Bude karbon levnější než ocel? Podle dodavatele Audi a BMW klesne jeho cena až o 90 %

Jisté to zatím není, rozjíždějící se projekty výroby uhlíkových vláken však naznačují, že karbon by nemusel být pouze výsadou luxusních a sportovních aut.
bude-karbon-levnejsi-nez-ocel-podle-dodavatele-audi-a-bmw-klesne-jeho-cena-o-90-1100x618.jpg

Navzdory sériové produkci BMW i3 a rozjezdu výroby jeho sportovněji orientovaného sourozence i8 je karbon (v zásadním rozsahu použitý v jejich konstrukci) nadále považován za exotický a hlavně drahý materiál.

Zatímco za kilogram oceli platí automobilky podle poradenské společnosti Roland Berger Strategy Consultants méně než dolar, kilogram uhlíkového kompozitu je v tuto chvíli vychází až na dvacet dolarů. Takže ačkoli jsou součástky z něj vyrobené výrazně lehčí, prozatím na něj můžou spoléhat především supersporty či jiná exotická auta.

Že by se tento stav mohl zásadním způsobem změnit, naznačují zástupci německé společnosti MAI Carbon Cluster Management GmbH z Augsburgu, která rozjíždí projekt v hodnotě 80 milionů eur, zčásti podporovaný i německou spolkovou vládou. „Klíčem je automatizace výrobního procesu,“ naznačuje šéf projektu a profesor Technické univerzity v Mnichově Klaus Drechsler.

„Jsme zhruba v polovině cesty snižování nákladů výroby dílů z karbonových komponentů,“ říká Drechsler a slibuje snížení nákladů na jejich produkci až o devadesát procent. To by znamenalo, že cena karbonu poklesne minimálně ke 2 dolarům za kilogram, a pokud připustíme, že výsledná hmotnost takové součástky může být i méně než poloviční oproti ocelovému ekvivalentu, v tu chvíli bude produkce karbonové karoserie vycházet levněji než té dnešní z konvenčních materiálů.

Přesto na přehnaný optimismus zatím není důvod. Snižování ceny karbonu jistě nebude skokové, ale bude probíhat postupně. I to ale dovolí jeho masivnější nasazení a tak se zdá, že nejbližší roky by mohly patřit automobilům s hybridní konstrukcí využívajících klasickou ocel, hliník i karbon. Příkladem má být třeba příští BMW řady 7, které bylo právě takto navržené a jehož základní hmotnost ve verzi 740i s přeplňovaným řadovým šestiválcem by mohla v základní výbavě klesnout až o 200 kg, na výsledných 1,65 tony.

zdroj: Autonews

10.10.2014 5:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist