Car-Pass, cesta k mezinárodnímu registru km?

Podle informací Sdružení na ochranu vlastníků automobilů známého pod zkratkou SOVA, se systém Car-Pass osvědčil v Belgii a nyní by se mohl rozšířit do Německa. Je to cesta i pro Českou republiku?

Stáčení počítadel ujeté vzdálenosti je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak především ekonomického. Dlouhodobě na to upozorňuje řada subjektů, včetně největšího obchodníka s ojetými vozy AAA AUTO. Tento stav se však nelíbí ani motoristům, pro něž znamená riziko koupě ojetiny se stočeným tachometrem především fakt, že zaplatili určitou částku za vůz, jehož hodnota je ve skutečnosti nižší.

Stočený tachometr také může přinést komplikace v dodržování servisních intervalů, a i to se pak přirozeně přenáší do zvýšených nákladů: nový majitel raději například vymění rozvody, než aby riskoval zničení motoru. Přitom podle Evropské komise má 5% až 12% ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru a při přeshraničních transakcích jde dokonce až o 40% automobilů!

Roční finanční dopad pro majitele těchto vozidel představuje 5,6 až 9,6 bilionů euro. Je tedy jasné, že by měl s tímto nešvarem někdo zatočit. Jenže třeba v České republice se o tom spíše jen mluví, než že by yly podniknuty skutečně účinné kroky.


Podle sdružení SOVA našla účinný recept Belgie s pomocí systému Car-Pass. V jejích šlépějích chce prý vyrazit i německý spolkový stát Dolní Sasko. V případě Německa se totiž hovoří už o každém třetím autě, jako o stočeném – dle statistik a odhadů německého automobilového klubu AvD.

Dolnosaský zemský parlament přijal před několika týdny usnesení, ve kterém doporučuje vládě, aby začala zavádět Car-Pass. Každé auto by tak mělo podle návrhu mít evidenci stavu najetých kilometrů. Zapisovaly by se nejenom při pravidelných technických kontrolách, ale i při každé návštěvě servisu.

Dané usnesení má za cíl podporovat i přijetí dalších opatření, kterými chce stáčení tachometrů eliminovat. Jde například o zákaz obchodu se zařízeními, pomocí nichž je možné počet kilometrů upravit a zajistit důsledné trestné stíhání manipulace s tachometrem. Usiluje také o celoevropský zákaz manipulace s tachometrem.

Systém Car-Pass v Belgii funguje již 10 let a může se pochlubit výbornými výsledky. Dle reportu Car-Pass bylo v roce 2006 až 60 000 aut podezřelých, že u nich došlo k manipulaci se stavem tachometru. V roce 2015 číslo kleslo na 1197 aut.

„Ceny aut na belgickém trhu tak odrážejí jejich skutečnou hodnotu a zákazníci se nemusí obávat, zda technický stav odpovídá počtu udávaných kilometrů,“ komentuje fungování Car-Passu předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat.

Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až půl milionu korun a stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý.

„Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, respektive k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moci před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje,“ informuje Veselý.

Vznik takovéto databáze podporují někteří obchodníci s ojetými vozy, zejména pak ti největší o ni vážně stojí. Vítají také každý krok vedoucí k napravení současného stavu, i když poukazují na určité nedostatky: „Pokud zákon skutečně bude obsahovat zmíněné ustanovení zakazující manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti, bude to průlomové rozhodnutí zákonodárců, které by mohlo přispět k potlačení tohoto podvodu, a to zejména v preventivní rovině. Je škoda, že zákon explicitně nehovoří o zákazu nabízení služeb stáčení tachometrů, které je běžné na internetu i v některých inzertních médiích,“ uvádí generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Přitom právě zákaz nabízet takovou službu a v případě jeho porušení vysoké sankce, by mohl být velice účinnou cestou. Naopak si moc dobře nedovedeme představit ztrátu platnosti STK, protože v ČR se problém stočeného tachometru týká opravdu velkého množství vozidel.

A co by pak následovalo? Opětovná STK s uvedením záznamu pravděpodobně najetých km do technického průkazu? To vypadá jako další kšeft přihraný Stanicím technické kontroly, z nichž některé už dnes nepostupují vůči motoristům korektně – známe případy vyhození od STK za nesmyslnou drobnost, dokonce nám technik jedné STK prozradil, že mají nařízené procento vozidel, které měsíčně nesmí projít!

Navíc se nabízí další otázka: kdo a na základě čeho rozhodne, že u daného vozu bylo s ujetými kilometry manipulováno? STK? A z čeho bude čerpat potřebné informace? Chystaný zákon v nás zatím vyvolává skutečně řadu otázek!

12.12.2016 2:55| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist