BMW X1 xDrive20i

Slabší verze přeplňovaného dvoulitru slibuje hodně, ale splnit nedokáže skoro vůbec nic. Že by BMW zaspalo dobu a nemělo teď žádný dobrý benzínový motor?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI
Slušné výkony; propracovaný pohon xDrive; lepší diesel je levnější; ceny posledních trojek v kombíku jsou velmi příznivé

STAROSTI
Nepohodlná jízda; reálná spotřeba zaostává za slibovanými hodnotami; automat si z osmi rychlostí neumí vybrat; neergonomická přihrádka v palubní desce

Test BMW X1 xDrive28i s novým přeplňovaným čtyřválcem, který nahradil atmosférický řadový šestiválec, jasně ukázal, jak je downsizing mimo mísu a že v reálném provozu nefunguje tak dobře, jak slibují papírové hodnoty. A také se trochu zapomíná na subjektivní stránku věci, kterou je vnímání hodnot, jež do papíru nezanesete. Mluvím třeba o charakteru.

BMW X1 velká fotogalerie

BMW X1 fotogalerie

Já vím, že už se zase oháním něčím, co není na papíře v tabulkách a nejde měřit metrem. Pocity jdou zkrátka jenom popsat a prožít. A když si k nějaké značce vybudujete citový vztah a znáte snad každý její produkt posledních dvaceti let, potom se vás každý odklon od původního směru dotkne – ať už pozitivně nebo negativně. Že to pozitivně nejde? Ale jde! Podívejte se na značku Hyundai, která prodává něco, co se jmenuje Elantra. A pak něco, čemu říká Genesis Coupé. U BMW je ten posun poslední dobou poněkud kontroverzní…Crossover BMW X1 jsem bral a nepovažoval jsem ho za úplně zvěrstvo proti tradicím. Tahle auta dneska frčí a když přišlo na trh, měl jsem štěstí a svezl se verzí s řadovým šestiválcem, který byl jedním slovem boží. Ani čtyřválce nebyly k zahození a diesely BMW patří pořád k tomu nejlepšímu na trhu, i když konkurence mocně dotahuje.

Jenže pak se někdo u BMW rozhodl, že tradiční atmosférický šestiválec je špatný a že je potřeba ho nahradit přeplňovaným čtyřválcem. Ale to bychom zase mluvili o verzi 28i. Teď tu máme 20i, která patří spíše do středu pole. Dříve byl k dispozici jen jeden benzínový čtyřválec ve verzi 18i, který měl 150 koní. Novinka tak doplňuje dříve obvyklé označení 20i. Dnes dostanete 184 koní a především točivý moment 270 Nm, který je k dispozici mezi 1250 a 4500 ot./min. Na papíře je tedy všechno jasné. Jenže ouha, život jezdí auty po silnici a nikoli tužkou po papíře. Nemůžu tomuhle motoru prostě přijít na chuť.

Problém není ani tak ve výkonech, protože 184 koní s autem hýbe dostatečně a točivý moment je také znát. Kámen úrazu vidím především v podání výkonů. Testované auto totiž bylo vybaveno osmistupňovým automatem a ten si s motorem vůbec nerozuměl. Při jízdě ustálenou rychlostí to ještě jde, i když občas nechce řadit nahoru a nechává dlouho viset třeba pětku – i v momentě, kdy už je kopec za vámi a jedete dávno po rovině.

Při předjíždění pak převodovka neví, kterou rychlost si vybrat. Starší šestistupňový automat mi tedy přišel mnohem intuitivnější. I když byla X1 sDrive18i citelně slabší, po sešlápnutí plynu převodovka podřadila, motor ihned zareagoval a auto vyrazilo kupředu. Nový motor nejprve čeká, co se bude dít, a na osmičku se toho v 1500 ot./min. nestane skutečně mnoho. Tak zkusí sedmičku, ale to je pořád málo. Tak co třeba šestku? No, to už je lepší. Ale ještě tu máme pětku a čtyřku… Projdete si tak hezky všechny rychlosti. Pak sice auto vystělí na čtyřku rychle vpřed, ale když jste smradlavou avii předjeli a zase chcete jet normálně dál, převodovce trvá, než se prokouže zpátky na ekonomické rychlosti. Podobně zmatený mi přišel jen automat v Hyundai Elantra…Je na vině přeplňování? Dost možná, protože prodleva turba je v nízkých otáčkách poměrně velká. Teprve za 2500 ot./min. je motor v X1 xDrive20i mnohem živější, jadrnější a ochotnější. Ale abyste si ho užili, musíte si řadit sami – naštěstí ergonomicky akceptovatelnými páčkami pod volantem. Bohužel jsem nemohl vyzkoušet verzi s manuálem, takže nemůžu s jistotou tvrdit, jestli je to jenom tím motorem nebo celkovým sladěním motoru s převodovkou. Spíše bych ale sázel na to druhé.

Spolu s tím zažijete i jisté zklamání u pumpy. Podle BMW, které se samozřejmě řídí evropskou směrnicí, má mít X1 20i s automatem kombinovanou spotřebu 7,6 litru na 100 km. My jsme jezdili za 10 litrů a to jsme se museli opravdu snažit. Jen při velmi ustálené jízdě mimo město rychlostí do 100 km/h, kdy vás vyblikávají dodávky PPL, dostanete spotřebu na 8 litrů na 100 km. Další důkaz, jak je downsizing mimo.

Nějak se ale nemohu ani smířit s tím, že BMW X1 není úplně řidičsky atraktivní auto. Je příliš tvrdé a takové uskákané. Částečně za to můžou pneumatiky runflat, které neumí filtrovat drobné nerovnosti, a také za to může zbytečná snaha o sportovnost. Řízení přitom není moc předvídatelné a jet rychle s X1 20i není příliš snadné a zábavné. Na polygonu sice auto nezklamalo, ale už jsme tu jezdili se zábavnějšími a především vyváženějšími auty. Také je cítit, jak pohon xDrive tahá v utažených zatáčkách za volant.

Nicméně proti funkci pohonu všech kol xDrive nelze mít námitek. V zatáčkách je cítit, že zadní kola pracují a tlačí auto dopředu, takže se X1 netáhne tolik za předkem. Nebýt té prodlevy po sešlápnutí plynu, jezdilo by se ale s X1 mnohem příjemněji. Chybí mi tu mechaničtější a přirozenější reakce na plyn.A co jsme v zimě a dešti naměřili? Z 0 na 100 km/h se auto dostalo za 8,47 sekundy, což je trochu horší čas než slibovaných 7,9 s. Ze stovky X1 xDrive20i zastavila na 44,3 metru a to je slušný výsledek vzhledem k podmínkám a zimním pneumatikám. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku je s časem 3,05 sekundy velmi slušné, ale trojka je krátká a hned po 100 km/h přijde ke slovu čtyřka. Odstupňování převodovky tedy dynamické jízdě nebrání, ale horší je to s její funkcí v plně automatickém režimu, kdy si opravdu neumí správně a rychle vybrat. Čas z testovacího okruhu má hodnotu 35,95 sekundy, což není špatné, ale také nijak světoborné. Nezaostává ovšem tolik za X1 28i se silnější verzí tohoto motoru, která okruh objela za 35,73 sekundy a to měla výhodu přilnavějších letních pneumatik a lepších podmínek.V ceníku najdete u modelu X1 xDrive20i částku 772 500 korun. Diesel 20d pak stojí 816 250 korun. Za automat se připlácí 54 200 korun. Aby ale auto za něco stálo, počítejte, že za něj dáte minimálně milion. V základní výbavě toho moc nenajdete a například velká odkládací schránka, která se nachází uprostřed palubní desky, kde je jinak displej navigace, má neergonomické otevírání. Ještě že je jinak pocit z interiéru BMW X1 stále dobrý a i když trochu stárne, kvalita a volba materiálů je v pořádku.

Verdikt
Modelu BMW X1 xDrive20i chybí především propracovanější a inteligentnější automat, který si poradí s trochu nevyrovnaným přísunem výkonu přeplňovaného motoru. Celkově ale X1 trpí především na nízkou kultivovanost a zbytečně tvrdý podvozek. Benzínový motor bude nicméně patřit k velmi málo vyhledávaným jednotkám a každý, kdo si půjde koupit dieselovou verzi X1 xDrive20d nebo X1 xDrive23d, se může těšit z toho, že má lepší a smysluplnější auto.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, 1,5 °C
0-100 km/h (s)8,47
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,05 s na 3.st.
100-0 km/h (m)44,3
Spotřeba v testu (l/100km)10,2
Čas na kolo (s)35,73
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvoukomorovým turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1997
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,1
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135 / 184 v 5000 - 6250 ot./min.
Točivý moment (Nm)270 v 1500 - 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)110,5
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)215
Spotřeba paliva (l/100 km)10,1 / 6,1 / 7,6
Objem nádrže (l)63
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4454
Šířka (mm)1798
Výška (mm)1545
Rozvor náprav (mm)2760
Provozní hmotnost (kg)1665
Celková hmotnost (kg)2140
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)420 - 1350
Ceny
Základní cena modelu692 500 Kč (sDrive18d)
Základní cena test. verze826 700 Kč (xDrive20i 8AT)
29.12.2011 5:55| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist