autoweb.cz > BMW > BMW X2 > BMW X2 M35i: Nejostřejší kompakt (exkluzivní první jízdní dojmy)
BMW X2 M35i: Nejostřejší kompakt (exkluzivní první jízdní dojmy)
Na cestu do Garchingu jsme byli vybaveni také jedním relativně novým modelem, konkrétně šlo o BMW řady 5 s 2,5litrovým dieselem. Cesta z Hradce Králové vedla více méně po dálnicích a tam se polykač kilometrů řady 5 cítí úplně nejlépe, navíc díky úsekům s neomezenou rychlostí cesta rychle utíkala.
Po více než čtyřech hodinách jsme konečně zaparkovali v sídle skupiny BMW a ochranka v obleku nám otevřela dveře do prostorných garáží, kde už čekaly modré „bavoráky“ řady X2 s nenápadnými logy M Performance.
S kolegou ze Slovenska nás čekala asi dvouhodinová projížďka skrze mnichovský venkov, pár klikatých zatáček, několik svižných okresních úseků a kousek dálnice bez rychlostního limitu. Na první dojem se BMW X2 M Performance od sériové SUV „dvojky“ příliš neliší, protože se nejdůležitější změny odehrály pod karoserií. Konkrétně přeplňovaná dvoulitrová motorizace se může pyšnit označením nejsilnějšího sériového čtyřválce z aktuální nabídky mnichovské značky.
Agregát nabízí výkon 306 koní a 450 Nm točivého momentu, úzce spolupracuje s osmirychlostní automatickou převodovkou s přepracovaným chladicím systémem, přináší funkci asistovaného rozjezdu (launch control) a dokáže crossover rozhýbat z místa na stovku za 4,9 vteřiny. Kromě pohonu 4×4 zlepšuje řízení a stabilitu ještě mechanický samosvorný diferenciál, který je dodáván už ve standardní výbavě.
První kilometry v komfortním režimu byly prakticky stejné jako u běžného modelu X2 – auto je pohodlné, tiché a stále si zachovává určitý sportovní feeling. Nenápadné koncovky výfuku a pádla pod volantem naznačují, že vůz ze série M Performance dokáže nabídnout ještě něco víc. Přepnuli jsme auto do sportovního profilu, sešlápli pedál plynu na podlahu a nic moc se nestalo. BMW sice lehce změnilo zvuk, zostřilo reakce na plyn, řízení, ale deklarovaná svižnost nikde, proto jsme pátrali po „chybě“ a záhy ji našli – šlo o převodovku.
Abyste docílili plného výkonu a zážitku z jízdy, musíte posunout páku automatu do strany – tedy aktivovat sportovní řazení a tehdy se X2 M35i probudí naplno, jako když naladíte vaši oblíbenou energickou písničku. V módu Sport-Sport (auto, převodovka) se sice začne z reproduktorů linout umělý zvuk agregátu, což sice nemáme rádi, ale přítomnost systému chápeme kvůli navození dynamické atmosféry. Otáčky motoru se drží nad hranicí třech tisíc a škrticí klapka je připravena na sebemenší pokyn k ostré jízdě kupředu.
Konečně máme pocit, že řídíme německý crossover vylepšený schopnými techniky. Díky samosvornému diferenciálu se točivý moment plynule přenáší mezi předními koly s výraznou redukcí nedotáčivosti. Naši radost trochu kazí převodovka, která ve sportovním režimu vyvolává umělé „kopání“ při změně kvaltů. Opět jde jen o pozlátko kvůli sportovnímu dojmu a emocím, jelikož osmistupňový automat umí standardně přeřadit za cirka 200 milisekund bez škubnutí.
V zatáčkách citelně působí odstředivá síla, nicméně pozici za volantem pomáhají držet ergonomická sedadla se širokými bočnicemi. Abyste se zbytečně nerozptylovali, najdete nejdůležitější informace přímo na čelním skle, a to díky širokému head-up displeji.
Pro milovníky svižnosti máme dobrou zprávu: ani při rychlostech nad 220 kilometrů za hodinu, kterých jsme dosáhli na bezlimitní dálnici, není míra aerodynamického hluku nikterak obtěžující. BMW X2 sice nepatří a pravděpodobně ani nebude patřit k nejlépe prodávaným crossoverům značky, jde spíše o druhé auto do rodiny nebo doplňkovou stylovku (podobně jako třídveřové MINI), která je vylepšena nejsilnějším čtyřválcem a vyladěným podvozkem.