Bude stáčení tachometrů trestným činem?

Hledání cesty, jak jasně postavit stáčení počítadel ujeté vzdálenosti mimo zákon a zároveň to nepoctivcům co nejvíce ztížit, není snadné.

Navštívili jsme seminář na toto téma v poslanecké sněmovně PČR a zajímalo nás, jak dopadla petice zaslaná ministerstvu dopravy.

Stáčení počítadel ujeté vzdálenosti představuje velký problém, který trápí především obchodníky s ojetinami a motoristy, kteří si tyto vozy kupují. V menší míře ale dochází k manipulaci už i u nových vozidel, jež mají záruku omezenou počtem ujetých kilometrů. Tuto službu nabízí například jedna společnost sídlící v Praze. Z těchto důvodů hledá řada odborníků a profesionálů z oboru cestu, jak manipulaci s tachometrem jasně definovat jako trestný čin a pomocí dalších kroků ztížit.

Stočení tachometru sice již dnes lze považovat za trestný čin podvodu, ale jen pokud bude například v kupní smlouvě uveden „počet ujetých kilometrů“. Místo toho se však uvádí „stav tachometru“. Navíc jen těžko lze toto jednání konkrétní osobě dokázat. Na to upozorňuje i Karel Hanzelka, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy: „Tachometr není cejchovaným měřidlem. Navíc vidíme problém v dokazování nekalého jednání. Majitel vozu totiž může tvrdit, že se změnou hodnoty na počítadle ujeté vzdálenosti nemá nic společného a říci, že se tak muselo stát v době, kdy jej měla zapůjčen osoba blízká.“​​Kudy vede cesta?
Debata, kterou uspořádal poslanec Stanislav Huml, přivedla na půdu poslanecké sněmovny PČR řadu odborníků. Nechyběl předseda sdružení Sova (sdružení na ochranu vlastníků automobilů) Zbyněk Veselý, Josef Pokorný z ministerstva dopravy, Jana Horáková z ministerstva vnitra, generální ředitel největšího českého prodejce ojetých vozů AAA AUTO Anthony James Denny nebo Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Z dalších jmenujme například zástupce společnosti Dekra, ČOI, dopravních inspektorátů a další. Z výčtu plyne, že rozhodně nešlo o okrajovou záležitost. Co tedy zaznělo a jakou cestou se má boj se stáčením tachometrů ubírat?

„Například v Belgii, Německu či USA je přetáčení počítadel ujeté vzdálenosti definováno jako trestný čin a stejně tak nabízení této služby,“ uvedl Veselý. Tohoto stavu by mělo být dosaženo i v České republice. „Už samotné zařazení manipulace s tachometrem mezi trestné činy může působit preventivně a od tohoto jednání odrazovat,“ upozornil Stanislav Huml, který přišel především vyslechnout názory odborné veřejnosti, aby bylo možné navrhnout vhodné legislativní řešení. „Myslím, že dobrým základem by byla novelizace zákona 56 a na ní by bylo dobré navázat novelizací trestního zákoníku, protože jinak to nebude mít ten odstrašující účinek,“ zdůraznil.

V připravované novele zákona č. 56/2001 Sb. počítá ministerstvo dopravy se zákazem přetáčení tachometrů, které by se mělo stát přestupkem. „Počítáme s pokutou až do výše 5 milionů korun,“ uvedl Josef Pokorný. Následovat by dále měla povinnost zapisovat stavy najetých kilometrů do velkých technických průkazů vozidel při změně majitele. „Také usilujeme o to, aby se zapisovala výměna nebo oprava tachometru. Účinnost novely odhaduji na první polovinu roku 2012,“ uzavřel s tím, že ministerstvo dopravy by bylo také změnu trestního zákoníku, která by nově definovala přetáčení tachometru jako trestný čin. „Nemáme to ale v gesci a ministerstvo spravedlnosti je zatím proti,“ dodal.Prodejce ojetých vozů Auto ESA před několika dny zaslal petici na ministerstvo dopravy, připojit se mohou i lidé na sociální síti Facebook (facebook.com/peticekilometry). Odpověď přišla z ministerstva dopravy 13. září, a jediné co jasně potvrzuje je zapisování stavu počítadla km do technického průkazu při změně vlastníka vozu.

Co je třeba změnit?
Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia poukázal na dostupnost potřebného vybavení pro manipulaci s tachometrem: „Na internetu je možno sehnat již od 3000 Kč software, s nímž každý laik dokáže během patnácti minut nastavit na tachometru libovolné číslo. Zatímco stíhačka Gripen věnuje na zajištění bezpečnosti vlastního systému téměř polovinu kapacity, u osobních automobilů je to většinou nula. Věřím, že v blízké budoucnosti bude možno dokonce odcizit automobil prostřednictvím smartphonu přes připojení blootooth, kterým již disponuje mnoho vozů.“

Na semináři zazněl také návrh na zákaz prodeje vybavení umožňujícího stáčení tachometrů. To je ale dost problematické, neboť jde o funkci, kterou nabízí i řada diagnostických softwarů používaných autoservisy. Ke stáčení tachometrů dochází v mnoha případech u dovážených ojetin a to ještě před první STK na území ČR. Nakonec na našem trhu je celá řada takto poznamenaných vozidel. Vyšší kilometrový proběh přitom laik mnohdy nemá šanci odhalit. Z tohoto důvodu navrhl Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu, aby bylo při registraci automobilu dovezeného ze zahraničí nutno přiložit potvrzení prodejce o stavu ujetých kilometrů: „Nejvíce vozů se k nám vozí z Německa a Francie. V obou těchto zemích je přetáčení tachometrů trestné. Prodejci by tedy při uvádění nepravdivých údajů riskovali trestní stíhání.“Že je problematika dovozů v boji proti stáčení tachometrů žhavým tématem potvrzují i slova zástupce největšího českého autobazaru AAA AUTO. „Před krizí jsme kvůli přetočenému tachometru odmítali 30% vozů, dnes je to už přes 43%. Podvodníci zjistili, že zejména importované ojetiny už nemohou cenou na tuzemském trhu konkurovat, proto se je snaží vylepšit přetáčením tachometrů. V Hamburgu můžete koupit ojetinu s 300 000 najetých kilometrů, stočit jí na 120 000 a vyděláte navíc až 2000 EUR,“ uvedl Anthony James Denny, generální ředitel AAA AUTO.

Prodejce ojetých vozů AAA AUTO je jedním z těch, co spolupracují se společností Cebia a vozy touto cestou prověřují. „Stavy tachometrů prověřujeme a garantujeme. Ale občas je vůz tak vylepšen, například výměnou volantu, pedálů nebo potahů sedaček, že je pro nás velmi těžké stočení odhalit. Avšak pokud se to prokáže, vracíme zákazníkům v rámci reklamačního řízení plnou kupní cenu,“ uvedl Denny.

Jana Horálková z ministerstva vnitra přišla s návrhem zřízení veřejné databáze. „Občané by měli mít přístup k historii vozidla. Bylo by dobré, aby registrační úřady stavy tachometrů kontrolovaly,“ uvedla. Podle ní by to vedlo už nyní k lepšímu boji s tímto nešvarem: „Platí ustanovení zákona o sankcích za uvádění nepravdivých informací státnímu orgánu, jakým je například právě registrační úřad. V přestupkovém zákoně lze stanovit možnost zákazu činnosti pro firmy, které stáčení tachometrů praktikují.“​Co můžeme čekat?
V blízké budoucnosti jistě přijde několik změn, které stáčení tachometrů ztíží. Určitě bude toto jednání kvalifikováno jako přestupek a při změně majitele se s největší pravděpodobností bude zapisován stav km do technického průkazu.

V budoucnu by se tedy mohla stát manipulace s počítadlem ujeté vzdálenosti trestným činem. Samotný tachometr (přístrojový štít) by bylo možné měnit jen v autorizovaném servisu a tento krok by se zapisovat do technického průkazu. Zde se ale nabízí otázka, co s vozidly, jež nemají v ČR autorizovaný servis?

Milan Jirouš

3.11.2010 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist