda vystavila dvě studie nového Civicu ve verzi sedan, tak i atraktivnější coupé. Designéři do těchto konceptů aplikovali všechny dnešní charakteristické prvky značky (nízká příď, úzká šikmo vpřed tažená přední světla, napnuté přímé linie a minimum překroucených ploch). Obě verze mají výrazně klínovitý profil, který jim tímto dává velmi dynamický a sportovní vzhled.

Kia KV7 je konceptem vozu kategorie MPV s velmi sebevědomě působícím vzhledem. Ten je dán výrazně krabicovitým tvarem, širokou stavbou a malou velikostí oken ke zbytku karoserie. Celek působí čistým dojmem, bez jakýkoliv zbytečných okras. Práce s plochami se vyhnula dnešnímu modernímu zpracování. Možná proto se mi ale celkově jeví, jakoby s tímto konceptem mohla Kia příjít již dříve…Toyota do Detroitu přivezla malý hybridní model C PRIUS CONCEPT, který přímo navazuje na model FT-CH. Na tomto hybridu upoutá neobvyklé umístění předních světel se špičatými výběžky pod předním oknem a pro evropské oko trochu nezvyklé tvarování nárazníku.

Po ekonomické krizi, která vyvolala pád GM, velké problémy Fordu a Chrysleru byl detroitský autosalón NAIAS 2011 z čistě pochopitelných důvodů bez vzrušujících konceptů a designérských studií od těchto automobilek. Proto pevně věřím, až se finanční situace stabilizuje a zlepší, tak na dalších ročnících objevíme nové hvězdy od dřívější velké trojky. Podobně jako spousta lidí jsem zvědav, co přinese spojení Chrysleru s Fiatem a co nám připraví Ford s GM.

Michal Červa

20.1.2011 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist