BMW X3 xDrive35d

BMW X3 drží hned dvě prvenství. Je to nejstarší model v nabídce BMW. Má tedy X3 na konci svého života ještě co nabídnout?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod
V nabídce BMW je už pět let, tedy podobně, jako pětková řada. X3 je ale postavena na podvozkových základech předchozí trojky a očekává se, že ke konci příštího roku se začne prodávat její úplně nový nástupce. A aby zákazníci měli ještě těžší rozhodování, začne BMW ve stejnou dobu nabízet i levnější, ale jen o málo menší a přitom stylovější model X1.
Maskovat stáří se snaží Sportpaket, který naše X3 dostala. Jenže za něj musíte utratit ošklivých 196.000 Korun. A co za to všechno dostane?
Sportovní podvozek, multifunkční volant, emková kola, sportovní sedadla, hliníkové obložení interiéru, bixenony, dešťový senzor, adaptivní světlomety, emkový volant potažený kůží a přední a zadní emkový nárazník.

Technika
A ještě trochu čísel, ať je jasné, v jakéže cenové hladině se tu pohybujeme. Za základní X3 zaplatíte něco málo přes milion. Naše X3 ale stojí na absolutním vrcholu nabídky. A pro mnohé příznivce SUV je jistě ztělesněním ideálu. I když, na to je zřejmě trochu malá. Nicméně třílitrový turbodiesel se dvěma turbodmychadly uctívám, takže kdykoliv je šance se s ním znovu setkat, těším se. A právě ten má i naše X3. A její cenovka se hned posune na 1.427.000 korun. V základu. Tedy rozhodně ne málo peněz, ale za to pod kapotu dostanete podle mě nejlepší šestiválcový diesel planety.
První seznámení s ním jsem absolvoval před lety v pětkové řadě, to ještě s výkonem 272 koní a naprosto změnil můj pohled na diesely. Vytáčel se k pětitisícové hranici a nad čtyřmi tisícemi, kdy už jsem chtěl pomalu řadit zatáhl s takovou urgencí, že jsem chvíli jen tiše užasl. U novějších verzí se snížilo maximum povolených otáček, takže dnes omezovač zasahuje zhruba u 4800 otáček. A stejné je to i v naší X3. Motor dosahuje v této evoluční podobě maxima točivého momentu 580 Nm mezi 1750 a 2250 otáčkami a výkon 286 koní je k dispozici ve 4400 otáčkách. A je třeba dodat, že třeba v modelu 740d už nabízí výkon 306 koní a 602 Nm.
I tak je ale jasné, že že tahle X3 rozhodně nebude pomalá. Ale ani tak rychlá, jako třeba model 335d, který váží o 300 kg méně. X3 s tímhle motorem má totiž pohotovostní hmotnost 1950 Kg. A za zmínku stojí, že X3 s atmosférickým benzínovým třílitrem s výkonem 272 koní váží o 135 kg méně. Pokud jedete zlehka, má tenhle diesel krásně hladký a tlumený chod. Vlastně při jízdě skoro není slyšet. A když na něj šlápnete? Ve vyšších otáčkách nabízí na diesel příjemně rozzuřený zvuk, který nepolevuje až k omezovači a z mého pohledu je to nejpěkněji znějící diesel, jaký jsem kdy slyšel. Tedy alespoň mezi sériovými auty.

Na silnici
Z nuly na stovku umí podle výrobce akcelerovat za 6,4 vteřiny. A vzhledem ke schopnostem motoru není důvod o tom pochybovat. Na začátku mého seznámení s nejsilnější X3 jsem strávil hodně kilometrů ve městě a byl jsem z ní dost rozmrzelý. Zmíněný emkový podvozek je tak tvrdý, že z vás v pomalých rychlostech a na horších silnicích doslova vyklepe život. Říkal jsem si, proč musí i BMW vyrábět takováhle auta, když přeci řada tři umí uspokojit snad všechny potřeby řidiče. Trojka přeci nabízí i čtyřkolku a v případě, že si objednáte kombi s třílitrovým turbodieselem a výkonem 245 koní, dostanete díky nižší váze i minimálně stejnou dynamičnost.
Papírově dokonce lepší. Na stovce je nejsilnější X3 za 6,4s, 330d touring s pohonem všech kol za 6, kilometr s pevným startem dá X3 za 26,7s, trojka o sedm desetin rychleji. Velikost kufru X3 je o 20 litrů větší, tedy nabízí 480 lirů objemu. X3 je ale zhruba o 170 kg těžší, tedy zřejmě i o něco bezpečnější v případě nehody. A navíc má vyšší podvozek, se kterým můžete mimo silnice. X3jka se terénu nebojí. Ale má samozřejmě svoje limity. Jednoduše to není off-road. Nezpevněným cestám nebo lehčímu terénu se ale ani s těmihle osmnáctipalcovými ráfky vyhýbat nemusíte. Ale i tady to s vámi bude pěkně natřásat. Je ale jasné, že když si připlatíte za emkový paket, asi budete stejně většinu času trávit na silnicích.
Takže se pojďme podívat, jak X3 funguje, když se s ní jezdí tak, jak to i zamýšleli její tvůrci. Tedy rychle.
V momentě, kdy vyjedete z města a začnete ji jít po krku, X3 překvapí. A musím říct, že jsem na ni po rozporuplném začátku trochu změnil názor. Ale jen trochu. V zatáčkách vám řízení dává rozumnou dávku zpětné vazby, takže je umíte projet přesně tak, jak chcete. Díky o 200 kg nižší váze oproti X5 je X3 nejen rychlejší, ale v zatáčkách nabídne výrazně více jistoty a zábavnosti pro řidiče. X3 se trochu podobá trojce, která vás rozhodně umí pěkně vtáhnout do děje. Díky čtyřkolce, která přenáší 60 procent výkonu na zadní kola, máte i na výjezdu z pomalých zatáček absolutně dost přilnavosti. A bát se nemusíte ani při brzdění. Brzdy jsou skvělé a váha není tak strašná, jako u větších SUV. I když budete jezdit svižně, takhle nakombinovaná X3 vás nesežere. Když povezete ženu na poslední chvíli do porodnice, počítač vám bude ukazovat spotřebu kolem 14 litrů na 100. Běžně s ní ale budete mimo město jezdit za 8 až 12 litrů, ve městě za 14 l na 100 km.

Prostor a vybavení
Na předních sedačkách tu je prostoru pro cestující asi tak akorát, jak byste si představovali u menšího SUV. Tedy není ho zrovna na rozdávání, ale rozhodně si nebudete říkat, že je ho málo. Naopak se tu cítíte útulně. A na zadních místech tu bude prostoru pro nohy cestujících v porovnání s trojkou trochu více. Použité materiály v celém interiéru tu jsou takové, jaké byste čekali od BMW, i když tu je znát určité zahlodání zubu času. Třeba navigace s ovládáním bez idrivu působí na BMW nezvykle a poněkud těžkopádně.
Stejně tak navigace, za kterou musíte zaplatit nepříjemných 51.175 Kč nabízí zastaralou grafiku. Zasunovatelný displej, který najdete i v jedničkovém BMW, je ale třeba pro mě osobně příjemnou maličkostí, displej můžete jednoduše zaklopit a nijak vás neoslňuje při jízdě v noci. Navíc si tu pak vychutnáte tu typickou noční atmosféru BMW, příjemně oranžově červené podsvícení všech ovladačů, které na mě vážně zapůsobí vždy. Ostatně tahle barva nebyla zvolena náhodně, na její volbě prý pracovali i psychologové.

Verdikt
Takže, kdo si koupí X3 namísto Touringu 330d xDrive? Zřejmě ti, kteří potřebují na zadních místech o trochu více prostoru, preferují jednodušší manipulaci na zadních sedačkách třeba s dětskou sedačkou, chtějí vyšší nakládací prostor v kufru a tráví třeba hodně času na horách na nepříliš upravených silnicích, kde ocení vyšší podvozek. Za tohle vše ale zaplatí zhruba o 200 tisíc více v porovnání s 330d xDrive Touring, nedostanou tak rychlé auto, jak by mohli a podvozek je jen kompromisem.
X3 s tímhle motorem není úplně špatné auto na to, že to je SUV. Kdyby mi někdo držel pistoli u hlavy a nutil mě ke koupi SUV, pak by to zřejmě bylo právě tohle. Ano, i přesto, že je uvnitř v porovnání s nejnovějšími BMW na některých místech zastaralé. Ale jestli opravdu nepotřebujete vyšší podvozek, pak se prosím jděte svézt v trojce a kupte si ji. Na silnici, kde se bude i X3 pohybovat v drtivé většině času, je jednoduše výrazně lepší. Navíc, se všemi příplatky, které tohle auto má, byste museli u BMW nechat 1.882.000 Korun. A za to, ale i výrazně méně, si prostě můžete pořídit jednoznačně lepší BMW.

Roman Trojna

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)6,4
Motor
Konstrukceřadový šestiválec, dvě turbodmychadla, nafta
Zdvihový objem (cm3)2993
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)286 koní v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)580 Nm při 1750-2250 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)11,3/7,2/8,7 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1950
Zavazadlový prostor (l)480/1560
Ceny
Základní cena modeluod 1 426 950 Kč
31.8.2009 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist