shutterstock_1616129977-352x198.jpg

Časté způsoby sezení za volantem – a proč jsou špatně

poradna

Každý aspoň trochu věci znalý instruktor vám potvrdí, že správné sezení a držení volantu je základem pro bezpečné a pohodlné ovládání auta. A přesto mnoho řidičů v této zcela zásadní věci notoricky chybuje...

Diskuze

50 komentářů

    taky jsem se našel 🙂

    Ilustrační foto je naprosto výborné 🙂

    Dobře popsané a s ilustrací skvěle podanné! Myslím si, že se v tom najde skoro každý 🙂 Hlavně ty kudlanky nabožné.. a že jich je požehnaně 😀

    :D:D tak jsem nikoho držet volant ještě neviděl, ale rozhodně zkusim!

    Tak já jsem se tu nenašel 🙂 Ale je pravda, že relativně často držím volant dole, podobně jako ten váš taxikář, akorát palci a zápěstí mám opřeno o nohy. Ale jen, pokud jedu dlouho rovně (jak přijde zatáčka, ruce zareagují, jak mají). A nepřemýšlím o tom, prostě tam ty ruce najednou mám..

    Co mě ale zaráží, je počet lidí, kteří drží volant jednou rukou nahoře. Zdaleka se nejedná jenom o váš tunerský prototyp. Mladí, staří, muži, ženy.. a já to nechápu! Vždyť je to naprosto nepřirozené. Ruka z toho bolí a auto se tak ovládat opravdu nedá! Zkuste se někdy takhle podívat na křižovatce, kde je třeba řadit, a uvidíte, že těch kormidelníků bude pravděpodobně dokonce většina!

    Nejblíže mám asi k taxikáři, ovšem s tím, že čtyřramenný volant držím levou rukou za levé spodní rameno, levý loket opřený o opěrku dveří. Pravou ruku mám na pravé loketní opěrce, dlaň obvykle odpočívá na řadicí páce.
    Výjimečně na dálnici za nízkého provozu řídím také tak, že držím volant za obě spodní ramena – pohodová jízda \“v křesílku\“. Proto také nechápu \“sportovní\“ trojramenné volanty.
    Jsem toho názoru, že každý řidič může sedět jak chce, za předpokladu, že se CÍTÍ UVOLNĚNĚ – nejhorší a nejnamáhavější je pocit napětí a křečovitost.
    Nějaká \“předepsaná poloha\“ je pouze pro roboty a dopravní psychology – jsme lidé, každý by se tedy měl především cítit POHODLNĚ – to umožňuje rychlé a správné reakce
    Takto ergonomicky mám najeto přes 250 tkm – bez problémů

    fotka tunera je dokonala!

    A fotku jak se to dělá správně nemáte ?

    Btw.: V ruzných situacích se sedí různě ne? Když jedu do práce městskýmiulčkami, kde se stále řadí a projíždím zatáčky 90°, tak mám levou na dvanáctce a pravou na šaltrpáce, protože neustálé vracení se do správne pozice, bych asi ani nestíhal. Takže asi i kudlanka si na dálnici za chvíli sedne jako taxikář a taxikář ve městě bude chvílema sedět jako důchodce. Mě třeba na dálnici poloha taxikář vyhovuje. Nečekám, že ve 130km/h budu dělat tak prudké manéívry, na které bych měl držet volant jinak.

    Ad roboti a dopravní psychologové:
    0) Pokud se nic neděje, je jedno jak sedíš. Chleba se láme až když se něco začne dít.
    1) Držení volantu: zkus si udělat losí test v 70 km/h a uvidíš, jak ti to pude.
    2) Sezení: Pokud se nemůžeš pořádně zapřít zády o sedačku, v případě potřeby nedokážeš zatlačit na brzdy… ono i při současných přeposilovaných brzdách, je třeba tomu auto říct, že to s bržděním myslíš vážně. A to ještě vynechávám možnost zranění pásem nebo airbagem (někde se mi tu válí pár fotek z nehod – a věci co dokáže pás, nebo náraz do airbagu příliš brzo / pozdě…)

    Ad roboti a dopravní psychologové:
    0) Pokud se nic neděje, je jedno jak sedíš. Chleba se láme až když se něco začne dít.
    1) Držení volantu: zkus si udělat losí test v 70 km/h a uvidíš, jak ti to pude.
    2) Sezení: Pokud se nemůžeš pořádně zapřít zády o sedačku, v případě potřeby nedokážeš zatlačit na brzdy… ono i při současných přeposilovaných brzdách, je třeba tomu auto říct, že to s bržděním myslíš vážně. A to ještě vynechávám možnost zranění pásem nebo airbagem (někde se mi tu válí pár fotek z nehod – a věci co dokáže pás, nebo náraz do airbagu příliš brzo / pozdě…)

    Ehm pardon … kluci webmastersky, měli byste si ošetřit, aby se při refreshi stránky po vložení příspěvku nevložil příspěvek znovu.

    Kluku jeden ušatá, myslíš, že během těch 250 tkm se nic nedělo? To je odladěná poloha, která zajišťuje ty nejlepší reakce … tedy alespoň u lidí, nikoliv androidů

    Ne – evidentně se během těch 250kkm nic nedělo – prostě si to nepotřeboval, bohužel potřebuješ to obvykle jen jednou.
    Co například nedokážeš s tvým postavením rukou:
    1) Nezvládneš kompletní vyhýbací manévr. Vlevo – vpravo vpravo vlevo / vice versa. Navíc směrem vlevo máš omezený rozsah před přehmátnutím.
    2) Vyrovnání smyku zadní nápravy – opět nedokážeš točit volantem tak rychle jak bys potřeboval. A zase máš vlevo omezený rozsah před přehmátnutím.
    3) Jednou rukou (až na skutečně přeposilované výjimky) neudržíš auto pokud sjedeš kolem z okraje dálnice / silnice.

    Situace, kdy to hraje roli jsou většinou nečekané a rychlé … a většina lidí je stejně pravděpodobně nezvládne. Rozdíl, je ale ten, že alespoň nejsou ze zvládnutí vyřazení předem svým držením…

    Takže na blinkry v křižovatkách kašleš? Nebo chvílemi nedržíš volant vůbec – při přehmatávání na blinkry? Hm…
    .
    Většina lidí co měli nehodu na dálnici vypadala překvapeně… 🙂

    Takže na blinkry v křižovatkách kašleš? Nebo chvílemi nedržíš volant vůbec – při přehmatávání na blinkry? Hm…
    .
    Většina lidí co měli nehodu na dálnici vypadala překvapeně… 🙂

    Nazdar, snažím sa byť zodpovedným vodičom, jazdím predvídavo, a snažím sa držať volant \“trištvrte na tri\“, ale človek to nedokáže stále. Predsa je mi pohodlnejšie, keď si človek môže predsa len oprieť ruku o opierku. Preto sa často sám pristihnem v pozícií manažéra, samozrejme bez mobilu na uchu.

    Keď sa precitnem tak chytám volant optimálne, taktiež na diaľnici, ak predpokladám, že môže nastať nejaká situácia, ale keď ideš 700 km zväčša po prázdnej diaľnici, tak sa jednoducho potrebuješ oprieť. Takisto, keď idem trocha rezkejšie po prázdnej okresnej ceste, prípadne na okruhu, tak vtedy človek drží ten volant tak ako má, ale nedokáže to stále. Zvládne 5 okruhov a dá si prestávku.

    V meste je to naozaj obtiažne, blinkre, pomalé 90-stupňové zákruty, parkoviská. Vtedy človek naozaj drží volant len jednou rukou a druhú ruku má na riadiacej páke.

    Ale inak plne súhlasím s článkom.
    Najhorší sú TUNERI, najmä keď sú si tak sebavedomí, a pritom najhorší vodiči.

    Chlape, kdybych seděl předpisově, tak bych měl nehodu už v prvních 10 tkm

    Blinkry ? Aha ja vlastne nenapsal jednu malickost; mam chápavý penis a ještě k tomu docela dlouhý. Tak to přehazuju s nim.

    já myslel že tělesně postižení !

    jen si v tom autě lež třeba jako postiženej tuner po frontální lobotomii. Až budeš mít krizovku, nestačíš udělat ani \“jejda\“

    Kdo ukáže, že se bojí, toho nepřestanou strašit

    já se poznal v tunerovi a s dobrým posilovačem se auto takhle ovládat dá, takhle jezdím ale jen občas, takhle mám ruku například, když potřebuju rychle řadit nebo při parkování. Ta zklopená sedačka to je už extrém, to zase ne, posed mám správný, až na to držení, ale přijde mi, že telefonování atd. jsou mnohem nebezpečnější. Klasicky nebo když jedu nebezpečnějším úsekem držím volant správně předpisově, ale pak je obtížnější ovládání jednou rukou když potřebuji přeřadit- například v zatáčce.

    Inu s článkem souhlasím určitě, ale též souhlasím s pány pod sebou, že jet třeba do chorvatska celou cestu a držet volant ve třičtvrtě na 3 je nemožné. Alespoň mě při tom bolí svaly palců 🙂 A řekl bych, že například při parkování pojedu spíš jako tuner a že na dálnici pojedu spíš jako manažer bez telefonu. Obzvláště ve městě, kde potřebuji často řadit po mně nikdo nemůže chtít abych držel volant obouruč. Jasně mít automat tak ok, ale takhle ne. Navíc pokud se budu cítit za volantem nepohodlně, pak budu přikládat provozu menší pozornost ať už chci nebo ne. Nejvíc nebezpečný mi přijde důchodce a kudlanka. Kudlanky většinou nemají dost zkušeností a v dnešní době občas na silnici vypustí takové lidi, kteří se ani neumí rojet na ruční brzdu, natož nějaké přednosti apod. No a důchodci, to je druhý extrém, jezdí podle starých pravidel a často ani ne podle pravidel ale po paměti. Takže si pamatují kde byla hlavní před 20 lety nebo i dříve a podle toho jedou. Jasně, že tuner ani manažer atd. nejsou správné způsoby, já jsem asi něco mezi správným držením a tunerem, klidně se přiznám, řídím teprve druhým rokem a můj idol je opravdu v Rychle a Zběsile, ale už jsem byl mnohdy v kritické situaci a dokonce i s tunerem jsem vyvázl bez škrábnutí(i co se týče auta až na 2 výjimky mnou nezaviněné) a tak vím, jaké to je a taky vím co u nás jezdí za lidi, kteří se chlubí jak nebourali ikdyž to střílí rychle, avšak tito hlupáci si neuvědomují, že to bylo, protože ostatní eliminovali jejich chyby. Závěrem bych chtěl říct, že můžem sedět jak chceme, ale stejně se může přiřítit jeden blbec, co nás zabije. Bohužel tak to je.

    Petr

    Já si myslím, že tento posez tunera se už neužívá v takové míře. Dnes mají sedačku sklopenou o něco méně, zato sedí na středovém tunelu nebo co, protože když jedu za ním, tak mu kouká hlava mezi sedačkama a loktem jsou opření snad až na sedadle spolujezdce. Připomíná mi to Vina Diesela z nějakého toho filmu. Akorát, že on na to má trochu image a není to tam tolik přehnaný, kdežto u nás čím víc opřenej doprava, tím víc … na pár facek.

    Vitoldo

    Takto držet volant je nesmysl. Jednak je to neergonomické a odkázal bych na AutoBild, kde je přímo toto držení volantu vyhodnoceno jako nevhodné. Otočit volantem o půl otáčky je fajn třeba na parkovišti, ale stačí jet 50 km/h a více než čtvrt rychlé otočky volantu znamená ztrátu trakce. Při držení volantu v jeho horní polovině máte navíc volant daleko více pod kontrolou (je možné působit větší silou a při tom s ním manipulovat mnohem přesněji).Stačí se podívat na řidiče rally nebo F1 jak drží volant. Všichni mají ruce v jeho horní polovině. Polohu za 10 minut 2 však považuji za mezní…

    ttt

    nechcem nic hovorit ale si pozri na googlu obrazky volantu z F1 a zistis, ze je zrezany hore (aj dole) tak, ze vobec netvori kruh a chytit sa da prave LEN v trictvrte na tri, s WRC to bude podobne, nie sice s tvarom volantu ale s poziciou ruk… ked som este pozeral WRC na AXN v 2006 ci 07 tak Chris Atkonson pri boceni dolava dokonca pouzival len jednu ruku, pricom lavu zdvihol tak, ze laket zvieral 90 stupnov… a chlapcovi sa darilo

    pes

    Hmm… AutoBild! 😀 Pak už chybí jen inspirace ve filmu rychle s zběsile, tam taky ví, jak se drží volant. A tuneři se inspirujou na 100%. 🙂

    pes

    Ano, čim víc vykloněnej, tim víc Vin Dýzl. Já bych to ale přejmenoval na Fail Dýzl.

    ridic trucker – turecky sed, na volantu noviny a v rukach lzice a rendlik

    Michal

    Snad se nechcete srovnávat se zavodníkama 😀 Zavodní vozy mají jiný převodový poměr řízení. Tzn že když v zavodním autě otočíte volantem. Ve vašem voze musíte otočit 2x tak aby ste dostaly kola do stejné polohy jako závodní auto.

    qwert

    Hele, jezdím dvacet let a před dvaceti lety se oficálně učila v autoškolách poloha za 10 2 při držení volantu.
    Pak se ale začali do volantů cpát naprosto zbytečný airbagy a tak se změnila konstrukce volantů a tak se začalo vyučovat 3/4 na 3.

    Kromě toho je to fakt teoretická diskuse, protože většina řidičů je schopná točit volant jednou rukou úplně stejně, jako by na tom volantu měla přidělánu kouli.

    Kromě toho byste mohli klidně rozebrat \“vnitřní úchop\“ volantu, kde levá ruka v podstatě leží na příčce volantu a pravá je někde na 2 3 hodinách.
    V podstatě při nezávodní jízdě skutečně není důvod držet volant oběma rukama. A občas ho přeci nemusíte držet vůbec – pokud je auto vpořádku, tak si na slušném koberci udrží přímý směr i bez držení volantu. :o)

    qwert

    tak to já jezdim vklácenej zásadně na opačnou stranu, a hlavou ve vokýmku, abych viděl před toho blba co to v předu zdržuje :o)

    qqq

    ano, volant, který má dvě, tři příčky nebo čtyři se každý ovládá trochu jinak, takže nemá smysl diskutovat o nějaké správnosti držení. Prostě podle volantu a stylu jízdy, atd.

    Honza Zapletal

    A protože mám v autě pomalejší převod než v závodničce, tak si rozsah natočení kol mám ještě k tomu omezovat špatným úchopem?

    Doporučuju podívat se na rally onboardy, např. na mediasportu. Je tam plno jízd i s Nkovýma autama. Např. homologované Subaru Spec C mělo aspoň v minulých verzích proti normální STI převod řízení zrychlený z 15,2 na 13:1. K polovičnímu převodu běžného silničního auta se budou možná blížit speciály S2000 a ostatní áčka. Musel bych asi dlouho hledat video kde jezdec používá jiný výchozí úchop než 3/4 na 3, což je taky přesně tam, kde má ramena a vykrojení na palce každý slušný volant.

    Když v dobách minulých bylo místo volantu kolo od vozu, opravdu asi těžko mohlo být ideální rozpažit, chytit ho uprostřed a zatáčet výhradně pomocí prsních svalů:) Proto za 10 dvě. Dneska máme volanty trochu jiné, a to, že nejdál bez přechytávání otočíte z úchopu uprostřed, je myslím nezpochybnitelné. S dnešníma velikostma volantů při takovém úkonu má člověk i potřebnou sílu, protože jaksi nepotřebuje rozpažovat a táhne to v ideálním rozsahu předloktím, bicepsy a kdovíčím ještě. Pokud zrovna neřídí Octavii WRC s poruchou serva, viz legendární video Drotár – Bánoci ze sprintu ve Vsetíně 🙂

    pes

    Hmm, před dvaceti lety se taky učilo, že socialismus je správný a že Američani jsou zlí imperialisti a vykořisťovatelé.
    Držet 3/4 na 3, nebo táhnout ze silnice. A basta!

    marcous

    no dobrý a když potřebuješ přeřadit rychlost,tak to uděláš zubama ??!!

    Prazak

    \“trištvrte na tri\“ je dobrý s řazením pod volantem, nebo automatickým řazením. Když z \“trištvrte na tri\“ jednou rukou řadíte a jedete rychle znamená centimetr levou možná i metry doprava či doleva. Tady mám raději jednu ruku na 12cté. Protože je opravdu na 12cté (ne 12a pět), tak mi ruka nepadá dolů. Při pomalé jízdě kolem půlnoci na dálnici, mam rád úchop volantu zespodu podhmatem. Sem tam odpočinek, nebo pití na manažera.

    řidič

    Řekl bych že když budu držet volant jako \“kudlanka\“ nebo \“tuner\“ tak se mi může stát že při aktivaci airbagu mi má vlastní ruka ,nebo dokonce obě i se snubním prstýnkem, přistane rovnou mezi očima. Napadá mně že kromně zlomeného nosu budu mít zlomeny i prsty. Zajímalo by mně jestli se někdo setkal s tím co jsem popsal a jak to tedy dopadne? Vždyť předmět nacházející se před airbagem přece musí být vystřelen obrovskou rychlostí jako projektil.Nemůže mně dokonce má vlastní ruka zabít? Tohle by mně opravdu moc zajímalo.

    Petr

    Jen se divím kolik lidí sem píše, že by nikdy v životě nedržela telefon v ruce když řídí 😀

    zase clanek o nicem….

    ukazte treba link na nejake video, jak spravne sedi jezdci rallye a ti co se zabyvaji driftovanim, ve srovnani s tim, jak se uci sedet v autoskole a ve srovnani s tim, jak se ridi F1.

    Zjistite, ze kazdy posez je uplne jiny v zavislosti na praci s volantem a pripadnym prehmatavanim.

    Styl s pokrcenym predloktim je dobry pro rallye je naprosto na hov** na okruhu a naopak a uplne totez plati pro auta, ve meste se ridi uplne jinak nez na dalnici.

    Sedacka se zasadne serizuje na pedaly pokud nejsou zavodni seriditelne a az potom se doladi volant, pripadne pokud to v aute nejde, tak aspon operadlo. Aspon tohle mohlo v clanku zaznit.

    kecy, kecy, kecy…..
    http://www.youtube.com/watch?v=Nkz76A0QpAM

    jsou to nejaka blbe \“kudlanky\“ ?
    nejsou..

    pro ty co to mozna nepochopili, jizda bez posilovace…

    mára

    Kecáš. Pokaždý je důležitý mít pokrčený uvolněný ruce, abys mohl korutit volantem. A je jedno, jestli jedeš RZ, 24h le mans nebo po dálnici a pak do města pro rohlíky. Ale to se všem těm jednoručkářům blbě vysvětluje. Voni to přece zlvádaj nejlíp.

    Lucky

    Aspoň něco máš chápavý 😀

    XXX

    Ale no tak, už Tě vidím na dálnici jak několik hodin držíš volant předpisově. Já to nedělám a osobně neznám nikoho by to tak dělal. Tvrdit se dá všechno. A ona histerie proti \“za 10 dvě\“ stačí se podívat na většinu řidičů a málo kdo má čistou 3/4 na tři. Taky je krapet náročnější tahat staríš auto bez posilovače řízení v malé rychlosti, ale to už dneska tolik lidí nezná a ….ani neposoudí.

    mára

    a víš že klidně i těch několik hodin držím? Míň mě bolej záda, ruce, dlaně a hlavně sem vždycky připravenej. Už se mi to jednou ve dvě ráno na prázdný D5 za Rozvadovem vyplatilo, když jsem potkal uprostřed dálnice pneumatiku z náklaďáku

    Tom Tom

    Ještě bych dodal, že telefonisti v 90% případů nepoužívají blinkry, protože jim na přepínání ovladače nezbývají končetiny. Ti co jezdí automatem jsou na tom o něco málo lépe. Celkově je však na jízdním projevu vidět, že jsou myšlenkama totálně jinde než na silnici. Často jedou jak s hnojem a dělají nesmyslé nebo opžděné manévry na poslední chvíli. Jezdím denně v Praze a okolí a mám na ně už oko.

    Strados

    Cybí mi tam ještě jedna extrémní poloha, kterou čato vidím u největších frajírků.
    Přdloktí obtočené kolem vrchu věnce volantu a velký předklon do předu.
    Na ty si dávám hodně velkýho majzla…

    Tenhle clanek je tak rok ci vic stary jestli se nemylim…

    mat33

    Dřív jsem si to myslel taky, ale od tý doby, co jsem najel na kus plechu a chytil defekt na LP kolo držim volant pořádně. Dá se na to zvyknout. Jezdim docela dost a občas i dost rychle a už se mi to párkrát hodilo. A když jim na dlouhý štrece chci ulevit, tak je posunu radši kousek nahoru… U moderního auta se dá vyhýbací manévr zvládnout i když docela frčíš, ale chce to nemít ruce v…. ale na volantu, nejlíp cca ve 3/4 na tři a MÍRNĚ pokrčený…

    drvostep

    Pozice za volantem je uplne jina na dalnici, ve meste, v mlze a v noci. Je taky jina pri pohodove jizde a nebo kdyz specham. Za zhorsenych podminek (mlha, mestsky provoz atp) pritahuju sedadlo o zoubek dopredu a taky trochu naprimuji sedadlo. Je li klid tak si klidne uvolnim sezeni skoro do stylu tunera (jsem duchdce). V noci kdyz neni skoro zadny provoz jezdim uprostred. Vyhnu se tak neprijemnym stretum se zveri, opilci a cyklisty. Kdyz se obevi nebezpeci musite tzv. umet vzit za volant. Hodne nevyjezdenych ridicu sevre volant a brzdi. Rychlejsi je reagovat volantem protoze uz na nem mame ruce. Na brzdu si musime preslapnout a vetsinou se tim moc nezachrani. Uhnout kamkoliv kde je misto a brzdit. Hezkej den.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist