Carlos Sainz: Španělský matador WRC i dálkových závodů

Běhal po kurtu s raketou v ruce, řídil legendární WRC, testoval Škodu Fabia a dnes stojí na prahu nové dálkové rally v Peugeotu 3008DKR.

Pokud byste se zajímali na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století o to, kdo že je Carlos Sainz, pravděpodobně byste se dozvěděli, že jde o velmi nadějného a nadaného hráče squashe – vždyť se stal i národním mistrem v tomto sportu! Přidejme ještě fotbal či lyžování.

Nicméně Carlos Sainz tak, jak jej známe my, o několik dekád později, je dvojnásobný mistr světa WRC, a také matador Rally Dakar. Mimochodem El Matador je právě jeho přezdívka z dob WRC, ale to asi každý ví.

Počátky v automobilových závodech spojil Carlos Sainz s itaslkým závodním speciálem, dnes už se tolik neví, že mistr začínal s Fiatem Panda anebo že později dominoval ve značkovém seriálu s Renaultem Turbo 5. Počátky v rally? Historické prameny říkají, že ty si (během Katalánské rally) odbyl Carlos Sainz za volantem Opelu Manta 400.

Někdo si Carlose Sainze spojí s Fordem, když zavzpomíná na jeho éru ve Fordu Escort Cosworth, jiný má před očima spíše kubické tvary Lancie Delta a obojí je správně.

U nás v roce 1989 končila doba komunismu, pohledem Carlose Sainze začínaly jeho zlaté časy v Mistrovství světa, stal se pilotem týmu Toyota Motorsport, když jezdil se speciálem Toyota Celica GT-Four. Ano, další ikonické auto, další důvod, proč si právě Celicu lidé začali více kupovat. Mimochodem týmovým parťákem mu byl Juha Kankkunen.

Možná právě spolupráce s finským jezdcem způsobila, že se Carlos Sainz o rok později stal prvním pilotem WRC původem mimo Skandinávii, který zvítězil v proslulé rally ve Finsku, nicméně to nebylo „to“ první vítězství, poprvé na nejvyšším stupni stál Carlos Sainz už při Rally Acropolis roku 1990. Celé jeho snažení vyústilo v zisk prvního titulu mistra světa.

Lancia, Subaru, opět Ford, opět Toyota, zase Ford, Citroen, Volkswagen… Carlos Sainz v následujících letech střídal značky a potkával další týmové partnery, neméně slavné, jmenujme za všechny třeba Colina McRae. Po dvou letech od zisku prvního titulu získal titul druhý, poslední.

Zmiňujeme-li Volkswagen, tak ten už nepilotoval Sainz v rámci WRC, v roce 2006 se stal členem týmu, který se zúčastnil Rally Dakar s vozy Race Touareg. Mimochodem i my v redakci máme s tímto speciálem osobní zkušenosti testování v tuniské poušti a jde o vzpomínky, které nikdy nezapadnou.

Každopádně dálkové rally Carlosovi učarovali, absolvoval snad všechny, kromě Dakaru, který by l v roce 2008 zrušen. Uveďme důležité mezníky – Carlos Sainz vyhrál Silk-Way Rally a zvítězil i na Rally Dakar 2010.

Po roce 2011 opustil Volkswagen Dakar, my se tedy větším krokem přesuneme společně s Carlosem Sainzem od VW k Peugeotu a Dakaru, ke kterému se díky francouzskému výrobci Carlos Sainz zase vrátil. Aktuálně působí ve společnosti dalších třech špičkových jezdců, kteří si svou proslulostí s El Matadorem opravdu nezadají.

3.1.2018 11:17| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist