Bodový systém: zkušenosti v dalších zemích EU

Bodový postih řidičů se pozitivně projevil zejména v Itálii, někde jsou jeho výsledky sporné.

Systém trestných bodů za dopravní přestupky platí v různých obdobách například v Itálii, Irsku, Rakousku a Maďarsku. Španělsko se na jeho zavedení chystá stejně jako Česká republika 1. července. Zatímco v Itálii vedl bodový systém ke snížení počtu dopravních nehod, v Maďarsku nehodovost výrazně neovlivnil.

V Itálii byl nový dopravní zákon s bodovým systémem zaveden v roce 2003. Už po roce se ukázalo, že vedl k vyšší ukázněnosti řidičů a především k omezení nehodovosti. Za rok klesl počet nehod o 3,1 procenta. Za stejné období zemřelo na silnicích o 7,3 procenta méně lidí. Snížil se i počet raněných. Pozitivní trend údajně pokračoval i loni, statistiky ale ještě nejsou známy. Italští řidiči mají „k dispozici“ 20 bodů. Za nejnebezpečnější přestupky se odečítá až 15 bodů. Pokud se ale řidič nedopustí žádného prohřešku, může počítat s odměnou dvou kladných bodů za každé dva roky bez postihu a celkem tak může na svém kontě mít 30 bodů. Čerství držitelé řidičských oprávnění – tedy do tří let po složení zkoušek – zde ovšem musejí počítat s výchovným trestem, který má podobu dvojnásobného množství trestných bodů.

V Maďarsku bodový systém, který zde byl zaveden v roce 2001, bezprostředně nehodovost výrazně neovlivnil. Situace se mírně zlepšila až v roce 2005, kdy poprvé po zavedení systému došlo k dvouprocentnímu poklesu počtu nehod. Další zlepšení slibuje letošní rok. Maďarská policie tvrdí, že na tomto zlepšování situace už má vliv i bodový systém. Někteří odborníci to ale zpochybňují. Maďarský řidič může nasbírat maximálně 18 bodů, poté mu už policie vezme na půl roku řidičský průkaz a k jeho získání zpátky musí absolvovat nové školení a složit zkoušky. Každý bod má „životnost“ dva roky, poté se z evidence vymaže.

V Irsku existuje bodový systém od roku 2002. Jeho kritici ovšem tvrdí, že nefunguje, protože ho policie s výjimkou několika každoročních akcí zaměřených na vybírání pokut za vysokou rychlost příliš neprosazuje.

Rakousko má právě rok zavedený „záznamový řidičský průkaz“, který představuje něco jako „bodový systém bez bodů“. Spáchání přestupku představuje první záznam do registru jen pro výstrahu, druhý záznam znamená povinnost absolvovat sezení u psychologa a „nácvik správného řidičského chování“, třetí záznam vynese odebrání řidičáku na tři měsíce. Každý záznam s sebou nese také pokutu v různé výši. Záznam je automaticky vymazán po dvou letech řízení bez deliktu. Autoři rakouského dopravního zákona vidí rozdíl mezi záznamovým a bodovým systémem v „měkkosti a výchovnosti“ záznamového řidičáku. Vzhledem k relativní krátkosti jeho fungování nejsou ještě k dispozici konkrétní data, nakolik záznamový řidičák snížil nehodovost.

Ve Španělsku začíná bodový systém pro řidiče platit od 1. července. Úřady si od něj slibují snížení nehodovosti v prvním roce o pět až deset procent, během čtyř let o 30 procent.

autoweb.cz, ČTK

29.6.2006 10:57

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist