BMW X3 M: tři turba a motor z příští M3
BMW M3
K velkým modelům X5 a X6 se přidá v "emkování" i menší model X3. Bude mít možná až tři turba a šest válců. Stejný motor uvidíme i v nové M3.
Voyah dream nabídne luxusní svezení a překvapivé zrychlení. Nejvíce šokuje ale vizuálem
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
BMW M3
K velkým modelům X5 a X6 se přidá v "emkování" i menší model X3. Bude mít možná až tři turba a šest válců. Stejný motor uvidíme i v nové M3.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Současné přeplňované motory V8 N63 od BMW mají všechny stejnou architekturu: vrtání 89mm, zdvih 88,3mm a vzdálenost středů válců 98mm. Stejnou architekturu má V12 N74B66 v Ghostu (6.0 v 760i má nižší zdvih 80mm, jinak prakticny identický motor). Toto umožňuje používat hromadně stejné díly jako jsou ventily, ojnice, písty (S63 v X5M a X6M má jiné ojnice a písty s menší kompresí kvůli podstatně vyššímu plnicímu tlaku), profily vaček, vstřiky… v různých motorech. Přidáváním/ubíráním válců a aplikací adekvátního tubodmychadla je návrh motoru využitím ověřené architektury prakticky hotov. Podobné je to se sdílením komponent mezi V10 S65 (M5) a V8 S85 (M3).
Vytvořením nového řadového 6-ti válce o objemu 3.3 podobných parametrů jako S63 (X5M) by se rovnou získalo cca 420 PS / 500 Nm, což lze jednoduše přifouknout ještě větším turbem nebo spíše 2ma menšími (ale stále většími ve srovnání s biturbo N54 v 335i apod.).
Takový motor by byl delší o cca 4-5 cm než současné šestivály N54 co mají rozteč středů válců 91mm – pod kapotou X3 by to nebyl žádný problém. Řadový 6-ti válec je stejně jako plochý (boxer) anebo V12 velmi vyváženým motorem na rozdíl od V6. Pro vyšší plnící tlak také hovoří tlustší stěna válců. Motor na základě N54 při zachovaném vrtání 84mm by musel mít zdvih cca 95mm místo 89,6 aby se docílilo objemu blížícímu se 3.2 litru.
Netvrdím, že to bude takhle, ale určitě by to bylo zajímavé. Rozměry a sdílení komponent mezi motory je viditelné z katalogu dílů BMW ETK, který je i online na internetu.
Teda čumím, tohle jsem si rád přečetl. Dvakrát jsem koukal jestli náhodou nejsi redaktor. Za mě palec nahoru za tvůj příspěvek