BMW xDrive Tour 2016: Mnichovské čtyřkolky na sněhu v Peci pod Sněžkou

Vyrazili jsme do BMW xDrive Village v Peci pod Sněžkou, abychom vyzkoušeli pohon všech kol nových mnichovských modelů v extrémních podmínkách. Byla to vážně sranda!
bmw-xdrive-tour-2016-mnichovske-ctyrkolky-na-snehu-v-peci-pod-snezkou.jpgCelá galerie 30 Zdroj: archiv redakce

Pohon všech kol je dnes pro každého výrobce, který chce uspět na evropském trhu, naprostou nutností. Evropský zákazník většinou čtyřkolku prostě chce, a to i ve chvíli, kdy ji dost možná nevyužije naplno. Ale co kdyby náhodou…

I proto se z nabídky pohonu všech kol stává čím dál silnější marketingový nástroj a samozřejmě existují snahy výrobců nabídnout jej za každou cenu, hlavně ať má zákazník větší pocit jistoty a bezpečí, a tudíž platí.

Většina pohonů všech kol však skutečně neumožní jezdit rallye nebo vyrazit do safari, přestože vám to krásně natočená reklama bude stokrát tvrdit. A vlastně zajímá vůbec tohle ještě někoho, nebo prostě jen stačí, že auto zvládne vyjet ze zasněženého parkoviště u vleku nebo zmáčenou polňačku u chaty?


Jak je na tom BMW?

To jsou otázky, na které neznám odpověď, po celém dni dovádění na sněhu a ledu s mnichovskými čtyřkolkami si ale mohu udělat lepší obrázek o tom, jak je to u BMW. Skutečnost, že automobilka prodává výraznou většinu svých vozů s pohonem xDrive, však o něčem vypovídá.

Tradicionalisty a zatvrzelé vyznavače klasické koncepce to možná trochu zamrzí, už jen proto, že nebudou mít z čeho vybírat na trhu ojetin, přesto ale nemohu proti čtyřkolkám od BMW vznést křivé slovo. Prostě stále mají něco do sebe a přece jenom jsou v něčem specifické.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

xDrive s motorem podélně

Předně je to způsob přenosu hnací síly. Vozy s podélně uloženými motory a primárně pohonem zadních kol využívají lamelovou spojku ovládanou servomotorem, který za normálních okolností rozděluje točivý moment v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, v extrému pak dokáže na zadek poslat až 100 procent točivého momentu.

Takto funguje systém xDrive do rychlosti zhruba 140 km/h, mezi 140 až 180 km/h je z vozu čistá zadokolka s tím, že je pohon předních kol v pohotovosti kdykoliv sepnout, nad 180 km/h je pak z důvodu nevyužitelnosti a přehřívání systému zcela deaktivovaný.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Driftuje to?

V praxi to znamená, že se vůz chová a řídí víc jako zadokolka, takže ano, driftuje, ačkoliv tento přístup má jistá omezení. V běžných rychlostech a na ideálním povrchu jako třeba mokré silnici nebo čerstvém prašanu je chování pohonu velmi intuitivní. Prvotním impulsem je přirozená přetáčivost a přední kola zasahují až na výjezdu ze zatáčky, kdy jemně pomáhají auto narovnávat.

O něco horší je to v nízkých rychlostech a na zledovatělém povrchu, což byly většinou i podmínky, které panovaly v xDrive Village. V jednu chvíli jste totiž nuceni balancovat nahraně mezi tím, kdy mají přední kola dostatek přilnavosti a jemné přidání plynu pomůže natočit zadek do zatáčky, a tím, kdy to přední kola vzdají a přidání plynu vás akorát vtáhne do ještě větší nedotáčivosti.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon všech kol není samospásný

V tu chvíli asi nelze vinit pohon všech kol, jako spíš volbu nevhodného obutí (v tomto případě byly jedinou spásou pneumatiky s hřeby). Je ale třeba pamatovat na to, že pohon všech kol není samospásný a nemůžete očekávat, že vás vytáhne z každého průšvihu. Fyziku totiž můžete oblafnout, ale ona si na vás stejně jednou počká za rohem.

Také řidič musí chvíli hledat a přivyknout si na moment, kdy auto mění svůj charakter mezi víc zadokolkovým a víc předokolkovým, a patřičným způsobem si auto podmanit. Občas je to poměrně složité a vše se odehrává v rovině náhody a štěstí, zejména pokud vám nehraje do karet dobré obutí a slušný povrch.

xDrive s motorem napříč

Podobně se chová xDrive u vozů s motorem napříč, tedy primárně předním pohonem. Přestože se přenos točivého momentu na zadní kola děje prostřednictvím elektrohydraulicky ovládané lamelové spojky Haldex 5. generace a primárně jsou preferovaná přední kola, v momentě jejich prokluzu a připojení zadních kol do akce se auto stává mírně, ale velmi příjemně přetáčivé, o dost víc, než v jiných aplikacích systému Haldex.

Vlastně jsem byl velmi příjemně překvapený tím, jak xDrive fungoval v BMW řady 2 Active Tourer. Čekal jsem tupě nedotáčivé a jankovité auto, ale ve skutečnosti jsem si díky vyšší stavbě podvozku, dobrému řízení a dobře naladěnému pohonu všech kol s touhle mini dodávkou užil dost přetáčivé legrace. Titulní fotografie budiž toho důkazem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Zásadní otázka – pohon všech kol xDrive ano, či ne? Co se týče automobilů s koncepcí všechno vpředu, musím říct jednoznačné ano. Pomůže v situacích, kdy se přední kola bezradně snaží vyškrábat do zledovatělého kopce, a navíc jinak obyčejnému autu vtiskne i trochu té nezbedné zábavnosti.

Poněkud rozporuplné pocity mám u vozů s klasickou koncepcí. Pohon všech kol sice je jistým zásahem do lahodného vyvážení, které vám dnes už nabídne jen málokdo, ale ne tak zásadním, abych mohl prohlásit, že čtyřkolka zcela ničí kouzlo BMW. Přesto mi ale nedá spát otázka, zda raději zvolit zadokolku se samosvorem, nebo čtyřkolku bez, protože obojí mít nelze a obojí stojí podobné peníze.

Jako vždy záleží především na tom, co od auta očekáváte. Pokud to s řízením myslíte smrtelně vážně a chcete ryzí, ničím nerušené zážitky, pak je zadokolka se samosvorem jasnou volbou a zimu prostě nějak přežijete. Vlastně si ji dokonce užijete. Pokud jste ovšem ochotni prodat kousek charakteru ve prospěch univerzálnosti, ostatně prodeje ukazují, že to je ochotná většina zákazníků, pak pohon xDrive mohu jen doporučit.

4.2.2016 10:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist