BMW Z4 M40i: Postavili jsme ji vedle první generace. Vypadá a jezdí famózně!

Léto je v plném proudu a sezóna kabrioletů volá mocněji než fanoušci Hry o trůny po nové sérii, proto se doslova nabízelo vytáhnout BMW Z4 Roadster a složit střechu. Vzniklo však několik otázek – má tu 340 koní smysl? Co mi auto dá? A není tak trochu zbytečné? Odpověď jsme hledali na klikatých okreskách.
bmw-z4-test-autoweb-1-generace-3-rwd-bimmer-cabrio-m-performance-sunset-9-1100x618.jpgCelá galerie 19 Zdroj: Jan Majurník

Nejlepší auto na léto je jednoznačně to bez střechy. Stačí shlédnout modelové řady jednotlivých výrobců, prozkoumat fotky kabrioletů a už cítíte ten závan svobody. Jízda s otevřeným nebem nad hlavou vlastně přináší úplně jinou dimenzi cestování, jde zkrátka o jinou kolej, vyšší metu, kterou takřka ničím nenahradíte. Důkazem toho jsou světově zajímavá auta, která ve verzi bez střechy nabývají na atraktivitě, ale i ceně.

Takové Ferrari LaFerrari Aperta překonalo očekávání samotné automobilky a jeho hodnota dnes stále roste. Opakem extrémně drahých supersportů jsou cenově dostupné roadstery, jakými jsou například Mazda MX-5, ve které muži vypadají trochu jako gayové, nebo Nissan 370Z-Roadster, kterého u nás „nikdo“ nekupuje. Větší počet novotou vonících plátěných střech musíte hledat u prémiových značek, jakými jsou Jaguar, Mercedes-Benz nebo právě BMW Group.

Mnichované totiž auty pro slunečné dny rozhodně nešetří a mají pokryté prakticky všechny třídy počínaje kompaktním Mini, konče megalomanskou řadou 8. Mezi prodávanými kousky se ukrývá i svěže vypadající roadster, který má podobně jako jeho jmenovec Zorro tajemnou tvář. Design si nelze splést – vpředu typická široká maska chladiče, ale „andělské oči“ denního svícení už jsou uspořádány vertikálně, což je pro BMW celkem nezvyklé.

Typičnost roadsteru doplňuje protažený čumák délkou připomínající Pinocchiův nos, robustnost navodí muskulární blatníky vyrýsované jako svaly Arnolda Schwarzeneggera v nejlepších letech a pravou radost navodí plátěná střecha, kterou umí servomotory elegantně složit do kufru a ještě zbyde dost místa na bagáž. Agilita, dynamika a testosteron z „bavoráka“ stříkají už na dálku – kropící vozy svlažující chodníky by se od něj mohly učit.

Ve své podstatě u kabrioletu moc nejde o motor, ačkoli i u BMW jsou schopni nabízet sportovně laděné auto s dieselem, nicméně do sporťáku pro radost se „chrochtání“ vážně nehodí. Jinou písničku hraje testovaná Z4, protože ta dostala do vínku přeplňovaný zážehový řadový šestiválec o výkonu 340 koní, kterému stačí ke zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu jen 4,6 adrenalinem naplněných vteřin.

Těžko budete hledat dynamičtější způsob dosažení pocitu dokonalé svobody, tedy pokud nezainvestujete stamiliony do nějaké hypermoderní exotiky s výkonem přes 1 000 koní. V základu u všech motorizací pracuje osmirychlostní sportovní automatická převodovka – ta si s přenosem 500 Nm točivého momentu na zadní kola poradí celkem hravě, ale takový příval síly mnohdy nepoberou pneumatiky a do akce nastupuje nekompromisní elektronická stabilizace. Práci počítačů jde částečně utlumit a nechat auto trochu zatančit do stran, případně vyrobit pár koláčů.

Jakmile nastane to správné „kabrioleťácké“ počasí, stačí držet kouzelné tlačítko a za deset vteřin máte střechu dole. Pocit volnosti ještě vylepší režim Sport Plus upravující reakce na plyn, podvozek nebo vzhled digitálního přístrojového štítu. Procedura návalu štěstí ještě vyžaduje posunout páku řazení doleva (sportovní, manuální režim), hluboce se nadechnout a sešlápnout pravý pedál úplně podlahu.

Elektronika se popere se startem, auto nasaje sloní porci kyslíku a pošle sílu na zadní nápravu. Střelhbitý odpal doplní ještě odstředivá síla tak mocná, že cítíte v průběhu akcelerace, jak moc je zadek v zátěži a přední náprava pocitově zvednutá. K tomu všemu hraje k tanci a poslechu motor, rytmus udržuje (při řazení) odfukující turbodmychadlo a pravidelně si dává sólo na bicí i střílející výfuk, který občas práskne hlasitě jako čert bičem. V takových chvílích vám tělo krátkodobě vyplaví víc endorfinů než po kvalitním sexu a adrenalinu jakbysmet. Jenže dává to vůbec smysl?

Všeobecně ne. BMW Z4 M40i je až zbytečně nafoukané auto s „nesmyslným“ výkonem, se kterým většina řidičů stejně neumí hospodařit. Navíc uvnitř brzy přichází syndrom supermana, protože odladěná technika, stabilizace, stažená střecha, podmanivý zvuk a návykový adrenalin dávají falešný pocit nepřemožitelnosti.

Míra dávkování plynu je tu zvláště odvislá od míry umu řidiče a na zemi stále platí dosud nepřekonané zákony fyziky. Svoje o tom mohou vyprávět majitelé mustangů, kteří hrdinně roztřískali svoji „ameriku“ při nekontrolovatelném smyku. Silná zadokolka je jako oheň, tedy dobrý sluha, ale zlý pán. Chceme tím říct – nedělejte kraviny v provozu, natankujte 100oktanový benzin a stavte se na otevřených jízdách na některém ze závodních okruhů.

Pokud vám nevadí být v očích většiny veřejnosti za náfuku, terčem závistivých pohledů řidičů Felicií a obdivovaný více méně jen adolescenty a motorkáři, pak můžete v Z4 M40i najít něco víc než nesmyslnou hračku se základní cenou skoro 1,7 milionu korun nebo antidepresivum. Sporťák si osvojil také komfortní prvky „bavoráků“ vyšší tříd, takže jste obklopeni příjemnými materiály, přehlednou navigací, slušným odhlučněním a vysokým komfortem.

Naše záplatované cesty podvozek zvládá bez mlácení, parkování s omezeným výhledem (natažená střecha) kompenzuje kamera a do kufru si díky průvlaku sáhnete i z místa řidiče. Praktické využití omezuje pouze dvoumístné provedení, nicméně užitečnost tady nehraje prim – jde o roadster pro zábavu. Faktor vzrušení předčí i výhru ve sportce, za což může zčásti motor a plátěná střecha. S notnou dávkou sebekázně však zjistíte, že i v oranžové šelmě s logy M Performance se dá namísto 11 litrů benzinu na sto jezdit jen za 7,5 litrů a celkem pohodovým tempem se ploužit krajinou, užívat si otevřeného nebe a zdravit kolem svištící motorkáře plynoucí na stejné vlně jízdní svobody.

3.6.2019 12:00| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist