caste-chyby-ridicu-ktere-zpusobuji-dopravni-zacpu.jpg

Časté chyby řidičů, které způsobují dopravní zácpu

dálnice v chorvatsku

Lámali jste si hlavu nad tím, proč v nějakém místě vznikla dopravní zácpa, i když se na silnici nic neděje a provoz může normálně plynout?

Diskuze

35 komentářů

    george

    Škoda, že si články tohoto typu čte pouze malé procento řidičů a navíc většina z nich tyto pravdila dodržují. Kdyby se tímto tématem zabývaly servery novinky.cz nebo idnes, asi by to mělo větší výchovný efekt. Hlavně to \“zipování\“ mě občas dovádí k šílenství, hlavně když nějaký dobrák zastaví celý pruh 500m před zúžením a snaží se nacpat do průjezdného pruhu a samozřejmě ho nikdo nechce pustit…

    Gale
    Jirik

    S ohledem na to, ze kazdy den cestou do prace a z prace projizdim snad padesati semafory (jejich umisteni mi nekdy prijde az nesmyslne, stejne jako jejich sladeni a casovani a naopak jsou i krizovatky, ktere by semafor potrebovaly jako sul), tak me dohani k silentsvi neochota ci neschopnost nekterych (no nekterych, vetsiny) ridicu se jednak plynule rozjet a jednak svizne zrychlit na mestske cestovni tempo. Patrne to povazuji za projev, ehm, pubertalni potreby si neco dokazovat, ale rychlejsi odjezd z krizovatky jednoznacne znamena vice aut, ktere na jeden interval projedou a tim vyssi plynulost provozu.
    A kdyz je clanek o zacpach tak jeste jeden zajimavy pripad z praxe, u M Skalka smerem na Prahu 3 je kaskada asi ctyr semaforu, obvykle celkem hladce prujezdnych (zelenou vlnu tam sice clovek nepotka, ale jede se vcelku bez zdrzeni). Jednoho dne zacpa az nekam nahoru na kopec k semaforu cislo jedna. Po dvaceti minutach (cca 250m) dojedu k semaforu cislo tri, tesne pred nim stoji na blikackach borec, kteremu vypovedel sluzbu jeho MB a blokuje prubezny smer. Coz v tomto konkretnim pripade znamena, za krizovatkou projede na jeden interval maximalne pet aut. Tipuju, ze za tech dvacet minut uz stala kolona nekde u Jizni spojky. Tak u nej zastavim a ptam se, jestli mu muzu pomoct odtlacit jeho auto na chodnik a uvolnit pruh. Borec na me hledi jak z jara a rika: \“Co? Ne, vubec.\“ Ja na to, ze ta kolona je kvuli nemu uz tak asi na hodinu. Pokrceni ramen:\“Odtahovka je na ceste a kolona me nezajima.\“ Zkousim to jeste raz: \“Jenom vas vuz presuneme o kousek zpatky, je to prace na dve minuty.\“ Vysledek zadny:\“Mne je to u riti, cekam na odtahovku, nikam auto netlacim.\“ Toz tak. Holt jsou mezi nami na silnicich i do sebe zahledeni sobci, kterym je zatezko pro ostatni zvednout pr…st.

    Jirik

    S ohledem na to, ze kazdy den cestou do prace a z prace projizdim snad padesati semafory (jejich umisteni mi nekdy prijde az nesmyslne, stejne jako jejich sladeni a casovani a naopak jsou i krizovatky, ktere by semafor potrebovaly jako sul), tak me dohani k silentsvi neochota ci neschopnost nekterych (no nekterych, vetsiny) ridicu se jednak plynule rozjet a jednak svizne zrychlit na mestske cestovni tempo. Patrne to povazuji za projev, ehm, pubertalni potreby si neco dokazovat, ale rychlejsi odjezd z krizovatky jednoznacne znamena vice aut, ktere na jeden interval projedou a tim vyssi plynulost provozu.
    A kdyz je clanek o zacpach tak jeste jeden zajimavy pripad z praxe, u M Skalka smerem na Prahu 3 je kaskada asi ctyr semaforu, obvykle celkem hladce prujezdnych (zelenou vlnu tam sice clovek nepotka, ale jede se vcelku bez zdrzeni). Jednoho dne zacpa az nekam nahoru na kopec k semaforu cislo jedna. Po dvaceti minutach (cca 250m) dojedu k semaforu cislo tri, tesne pred nim stoji na blikackach borec, kteremu vypovedel sluzbu jeho MB a blokuje prubezny smer. Coz v tomto konkretnim pripade znamena, za krizovatkou projede na jeden interval maximalne pet aut. Tipuju, ze za tech dvacet minut uz stala kolona nekde u Jizni spojky. Tak u nej zastavim a ptam se, jestli mu muzu pomoct odtlacit jeho auto na chodnik a uvolnit pruh. Borec na me hledi jak z jara a rika: \“Co? Ne, vubec.\“ Ja na to, ze ta kolona je kvuli nemu uz tak asi na hodinu. Pokrceni ramen:\“Odtahovka je na ceste a kolona me nezajima.\“ Zkousim to jeste raz: \“Jenom vas vuz presuneme o kousek zpatky, je to prace na dve minuty.\“ Vysledek zadny:\“Mne je to u riti, cekam na odtahovku, nikam auto netlacim.\“ Toz tak. Holt jsou mezi nami na silnicich i do sebe zahledeni sobci, kterym je zatezko pro ostatni zvednout pr…st.

    Jonatán

    100% Souhlas. – zip znají češi jen z oblečení(většina)

    Řidič

    A tím kamenem pak mnohé řidiče mlátit po hlavě 😉

    Moik

    Je to jen můj laickej názor, ale já problém zipování u nás vidím především v tom, že se lidi v levým pruhu nedokážou včas – když je ještě místo – řadit do pravýho. A asi největší problém jsou vychcánci, co schválně jedou až na konec zúžení a tam se snaží zařadit do už tak přeplněného průběžného.

    To, že budu kolona delší podle mě nevadí, protože za to pojede plynule třeba 60kmh. V případě úplněho využití obou pruhů až do zúžení bude sice kolona o kousek delší, ale nepojede.

    Je dobré zkusit si to někde v zahraničí, kde to celkem funguje.

    Tom

    Právě jse na Vašem příkladu vystihl klasické myšlení českého řidiče, který nechápe pravidlo zipu…

    Řidič

    Doufám, že nemáte řidičák a pokud ano, jděte ho co nejrychleji odevzdat …

    abc

    Řekl bych, že u Moika jde o záměrnou provokaci z dlouhé chvíle.
    Anebo lze aplikovat to, co píšu ve svém samostatném příspěvku níže.

    abc

    Domnívám se, že uváděné problémy jsou v neposlední řadě způsobené tím, že plno lidí není příliš chytrých. Gaussova křivka je nemilosrdná. Těch pár základních grifů potřebných k rozpohybování a ovládání auta sice zvládne i průměrný blb, ale v podmínkách dnešního provozu – rychlosti, hustota, víceproudé a různě propojované komunikace, stále víc pravidel, příkazů, zákazů a limitů – se už nedostatečná inteligence stává překážkou inteligentní komunikace s ostatními účastníky provozu.
    Ve vedlejším článku Tomáš Beran několikrát argumentuje \“silnice není mateřská škola a kdo to či ono nezvládá, nemá tam co dělat\“. Jenže oficiální politika tomuto neodpovídá: řidičák dneska udělá skoro každý a jezdící auto sežene za pár tisíc. A tak se po silnicích pohybují i ti, kdo na nároky dnešního provozu už místy nestačí. Nemají mentální kapacitu uvědomovat si, co všechno je v daném okamžiku třeba dělat a udělat, případně nedělat. Nedomyslí, že když do zipu nepojede nalepený na zadku auta před ním, pohodově se tam zasune kolega z vedlejšího pruhu. (Nebo možná očekávají \“podraz\“, že se mu do mezery budou cpát vychcánkové odvedle? Připomíná mi to trochu známý psychologický experiment s propojenými sprchami, kdy lze z horké a ledové vody namixovat použitelnou jen při spolupráci. Bez ní, stejně jako při tom zipování, to nefunguje.)
    Když jsme si zavedli, že auto je málem nároková záležitost a snadno dostupný statek, nemůžeme se divit. Podobně jako klesá kvalita vzdělání s tím, jak je umožňujeme stále většímu počtu lidí.
    Otoh, při tom množství blbců by to na silnicích mohlo vypadat i mnohem hůře.
    Ve hře jsou ale i jiné věci. Třeba hustá kamionová doprava taky přidává svoje.

    Kamy

    hehe 😀 vtipné a smutné zároveň. Vtipné v tom, že to vůbec nechápete, smutné v tom, že kvůli tomu že to nechápete děláte dusno těm co jezdí jak mají 😉

    Když je volný levý pruh, tak se má využít, to proto, aby se zvýšil průtok, to právě tvou povinností je takového řidiče z leva do zipu pustit a tvoje blbost, že ucpáváš pravý pruh když můžeš jet v levo a odlehčit tak zácpu.

    PS: nemluvím o případu souběžné jízdy, tam už se opravdu nic nenahoní, ale mnou uvedený příklad, je u naších čestvě rekonstruovaných dálnic TYPICKY.

    problém je halvně v tom, že všichni sou chytří jako svině…. Viz tvůj případ, je mi totiž jasné jak se na cestách prezentuješ a rozhodně to není dobrým příkladem pro PLYNULOST provozu.

    Moik

    Jo asi tak.

    Znovu opakuju, pravidlo plynulosti neznamená dojet až na konec uzavřeného pruhu a potom se snažit dostat do průběžného. abc, plynulost dosáhnete tím, že se zařadíte do průběžného pruhu v té chvíli, kdy nejméně nebo vůbec omezíte auto za sebou. Je při tom jedno kdo je jak chytrej a jestli se přistěhoval do A anebo jestli vyjel z T.

    Jestli tomu někdo chce říkat ZIP, pak prosím.

    Řidič

    Hm, abc má bohužel pravdu. Gaussova křivka je nemilosrdná.

    Řidič

    Původně jsem si říkal, že to nemá cenu, ale přehodnotil jsem to – třeba se chytíte a bude na silnicích alespon co se týče pravidla zipu o jednoho ignoranta méně. Zkuste si přelouskat (klidně i vícekráte, pokud vám to napoprvé nedocvakne) toto:

    http://www.ibesip.cz/640_ZASADY-BEZPECNE-JIZDY-5-Pravidlo-ZIP

    Gale

    Není to zas tak zlé, minimálně se to hodně zlepšuje.
    V Praze v Podolí teď indiáni trhají koleje a na nábřeží je celkem rušno, dva pruhy se sbíhají do jednoho (levý končí) těsně za světelnou křižovatkou, auta najíždějící zprava z vedlejší se navíc připojují jen asi 5m před zúžením. Projíždím tím místem každý den nejméně čtyřikrát a od začátku července jsem tam snad jen jednou potkal jinou situaci než zipování jak z učebnice.

    Gale

    Je to marný, je to marný, je to marný!
    Jak moc tupý musí být někdo, kdo právě dočetl jeden z nejlepších článků tady, shlédnul velmi výmluvné video a přesto je schopen napsat takovou snůšku slintů…postrádám už jen radu zablokovat ten neprůběžný pruh s předstihem aby měli \“vychcánkové\“ smůlu :-/

    Majk.Z

    No, mezi námi, s pravidlem zipu, o kterém píšou, souhlasím, tím se značně pomůže plynulosti, ale píšou i kraviny. Například, u auta se vstřikováním asi těžko vyřazením na neutrál někdo ušetří nějaké palivo (a že takových aut je už na našich silnicích drtivá většina). Spíš dá motoru pěkně napapat. 😀

    Řidič

    Ne že by to nebyl úplný detail a ne že bych se zrovna BESIPu chtěl nějak zastávat (byl to holt první odkaz, který mi hodil strejda Google), ale oni tam píší: \“… sundat nohu z plynu, nebo zařadit neutrál …\“, takže v polovině věty mají pravdu i u aut se vstřikem 😉

    Majk.Z

    Tak, to je pravda… Zas v jiné rovině pohledu… Vyřadit na neutrál (spíš teda v zimě a na kluzkém povrchu) je bezpečnostní riziko, takže bych to raději asi nedělal ani u aut s karbecem. 🙂

    Rozhodně se nechci hádat nebo slovíčkařit nebo rozvíjet OT. Jen takové doplnění. 🙂

    Majk.Z

    Resp. ono je to rizikové i za sucha, navíc, sice se ušetří pár desetin litru paliva, ale zas se ta cena za zařazený neutrál projeví jinde. 🙂

    Bukovski

    Velký problém jsou co nejrychleji jedoucí řidiči, kteří nevidí dál, než před svůj předek a nemají přehled o tom, co se kolem nich děje. Takový řidič brzdí, lepí se zbytečně na zadek, přehlíží značky, zúžené úseky, ostatní řidiče, atd. Před zúžením přejíždí do jiného pruhu a v místě zipu odmítají zipovat. Bohužel jich je velké procento a začínají se mezi nimi objevovat čím dál častěji ženy.

    K4my

    pozor, v kolonách platí pravidla souběžné jízdy 😉 Zase ze sebe nedělejte vola…. tam o vychcánky opravdu nejde.

    Tomek

    pokud stojí 5 aut za sebou , proč se musí 6té snažit nacpat před těch 5 ? Jiné to samozřejmě je když je aut víc, v této situaci ale nepouštím, protože to není otázka zipu, ale vyčůranosti …

    Jednim z velkych problemu je take zvedavost pri nehodach – tento nesvar je velmi rozsiren napriklad u nasich zapadnich sousedu davanych nam mnohdy za vzor. Nezridka se mi stalo, ze jsem stal v zacpe a v miste, kde se kolona rozjizdela byla v protejsim smeru nehoda, ale vsichni v mem smeru se museli podivat, co ze se to vlastne stalo. Hnus!

    Kuban

    V německu také nefunguje tak dokonale jak si tady všichni představují…

    Martin

    Princip zipu je, sjiždět se, před zúžením. Využívá se pomalé akcelerace, kdy se auta nárzník na nárazníku pohybuji zipem stejně rychle jako v jedné řadě – ale PROJEDE 2X VÍCE AUT!!!
    Pokud se nějaký idiot řadí 5míst před zúžením, tak jen blokuje pravý pruh, protože ten předtím 5t řidič by se prostým zipováním dotal na řadu jako 9tý. Díky Vám se tam dostane jako 11tý. A pokud 5 z těch 11ti uděla to co Vy, tak až 21!!! Takže tam bude stát do noci.
    KUPTE SI ANGLIČÁKY A ZKUSTE SI TO, KDYŽ TO NECHÁPETE !!!

    Martin

    Perličky ze zipu:
    1/ (opravdu NUMERO UNO) Klasika, všichni se řadí, co můžou ,do pravého pruhu už 100-200m před zúžením (o délce 10m). A ten tentokrát, ale fakt moc nejede. Když se uvolní levý pruh až ke zúžení, tak to pomalu projedu (co kdyby někdo prudce vyrazil) a koukám jako jelen – vpředu je v pravém pruhu nepojízdná dodávka, za ní se nějaký lepič tak nalepil, že to nemohl vytočit, aby ji objel, další lepič se mu nalepil na nárazník (aby je nějaké prase nepředjelo) a tak tam borce definitivně zablokoval no a ostatní stáli za něma. A do té stojící kolony se v dálce stále řadili další a další idioti, kteří neumí ZIP 🙂

    Martin

    Druhá perlička ze stejného místa:
    Borec si projede levým pruhem světelnou křižovatku, je první. A hned za křižovatkou zastaví, i když je před ním 300-400m úplně volné cesty do zúžení a bliká doprava. Jenže tam jedou vozy, které právě maji také zelenou. A tak tam stojí, ostatní nechápající řidiči za ním a postupně zablokovali tuto i vedlejší světelnou křižovatku. Protože, když konečně blikla červená a borec mohl do pravého pruhu, tak už měli zelenou jiné směry, ale ty nemohly projet a blok se šířil řetězově :-/

    vs

    Díky za popis letních zážitků z cest, ale s propustností komunikace je to trochu jinak.

    Problémům popsaným pod bodem i) až iv) se lze s trochou praxe a odhadu účinně bránit 2 sekundy trvajícím odstupem mezi vozy ovšem bez použití brzd. Bod v) je stejný problém jako bod i).
    Propustnost komunikace totiž zůstává víceméně nezávislá na rychlosti vozidel a času potřebnému k projetí daného úseku.

    Pokud má daným místem projet průměrně jedno vozidlo za 5 sekund, mohou jet vozidla za sebou rychlostí chůze (2 m/s) s 5 m rozestupy nebo se stejnou propustností také max. povolenou rychlostí (40 m/s) s rozestupem 195 m. Propustnost bude v obou případech stejná. Nikdo nemůže jet rychle, když nevidí a nemá kam.

    Proto, až uvidíte pomalejší vůz, bez brzd se držte alespoň 2 s za ním a zkrátíte cestovní čas sobě i spoustě lidí. Občas se sice najde někdo, kdo opravdu potřebuje být blíž k cíli o vteřinu dřív, vzápětí panicky zpomaluje, čímž vzniká domino efekt, kdy další vůz musí zpomalit ještě více. V současnosti neexistují účinné koordinační mechanismy pro pohyb vozidel v hustém provozu. Když by to měl být závažný problém, lehce to vyřeší třeba autopilot a auta bez volantu. Což bych ve městech bral hned teď.

    -.-

    Jenze milej pane, on je velkej rozdil zipovat na zuzene komunikaci a predjizdet kolonu odbocovacim pruhem! Takovy idioti totiz pravidelne pomale se pohybujici strudlik zastavi protoze se cpou dopredu misto aby se zaradili. A zpomali desitky lidi za sebou!

    -.-

    Jenze milej pane, on je velkej rozdil zipovat na zuzene komunikaci a predjizdet kolonu odbocovacim pruhem! Takovy idioti totiz pravidelne pomale se pohybujici strudlik zastavi protoze se cpou dopredu misto aby se zaradili. A zpomali desitky lidi za sebou!

    M.

    K tomu zipu – Řidič právě má dojet až k místu \’zužení\‘ a až tam se řadit do volného pruhu podle pravidla zip, ne co nejdříve vjet do volného pruhu jak je zde popsáno.

    Ajk Park

    Větu …“ Samozřejmě si nevšímejte jednoho vyblikávače“ … myslíte opravdu vážně? Snad mi nějaká pravidla nařizují, že musím uhnout v levém pruhu jen tehdy, pokud je za mnou více aut??? Děláte si pr..l??
    Ještě tady napište, že zapnout mlhovky pokaždý, co se silnice namočí od deštíčku je taky normální … tohle mě dostává, když nějaký rádoby odborník na dopravu (autor článku) mektá svoje moudra a nepřemýšlí u toho 🙁 Fakt by mě zajímalo, kterej dobytek tohle mlže napsat … takže když za mnou jede auto 200 a vyblikává mě, tak mu uhýbat nemusím? … pffff … ostatni jsou veci, ktere bychom meli znat z autoskoly a ne se kasat, jak se to tady vsichni hezky n(en)aucime ..

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist