Cadillac STS SAE 100

Experimentální auto budoucnosti vás naviguje satelitními snímky, má kola z uhlíkových vláken a dekadentních 505 koní k dobru.

 

Pojízdná laboratoř na exotických kolech s poněkud dlouhým názvem vznikla na počest stého výročí zasedání Společnosti automobilových konstruktérů SAE (odtud název) a automobilka General Motors chce jejím prostřednictvím ukázat všechny nové technologie, které již má nebo by mohla mít v budoucnosti k dispozici.

Na STS spolupracovalo 38 dodavatelů, od kterých pochází celkem 50 význačných technologií, z nichž devět se už objevilo u sériového Cadillacu STS, dvaadvacet z nich je k dostání na jiných autech a devatenáct z nich zatím teprve čeká na případné sériové využítí.

K těm zajímavějším prvkům výbavy STS SAE 100 patří:

– Trojrozměrná navigace: Používá satelitní fotografie s vysokým rozlišením (jsou vidět jednotlivé značky a sloupy osvětlení), které promítá na displej tak, aby měl řidič lepší orientaci o své poloze.

– Čidlo stavu oleje: Čidlo analyzuje stav a hladinu oleje a signalizuje potřebu výměny oleje až v okamžiku, kdy je to opravdu nutné. Slouží k zamezení předčasných a nákladných výměn oleje.

– Vnitřní zpětné zrcátko s integrovaným LED displejem: Promítá pohled na zadní sedadla snímaný kamerou namířenou na zadní místa, nebo podle potřeby promítá situaci za autem při couvání.

– Elektronický samosvorný diferenciál: Stejný systém jako například u Ferrari F430, pouze u velkého rodinného výkonného sedanu.

– Bezvíčkový přístup k plnění paliva: Hrdlo nádrže je opatřené pouze zasouvací záklopkou ovládanou z interiéru. Již nehrozí ztráta víčka, ani potíže při tankování pro postižené osoby, které nemohou klasické víčko otevřít.

– Dvoudílná karbonová kola s hořčíkovými loukotěmi: Nejlehčí a zároveň i nejpevnější ráfky na světě. Efektivní způsob, jak snížit neodpruženou hmotnost, zlepšit zrychlení, účinnost brzd, jízdní vlastnosti a spotřebu.

Kdyby podobné auto vzniklo v Japonsku či Evropě, mělo by pod kapotou zcela jistě ekologicky přátelský hybridní pohon, palivový článek či přinejhorším moderní diesel.

STS SAE 100 je ale přeci jen americký výtvor a jako takový si ponechal starý dobrý benzínový osmiválec do V, navíc s kompresorem, který mu dává výkon 505 koní při 5600 ot/min a točivý moment 707 Nm při 3600 ot/min.

Je spojený s šestistupňovou automatickou převodovkou s funkcí sekvenčního řazení.

O jízdních výkonech GM mlčí a uvádí jen to, že vývojové auto testoval na vlastních okruzích v Michiganu a Arizoně.

redakce autoweb.cz

6.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist