BMW X6 xDrive35d

Přestaňte srovnávat BMW X6 s ostatními auty pomocí pravítka a kalkulačky. Pak se vám bude líbit.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Porozumět BMW X6 je velmi obtížné. Jeho smysl nelze chápat po stránce racionální a už vůbec ne po stránce praktické. Ale proto tady BMW X6 není. A bylo by chybou domnívat se, že ho Mnichov vyrábí jen kvůli tomu, aby generovalo zisk.

BMW X6 vychází z klasického SUV BMW X5, ale odlišuje ho hned několik zvláštností. Samozřejmě si všimnete pouze čtveřice sedadel, ale největší rozdíl tkví v tom, jak X6 oproti X5 jezdí.

Nejlepší interiér mezi SUV?
BMW X6 vás nikdy nenechá na pochybách, jaká automobilka ho vyrobila. Interiér vám přijde povědomý a nemůžete se zbavit pocitu, že už jste tyhle tvary a rozvržení přístrojů někde viděli. Ale proč by mělo BMW měnit něco, co funguje přes dvacet let…

Ostatně to, že sedíte v autě za dva miliony, poznáte z každého detailu. Materiály jsou té nejvyšší kvality, ergonomie ovládání příkladná a o otvírání přihrádky před spolujezdcem se nebojím prohlásit, že bude fungovat bezchybně ještě dlouho potom, co tohle BMW X6 skončí v roce 2040 na vrakovišti pod nánosem bahna a radioaktivního spadu.

BMW X6 velká fotogalerie

BMW X6 fotogalerie

Jediné SUV, které bych kvalitou interiéru k BMW X6 (a X5) přirovnal, je Audi Q7. Bude tedy hlavně otázkou osobních preferencí, kterému interiéru dáte svůj hlas. Samozřejmě záleží i na výbavě a barevných kombinacích.

Čím ale BMW X6 naprosto deklasuje všechna SUV bez výjimky, je pozice za volantem. V této galaxii ani v jiných okolních hvězdokupách neexistuje mastodont (pardon, SUV), ve kterém byste seděli stejně nebo dokonce lépe. Leckterý hatchback by vedle BMW X6 zbledl závistí. Ano, tak skvěle se v X6 sedí. Volant si po vzoru ostatních bavoráků můžete široce nastavit, sedadlo lze spustit „nízko“ a pedály jsou umístěné přímo ideálně.

Charakterní pohonné ústrojí
Honza nedávno testoval BMW X6 xDrive50i s dvakrát přeplňovaným osmiválcem. My tu dnes máme motor, po kterém sáhne z naprosto pochopitelných důvodů větší procento zákazníků – dvakrát přeplňovaný diesel 3,0 l o výkonu 286 koní.

Jistě, od dieselu nemůžete čekat přímo orgastický projev, kterým vás oblaží nejvýkonnější osmiválec, ale i tak nabízí známá naftová jednotka více charakteru, než by si člověk mohl myslet. Svůj výkon odevzdává lineárně a velmi ráda se točí. Jistě, v BMW 535d vás tento motor zatlačí do sedadla výrazněji, ale X6 váží přes dvě tuny. I přesto nabírá rychlost více než přesvědčivým tempem.

Šestistupňový automat pracuje přesně, rychle a ačkoli je v nízkých rychlostech hydrodynamický měnič až příliš horlivý (popojíždění v koloně se změní v nepříjemné poskakování), odvádí jinak vynikající práci. Dobrý automat poznáte podle toho, že i na zatočené silnici mu nepotřebujete pomáhat. A toto je přesně ten případ. Automatické převodovky ve vozech BMW patří k tomu nejlepšímu a u modelu X6 tomu není jinak.

Když chcete, můžete řadit ručně tlačítky na volantu. Musíte si zvyknout na uspořádání, kdy oběma páčkami k sobě řadíte nahoru a tlakem od sebe dolů. Není to sice úplně přirozené, ale rozhodně je to lepší než u Porsche 911 s převodovkou PDK. Rychlosti lze také měnit voličem převodovky, který je nyní elektronický a ačkoli kolegové jeho tvar kritizují a posmívají se mu, mě se líbí a dobře padne do ruky. Také je nutno ocenit, že v BMW se řadí „sekvenčně“ od sebe dolů a k sobě nahoru – přesně tak, jak by to mělo být.

V manuálním režimu je řazení bleskové a popravdě možná až příliš agresivní. Rychlostí se prakticky vyrovná dvouspojkovým převodovkám a mezi klasickými automaty patří k tomu nejrychlejšímu, co můžete na trhu najít.

Jistě se ptáte i na spotřebu. Při politicky a sociálně korektním chování (pokud vůbec lze BMW X6 považovat za korektní) se dostanete na nějakých deset litrů v kombinaci, ale lepší bude počítat s hodnotou kolem 13 litrů.

Prémiové jízdní vlastnosti…
Od motoru a převodovky snad ani nic jiného než vytříbený projev a odpovídající výkony čekat nemůžete. Ale jak si s hmotností dvou tun a vyšším těžištěm poradí podvozek?

O velkých a těžkých SUV platí, že ačkoli mohou být v rámci kategorie po stránce jízdních vlastností na špici, v reálném světě nejsou o nic lepší než obyčejný francouzský kombík. Ale u BMW X6 je všechno jinak. O modelu X5 víme, že se na silnici chová „skoro jako osobní auto“ a Porsche Cayenne GTS je ještě o kousek lepší. Ale BMW X6 je někde úplně jinde. Jak to jen přirovnat k obyčejným autům… Představte si Porsche Cayenne GTS jako dobře nastavený hatchback, ale BMW X6 si představte jako Lancer EVO. Cítíte, že popírá zákony fyziky, ale nechápete, jak to dělá. Můžou za to enormně obrovské pneumatiky (315/35 R20 vzadu)? Může za to aktivní pohon všech kol xDrive, který neustále propočítává, kolik točivého momentu jaké kolo potřebuje?

Za volantem BMW X6 neuniknete dojmu, že se na silnici držíte nejen díky neustálé práci počítače, ale hlavně díky skvěle nastavenému podvozku. Bez něj byste se v první zatáčce ocitli pod tíhou nedotáčivosti a seznámili byste okolní vegetaci se svým nárazníkem. Pokud chcete jízdní vlastnosti popsat jedním slovem, tedy ho máte: neuvěřitelné.

Hmotnost dvou tun samozřejmě neschováte při brždění. Účinek brzd je sice znamenitý a pedál se dá dobře dávkovat, jenže udělejte tohle třikrát čtyřikrát a silně pocítíte, jak brzdy vadnou, aspoň v první třetině chodu pedálu.

Co ale kazí radost z jízdy s BMW X6 v míře větší než malé je příplatkové (35 100 korun) aktivní řízení. Věřím, že bez něj bude iksšestka zábavnější, předvídatelnější a komunikativnější – jako každý správný bavorák.

…a vskutku prémiová cena
BMW X6 není levné auto a jestli ho chcete mít plně vybavené, například jako náš konkrétní testovací kus, připravte si k základní ceně 1 714 500 korun bokem hezkých pár set tisíc. Je libo aktivní sportovní kožené vantilované sedačky? 151 200 korun. Máte zálusk na navigaci? 59 670 korun. Líbí se vám 20″ kola? 56 700 korun. A takto bychom mohli pokračovat…

Kupujete ale exkluzivní automobil prémiové značky a v případě modelu X6 se na peníze nehledí už vůbec. Prostě jen zaškrtáte políčka, která se vám líbí, a ostatní za vás vyřeší vaše účetní.

Verdikt
Jak už jsme si řekli v úvodu, BMW X6 nelze hodnotit s metrem a kalkulačkou v ruce. Tohle auto musíte chápat tak, jak na vás působí, jak apeluje na vše smysly. Například jako Mini Cooper, který patří do úplně jiného spektra trhu, a nekoupíte si ho kvůli jeho velikosti kufru a místu na zadních sedačkách.

Nechápal jsem, co všichni na X6 vidí. Není to tradiční zadokolka, je to velké, těžké, žravé a drahé… A přitom si to lidé tolik kupují.

Ale teď jsem konečně BMW X6 pochopil. BMW dokázalo to samé, co Porsche s modelem Cayenne. Přesvědčilo mě, že umí udělat SUV tak, aby nejen vytvářelo zisky, ale aby jezdilo způsobem, jakým žádné jiné podobné auto před tím nejezdilo.

BMW s modelem X6 nastavuje ostatním SUV laťku hodně vysoko a vytváří první SUV, které umí zapojit do děje i nadšeného řidiče. Jen by se nám BMW mohlo odvděčit nějakou tou limitovanou sérií M3 CSL, když jeho ikspětky a iksšestky tolik kupujeme

Dalibor Žák, foto: autor

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW X6 xDrive35d
0-100 km/h (s)6,9 s
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňovaní dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapohon všech kol xDrive
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)210/286 v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)580 Nm při 1750-2250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)130,9 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)236 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)10,5 / 7,1 / 8,3 l/100 km
Objem nádrže (l)85 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4877
Šířka (mm)1983 (bez zrcátek)
Výška (mm)1690
Rozvor náprav (mm)2933
Provozní hmotnost (kg)2185
Celková hmotnost (kg)2710
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)570/1450
Ceny
Základní cena modelu1 714 500 Kč
Cena testovaného vozumnohem víc...
20.5.2009 10:06| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist