BMW řady 7 (2001 – 2008)

Jako nové způsobilo BMW řady 7 rozruch a bylo přijato s kritikou. Dnes je považováno za zajímavou a nadčasovou luxusní limuzínu.

RADOSTI

Pohodlná a podmanivá jízda, atmosféra na palubě, kvalita interiéru i po letech

STAROSTI

I přes kvalitní péči nákladná údržba, ovládání systému iDrive

Historie

Michovská značka má se stavbou velkých luxusních limuzín dlouholetou zkušenost. BMW řady 7 jezdí po silnicích už od roku 1977 a možná po celou dobu trochu žilo ve stínu technologiemi nabitého Mercedesu třídy S, nicméně vždy mu byl více než důstojným soupeřem.

Čtvrtá generace BMW řady 7 spatřila světlo světa roku 2001 a svým vzhledem doslova způsobila skandál. Na starosti ji měl tehdejší šéfdesignér Chris Bangle, který autu vtiskl velmi radikální tvary. Především výstřední detaily jako vyčnívající víko kufru, dělená zadní světla a absenci uhrančivého pohledu předních světel přijímali konzervativní zákazníci jen stěží. Také ovládání multimediálního systému iDrive dělalo potíže.


Přesto se BMW řady 7 E65 stalo nejprodávanější sedmičkou v historii, zejména po faceliftu roku 2005, který přinesl zjemnění křiklavých linek, posilnění verze 730d na 230 koní a nové motorizace 745d (4.4 V8, 335 koní) a 750i (4.8 V8, 366 koní). Do té doby byly pod kapotou k dispozici vznětové motorizace 730d (3.0 R6, 217 koní) a 740d (3.9 V8, 262 koní), zážehové motory reprezentovaly jednotky 730i (3.0 R6 258 koní), 735i (3.6 R6, 272 koní), 740i (4.0 V8, 305 koní), 745i (4.4 V8, 333 koní) a vrcholný dvanáctiválec 760i (6.0 V12, 437 koní).

Na výběr bylo ze dvou automatických převodovek (pěti- a šestistupňová) a dvou karoásřksých provedení – krátké verze (kódové označení E65) a verze s prodlouženým rozvorem s přídomkem L (E66). Existovaly také verze pancéřové (E67) a s vodíkovým pohonem (E68). Ta přišla na svět roku 2006 pod názvem Hydrogen 7.

Provoz a servis

Dnešní ceny BMW řady 7 jsou lákavé, nicméně stejně jako u každé jiné luxusní limuzíny je třeba mít na paměti, že pořizovací cena je jedna věc, provozní náklady však druhá. K udržení ojetiny v provozu je totiž zpravidla zapotřebí disponovat podobným kapitálem, jako v případě nového auta.

Naštěstí však čtvrtá generace sedmičky nepatří mezi chronicky poruchová auta, to však neznamená, že se jí některé neduhy nevyhnuly. A když už přijdou na řadu opravy, díly a práce jsou drahé. Tradičně potrápí elektronika, kterou je auto doslova napěchované. Menší problémy představují poruchy ovládání oken (vč. střešního), nastavování sedadel a bezklíčového vstupu. Zlobit může i multimediální systém iDrive a stereo.

Zobrazit všechny fotografie


Interiér si i po letech udržuje kvalitu a kůže hezkou patinu. Některé ovladače jsou výstřední, systém iDrive způsoboval zmatek.

Vážnější problémy představuje elektronika převodovky. Starší ročníky 2002 a 2003 zlobí podřazování do nižších stupňů, které se projevuje hrubým chodem, zejména z druhého na první stupeň. Vyřešit to lze resetováním řídicí jednotky převodovky. Pozor na podcenění tohoto problému, hrubější řazení může totiž znamenat i brzký exitus převodovky.

Dalším trápením je neochota převodovky zařadit rychlost po delším parkování. Většinou jde pouze o problém s nízkým napětím baterie (přestože nemá problém nastartovat motor), pomoci by mělo vypnutí a opětovné zapnutí zapalování. Převodovky také trápí špatné olejové těsnění.

BMW 750Li xDrive

První jízda | vydáno 19. 4. 2010

Motoricky lze doporučit základní verzi 730d, která sice neoplývá dechberoucí dynamikou, ale její výkon je důstojný a díky slušné spotřebě kolem 8,5 l/100 km je také racionální volbou. Naopak doporučit nelze příliš osmiválcový turbodiesel M67 ve verzích 740d a 745d, který platí za problematický.

Ceny náhradních dílů jsou drahé, stejně jako servisní práce. Nicméně existují nezávislí specialisté, kteří se o auto dokáží postarat stejně dobře jako v autorizovaném servisu, ale za příznivější ceny.

Bezpečnost

BMW řady 7 generace E65 nepodstoupilo žádné crash testy. Ve skutečnosti organizace Euro NCAP nikdy v historii sedmičkovou řadu neotestovala (stejně tak americké organizace IIHS a NHTSA), pouze současnou generaci F01. Pro ilustraci crash test novějšího vozu provedený samotnou automobilkou při vývoji.

Verdikt

BMW řady 7 je svým způsoben nadčasové auto, které se i díky prvotní neoblibě jeho designu může po čase naopak těšit jisté bizarní oblibě. Z jízdního pohledu je to velmi podmanivé auto, a to i v základních motorizacích, ovšem také si dokáže podmanit nejednu peněženku. Je třeba pamatovat na to, že k jeho provozování je zapotřebí mít podobné finance jako měl první majitel nového vozu.

Za nejproblémovější platí vozy z let 2002 a 2003, které jsou vůbec nejporuchovějšími sedmičkami, lépe se drží novější modely (nebo původní generace). I v tomto případě tedy platí rovnice novější rovná se jistější.

Jak šel čas

2001 – představení modelu

2003 – vyřazení motorizace 735i z nabídky

2004 – nová motorizace 730i

2005 – facelift modelu; posílení 730d, motor 740d nahrazen 745d

2006 – motor 745i nahrazen 750i; motor 760i pouze ve verzi L

2008 – nahrazení modelu novou generací

19.9.2013 12:30| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist