BMW řady 5 Touring

Rok po uvedení nové generace pětkové řady E60 se objevuje verze kombi, která je nabitá stejnou dávkou převratných technologií a navíc má v plánu převálcovat konkurenci nezdolnou silou dieselového biturba 535d.

Nástup éry turbodieselů je jedním z automobilových fenoménů posledních let a naftové motory od BMW patří k tomu nejlepšímu, co na téma střídmé spotřeby i zohýbaných poloos zatím vzniklo. Svou kombinací tichosti, hladkého chodu, ochotou jít do otáček a výkonů převyšujících konkurenci dokázaly, že i dieselový pohon může dobře doplňovat sportovní povahu značky, ke které by se za jiných okolností mnohem lépe hodil benzín.

Pro první uvedení na trh je z dieselových motorů v nabídce zatím 525d a 530d, černé eso 535d se má objevit až na podzim. Očekávaná novinka bude mít poprvé u BMW dvojici turbodmychadel a s výkonem 272 koní (200 kW)a točivým momentem 560 Nm bude patřit k nejsilnějším motorům na silnici, bez ohledu na to, z které pistole tankujete. Díky použití jednoho menšího a jednoho většího turba se prodleva po sešlápnutí plynu téměř eliminuje. Menší turbo se začne točit skoro okamžitě a v patnácti stech otáčkách už stačí na 500 Nm (s maximem 560 Nm ve dvou tisících), zatímco druhá větší turbína přebírá práci ve vyšších otáčkách a v porovnání s 530d také posouvá omezovač o pět set otáček výš na nových 4800 ot/min. Ve výsledku se má zrychlení z nuly na sto odehrát za 6,6 sekundy. Do doby příchodu 535d bude roli nesporné vlajkové lodě hrát verze 545i, která spolu s 525i a diesely 525d a 530d tvoří úvodní nabídku. Benzínový dvou- a třílitr je doplní na jaře příštího roku.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Pro oficiální představení v Mnichově byla k dispozici jak 545i, tak 530d, obě s automatickou převodovkou. Při srovnávání benzínového a dieselového provedení stejného auta dopadá hodnocení mnohdy lépe pro naftovou verzi, ale vzhledem k přednostem velkého benzínového osmiválce 4,4 l vypadala situace v tomto případě trochu jinak. Výkon 333 koní (245 kW) a 450 Nm je totiž na každý pád lákavější než 218 koní (160 kW) a 500 Nm v 530d, i když po příchodu 535d může prvenství jít na druhou stranu bariéry.

Nový je i dieselový šestiválec 2,5 l s výkonem 177 koní a točivým momentem 400 Nm, zlepšení o 14 koní (10 kW) a 50 Nm v porovnání s předchozí 525d. Na stovku zrychlí za 8,3 sekundy a maximálku má položenou na 226 km/h. Všechny modely Touring mají v základní výbavě šestistupňovou ruční převodovku, za příplatek je možné objednat šestistupňový automat Steptronic a u benzínových verzí 525i a 545i také sekvenční řazení SMG s pádly pod volantem.

Automat pracuje bezchybně ve všech otáčkách a přeřazuje rychle a hladce i v červeném poli, do kterého se zvláště velký benzínový osmiválec dostává se sametovou hebkostí. Možná byste od něj uvítali ještě sytější a hlubší projev, než jaký předvádí v Touringu, ale na druhou stranu rádi uznáte, že jestli má právo být v nějakém autě utlumený, pak je to právě tenhle kombík. Na volnoběh točí 500 otáček, za pohodové jízdy ve městě o něm po sluchu skoro nic nevíte, ve všech situacích výborně reaguje na plyn a na dálnici se i více než dvousetkilometrová rychlost zdá být příjemným cestovním tempem. Jeho schopnost pořádně a dlouze zatáhnout v libovolných otáčkách a vytáčet se bez sebemenších vibrací vás nikdy neomrzí. Naléhavost, s jakou pokrývá poslední dva tisíce otáček, než se odrazí od omezovače v šesti a půl tisících, vám v té chvíli vyžene z hlavy všechny myšlenky na vyšší spotřebu, kterou za to platíte. Z nuly na sto dokáže s ruční převodovkou zrychlit za 5,9 sekundy a maximální rychlost má omezenou na obligátních 250 km/h.

Dieselový třílitr byl už v předchozí generaci vynikající, ale v nové pětkové řadě je ještě lepší a svých 218 koní (160 kW) doplňuje točivým momentem 500 Nm. I s ním je sportovní a rychlá jízda na dosah, i když má vzhledem k osmnáctisetkilogramové hmotnosti své meze. Přesto má udávanou kombinovanou spotřebu 7,2 l/100 km (545i má 11,3 l/100 km), což bude spolu s dostatečně rychlým tempem největším lákadlem pro zákazníky. Výhodou všech dieselů v řadě je i přítomnost filtrů pevných částic, které nevyžadují údržbu a se kterými motory splňují emise EU4.

Touring je stejně jako pětkový sedan obutý do dojezdových pneumatik (schopných jízdy po defektu) Bridgestone RFT, které mají svá velká pro i proti. Testovací auta měla pro změnu sedmnáctipalcové zimní pneumatiky Dunlop Sport, na kterých nebylo ani stopy po nervozitě dojezdových bridgestonek, které mají hlavně v zatáčkách nepříjemnou tendenci odskakovat a ve větších rozměrech (se kterými zase vynikne karosérie E60) je s nimi auto místy zbytečně nervózní. Faktem je, že na vyšších pneumatikách se BMW chová podle svých nejlepších tradic, výborně tlumí každou spáru na silnici a hlavně na nerovnostech v zatáčkách je přesvědčivější.

Pozoruhodnou novinkou současné pětkové i šestkové řady je i barevný head-up displej, který před řidiče promítá na spodní část čelního skla okamžitou rychlost či nastavení tempomatu a po zapnutí navigačního systému i směrové pokyny. Zapíná se tlačítkem u ovladače světel, intenzitu jasu si můžete sami nastavit a funguje výborně jak v noci, tak i ve dne za prudkého světla. Stejně dobře se osvědčuje i aktivní tempomat, který automaticky dodržuje nastavenou vzdálenost za vozem jedoucím před vámi, ale také již dobře známé bi-xenony svítící do zatáčky a zadní brzdová světla s intenzitou závislou na síle brzdění.

Na aktivní řízení, které se poprvé objevilo u pětkového sedanu, a které mění strmost převodu podle okamžité rychlosti (hlavně při pomalém manévrování uvítáte velkou reakci předních kol na malé pohyby volantem) si rychle zvyknete, ale pokud budete mít za sebou zkušenosti s klasickým hydraulickým systémem BMW, bude se vám stýskat po jeho citlivosti a komunikativnosti, kterou aktivní systém do velké míry postrádá.

Stejně jako u předchozí řady pětkových kombíků má i nová generace dělené páté dveře s výklopnou prosklenou částí. Dnes si je ale můžete navíc objednat s elektrickým ovládáním, a to i dálkově na klíčku, který má mimochodem, narozdíl od řady jiných značek, stále příjemně kompaktní rozměry. Základní zavazadlový prostor má objem 500 litrů (535 litrů bez rezervy v případě obutí dojezdových pneumatik), ale po sklopení zadních sedaček se dostanete až na 1650 litrů (bez rezervy). I když je Touring celkově větší než předchozí řada, díky použití hliníku je podle stupňů výbavy až o 50 kg lehčí.

Statistika BMW jasně říká, že sedm z deseti zájemců o Touring si půjde pro dieselový motor. Souzeno mimo rámec počtářských úvah a čistě z jízdního hlediska je ale největší motor v Touringu až do příchodu velkého dieselového biturba i ten nejlepší.

Marek Nastoupil

Marek Nastoupil

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW řady 5 Touring
0-100 km/h (s)5,9
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, 4398 cm3
Zdvihový objem (cm3)4398
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)333 koní (245kW) při 6100 ot/min
Točivý moment (Nm)450 Nm při 3600 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)11,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1795
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modeluprozatím nebyla stanovena
31.3.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist