BMW Z4 M40i: Sportovní roadster je zpátky (první jízdní dojmy)

BMW Z4 je zpátky v plné síle. Vrátilo se ke sportovnosti a to je dobře!
img_2665-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Autoweb.cz

Sportovní roadstery mají v historii BMW dlouhou tradici. Uběhl však přibližně rok a půl mezi obdobími, kdy mnichovská značka ukončila výrobu minulé generace Z4 s označením E89 a nahradila ji zbrusu novou generací G29. Přestože se může zdát, že vývoj pokračovatele slavných BMW Z trval příliš dlouho, BMW si dalo při své práci opravdu záležet, aby nová Z4 byla výrazně lepší než ta stará. Navíc se vrátila zpátky ke kořenům, protože sportovní zážitek je tady na prvním místě.

Výrazná změna je vidět už na první pohled, protože se Z4 zbavila těžké pevné skládací střechy, která je nahrazena jednoduchou látkovou střechou. V poslední době se setkávám s řadou odpůrců nového designového směru BMW, ale za sebe musím říct, že se mi nová Z4 prostě líbí. Vypadá mnohem lépe, než na oficiálních fotografiích.

Naživo je tohle auto více rozpláclé, než se z oficiálních fotek může zdát, a nejvíce mě baví jeho přední část. Kapota je dlouhá, jak má u roadsteru správně být, a široké ledvinky opticky dotváří nízký dojem. I přes velké množství různých prolisů a zlomů na mě nepůsobí příď tak odvážnými designovými tvary, jako záď s ostrou hranou fungující jako spoiler. Vzhledem k tomu, že mám tu čest s nejvýkonnější nabízenou motorizací, mou pozornost poutají i čtyřúhelníkové výfukové koncovky. Ty jsou dominantou M40i a u slabších čtyřválců se s nimi nesetkáme.

Je ale na čase přestat s kocháním se a zjistit, co nové BMW Z4 M40i umí. Přestože je rozvor náprav oproti minulé generaci o 2,5 centimetru kratší, v interiéru je prostoru překvapivě mnoho. Za volantem se sedí nízko na dlouhé nohy a o silnou oporu těla se starají sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Nastavuji si svou ideální pozici a následně stiskávám startovací tlačítko vedle voliče převodovky.

Dvakrát přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec se rychle roztočí a po zlověstném vyštěknutí se okamžitě usazuje v hluboce znějícím kultivovaném volnoběhu. Vzhledem k tomu, že je krátce po deváté hodině ráno, první co s novou Z4 vyzkouším je bohužel hustý pražský provoz. Už při prvních kilometrech mě ale překvapuje pohodlný podvozek. Záleží pouze na vkusu řidiče, zda raději zvolí komfortní nebo sportovní nastavení, protože jediným rozdílem jsou větší výkyvy karoserie měkčího nastavení.

Blíží se konec silnic hlavního města a s řídnoucím provozem můžu konečně zjistit, jak Z4 jde to, k čemu bylo stvořené. V režimu manuálního řazení osmistupňového automatu od ZF podřazuji na dvojku a lineárně, ale rázně sešlapávám plyn k podlaze. Motor se nenechá pobízet a okamžitě vystřelí dvoumístný roadster vpřed. Mohutná hnací síla o 335 koních a 500 newtonmetrech neváhá a prokluzem hnacích zadních kol zavrtí autem.

Reakce na plyn je okamžitá a nával výkonu připomíná výbuch. Křivka točivého momentu je velmi plochá a jeho maximum je dostupné už od 1 600 otáček za minutu, takže Z4 M40i dokáže pružně zrychlovat od nízkých otáček i se zařazenou osmičkou. Větší radost je ale pochopitelně jízda na nižší převodové stupně. Motor se ochotně vytáčí až k omezovači, což je doprovázeno hlubokým zvukem linoucím se z výfuku (ne, soundtrack z reproduktorů tady nehledejte) a syčením turbodmychadel. Když se přiženete k zatáčkám a začnete zpomalovat masivní silou obrovských brzd, z výfuku se ozve zapraskání z turbodmychadel.

Brzdná síla přitom nastupuje čistě lineárně a nechá se dobře dávkovat. Skrze přesné komunikativní řízení s rychlým převodem je snadné vodit Z4 od apexu k apexu, čemuž napomáhá i snadná obratnost ovlivněná ideálním rozložením hmotnosti 50:50. Na jízdních vlastnostech v zatáčkách si BMW dalo opravdu záležet. Karoserie je tuhá, nekroutí se, a adaptivní sportovní podvozek M odvádí práci na výbornou. Z4 reaguje na povely bez sebemenšího zaváhání, sedí a je neustále přilepená k asfaltu. Právě tady je konečně pořádně znát výhoda látkové střechy oproti kovové, protože napomáhá nižšímu těžišti. Jízdní stabilita je vynikající, a když to přeženete s plynem, přetáčivost na sebe nenechá dlouho čekat. I tak ale auto zůstává úžasně čitelné.

Když se naše dvouhodinové první setkání blíží ke konci, mám ještě možnost nové BMW Z4 M40i vyzkoušet při jízdě po dálnici. Převodovka s jistotou velké hnací síly okamžitě řadí až na nejvyšší osmý rychlostní stupeň, aniž bych pocítil jakékoliv cuknutí. Opět uznávám, že BMW má nejlepší automat současnosti. A odhlučnění? Fenomenální, ani v rychlostech blížících se 200 kilometrům v hodině se do auta nepřenáší aerodynamický hluk.

V novém BMW Z4 lze snadno cítit, že takovému autu prostě nesvědčí GTčkové pojetí, se kterým jsme se setkali u minulé generace. Tohle auto se zkrátka povedlo a je velmi, velmi dobré. Nejenže se s ním dá bez problémů jezdit po městě, protože výborně navržený podvozek snadno tlumí nerovnosti a nepřenáší rány do interiéru, ale jakmile s ním vyjedete na volné klikaté silnice se staženou střechou, uhrane vás svou velkolepostí. Už teď se těším, až s ním budu moci strávit více času v rámci plnohodnotného testu. Vzkaz do BMW: Tohle se vám prostě povedlo!

3.4.2019 12:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist